فدراسیون بادبانی قطعاً رویکرد ملی بر توسعه دریا-محور دارد



ایسنا/هرمزگان دبیرکل فدراسیون بادبانی گفت: اگر حمایت کیش و سازمان منطقه آزاد نبود، نه تنها فدراسیون بادبانی که خود بادبانی هم امروز وجود نداشت.

در روزهای پرالتهابی که فدراسیون تازه تاسیس بادبانی را در موضوعات مختلف سرتیتر بسیاری از رسانه ها قرار داده است، خبرنگار ایسنا به سراغ دبیرکل این فدراسیون رفت تا پاسخگوی بسیاری از سوالات و حواشی ایجاد شده در این باره باشد.

حمید شمالی که دو هفته پس از انتصاب ابراهیمی در فدراسیون بادبانی، به سمت سرپرستی دبیرکلی این فدراسیون منصوب شد. شخصی که به گواه بسیاری از فعالین حوزه ورزش های دریایی، یکی از تاثیرگذرارترین اثر ها در توسعه رشته های دریایی در یک دهه گذشته را داشته است و نقشی بسیار کلیدی در جهش بادبانی و تشکیل فدراسیون مستقل بادبانی را داشته است.

حمید شمالی در پاسخ به حواشی بسیار زیاد فدراسیون بادبانی در ابتدای تاسیس و موضوع مقر این فدراسیون تازه تاسیس گفت: موضوعی که در ابتدا مهم است بازگو کنم این است که بنده تلاش دارم از دامنه تخصصی به حوزه سیلینگ (بادبانی) خارج نشوم و نگاه خودم را آلوده به فضای سیاسی ورزش، حواشی یا منافع اشخاص نکنم. آنچه برای بنده کارشناس در باب مقر، دفتر مرکزی یا حتی محل فعالیت فدراسیون مهم است، متاثر از نگاه و علاقه شخصی و نام شهرها و احوالات سیاسی آنها نیست، بلکه کارکرد محل فعالیت و تمرکز فکری و توسعه محور فدراسیون بادبانی برایم اهمیت دارد.

دبیرکل فدراسیون بادبانی خاطرنشان کرد: آنچه که بایستی بعنوان شاه کلید حل این معما مدنظر قرار گیرد، توجه و نگاه توسعه ملی صرفنظر از دیدگاه، سلیقه یا خدای ناکرده منافع شخص یا اشخاص است. بطور خلاصه تنها منافع بادبانی کل کشور برایم مهم است.

وی تاکید کرد: منظور من از منافع ملی فقط و تنها فقط مجموعه ورزشی آزادی یا دریاچه چیتگر در پایتخت نیست که آن هم در جایگاه خود اهمیت دارد. اما در مفهوم کلان منظورم منافع جوانان و نوجوانان خلیج گواتر و دریای مکران در سیستان و بلوچستان، قشم و لنگه در هرمزگان، بوشهر و خرمشهر و بندر امام است . منظورم خلیج گرگان و انزلی و نوشهر و آستارا است. دقیقاً منظورم مردم جزایر سه گانه ایرانی تنب بزرگ ، کوچک و ابوموسی در خلیج همیشگی فارس است. حال هر آنچه این منافع را تامین کند ، صرفنظر از اینکه نامش مقر ، دفترمرکزی یا هر عنوان و کلمه ای دیگری باشد، من به شخصه راضی ام.

این کارشناس حوزه توسعه ورزش‌های دریایی درباره توجه به موضوع مهم آمایش سرزمینی عنوان کرد: شاید کمتر عزیزی بداند اما فولاد مبارکه اصفهان ابتدا قرار بود در بندرعباس ساخته شود اما فشار سیاستمداران دهه ۶۰ که آن موقع فکر می کردند با این انتقال به مرکز کشور کار بزرگی کرده‌اند، امروزه صنعت فولاد در مناطق مرکزی با بحران های جدی روبروست. حال مجبورند آب و مواد اولیه سنگ آهن را با هزینه هنگفت از همان بندرعباس به مناطق مرکزی ارسال کنند و محصول نهایی را جهت صادرات دوباره به بندرعباس ارسال کنند. در نهایت در سال ۱۳۹۰ فولاد هرمزگان در بندرعباس ساخته شد بدون معضلات و مشکلات قبلی. در این میان فقط منافع ملی برای چند دهه آسیب دید. بادبانی هم عیناً تکرار قصه صنعت فولاد است. مدیران کشور نباید از دریا واهمه داشته باشند.

وی ادامه داد: در تمام جهان مهمترین شهرها و کلیدی ترین اتفاقات در کنار خطوط ساحلی و در شهرهای متصل به آبراهه های بین المللی اتفاق می افتد. *در موضوع فدراسیون هم دغدغه جامعه ورزشی بادبانی و مردم خطوط ساحلی و رسانه ها هم دغدغه صحیحی است و قطعاً ما نیز در فدراسیون دنباله رو سیاست های کلان کشور، وزارت ورزش و همچنین توسعه بادبانی در خطوط ساحلی هستیم. اینکه با مدیریت راه دور و از مرکز کشور قطعاً نمی توان بادبانی را در خطوط ساحلی مدیریت کرد و توسعه داد را ما نیز قبول داریم. اینکه مرزنشینان غیرتمند کشور هم باید در اداره و مدیریت ورزش کشور و ورزش بادبانی نقش داشته باشند حق با آنهاست.

شمالی با اشاره به موضوعات مطرح شده در باب حواشی همکاری کیش و فدراسیون خاطرنشان کرد: کیش یک موهبت خدادادی برای کشور است. نمونه ای موفق از تناسب توسعه همه جانبه بخصوص در حوزه ورزش. من اطمینان قلبی دارم که غالب فدراسیون های ورزشی بدون وجود این جزیره در برگزاری اردوها، رویدادها و مسابقات ملی و بین المللی با مشکلات جدی روبرو می‌شدند.

وی اضافه کرد: سازمان منطقه آزاد کیش در طول سه دهه منابع و امکانات خود را بی منت و با نگاه ملی برای توسعه ورزش کشور در طلب اخلاص گذاشته است. در باب حمایت از ورزش بادبانی ، حتی پیش از تشکیل فدراسیون مستقل هم سال‌هاست که کیش حامی است. سال ۹۶ و ۹۷ میزبان دوره بین المللی مربیگری بادبانی بوده است. سال ۹۸ با تمامی امکانات اولین رویداد بادبانی تاریخ این کشور را برگزار کرد.

این کارشناس حوزه توسعه ورزش‌های دریایی بیان کرد: نکته قابل تامل اینکه این رویدادها تماماً با هزینه داخلی کیش شامل سازمان و مارینا کیش برگزار شد. سال ۱۴۰۱ هم در همکاری مشترک فدراسیون قایقرانی، سازمان منطقه آزاد کیش و مارینا میزبان دوره مدیریت بادبانی با حضور نائب رییس کنفدراسیون بادبانی آسیا بوده است.

وی تاکید کرد: پس از استقلال و تاسیس فدراسیون بادبانی هم یکی از بهترین ساختمانهای خود را به فدراسیون بادبانی داد تا نسبت به ایجاد ساختار اداری و اجرایی خود اقدام کند که این محل با حضور وزیر ورزش و جوانان، معاونین، نمایندگان مجلس و حضور رییس فدراسیون در اوایل دیماه افتتاح شد. به جرات می توانم بگویم دفتر افتتاح شده یکی از بهترین دفاتر فدراسیون های کل کشور است. به واقع شاید اگر حمایت کیش و سازمان منطقه آزاد نبود، نه تنها فدراسیون بادبانی که خود بادبانی هم امروز وجود نداشت.

سرپرست دبیرکلی فدراسیون بادبانی در پایان درباره چگونگی پایان دادن به این حواشی اضافه کرد: اگر بخواهیم واقع بین باشیم فدراسیون بادبانی یک فدراسیون تازه تاسیس با عمر کمتر از ۳ ماه است. ایجاد کوچکترین زیرساخت های اداری و اجرایی در بدنه آن و سپس اتصالش به سازمان‌های با قدمتی چون منطقه آزاد کیش اندکی زمانبر است.

وی در پایان گفت: با اینحال بنده تلاش می‌کنم این تفاهم و اتصال شکل بگیرد تا منافع ملی در باب دریا شکل گرفته و توسعه یابد.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا