فرصت مطالعاتی ۶ ماه تا یک ساله برای توسعه کرسی‌های نظریه‌پردازی



معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در مدرسه زمستانی «هم اندیشی کرسی‌های نظریه پردازی» گفت: افرادی که برای نوشتن ایده ها و نظریات خود، نیاز به پژوهش و کاهش ساعات موظفی آموزشی دارند، فرصت مطالعاتی ۶ ماه تا یک سال در نظر گرفته می شود.

به گزارش ایسنا، مدرسه زمستانی «هم اندیشی کرسی‌های نظریه پردازی» با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی که تجربه برگزاری دو کرسی علمی و ترویجی در دانشگاه داشتند، در مجتمع آموزشی و اقامتی کیش مهر در فریدون کنار برگزار شد.

دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ضمن ارائه سخنرانی در این مدرسه بر اهمیت خودباوری اعضای هیئت علمی دانشگاه برای تولید نظریه‌های مبتنی بر مسائل انسانی و اجتماعی کشور تأکید کرد.

دکتر داود حسین پور، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی نیز با بیان اینکه یکی از اولویت‌های معاونت پژوهشی برای مرجع بودن در حوزه‌های علوم انسانی، اجتماعی و علوم رفتاری، توسعه کرسی‌های نظریه پردازی است، افزود: هدف از برگزاری مدرسه زمستانه، هم اندیشی با صاحبان کرسی ترویجی برای توسعه دانش، مرز دانش و بومی‌سازی نظریات، همچنین هم‌اندیشی با متخصصان رشته‌های علوم انسانی و شناخت مفروضات زیربنایی مسیر رسیدن به مکتب علامه است. 

وی با تاکید بر تلاش معاونت پژوهشی برای هر نوع تسهیل‌گری در امور پژوهشی گفت: قدرت و جرأت علمی، ذیل موضوع مرجعیت و چشم‌انداز می‌آید و با روش و استدلال صحیح، باید نقدهای جدی انجام داد. با تداوم جلسات و هم‌اندیشی می‌توان به موضوعات میان‌رشته ای پرداخت و با پژوهش های درون گروهی، دانشکده‌ای و درون دانشگاهی و ایجاد هسته های پژوهشی، به نظریات خوبی دست یافت.

دکتر حسین پور به ویژگی متمایز این دوره از مدرسه زمستانه، یعنی برگزاری جلسه‌های هم‌اندیشی و گفت و گوی آزاد استادان علاوه بر کارگاه‌های آموزشی اشاره کرد و ادامه داد: تلاش می کنیم این جلسات به صورت ماهانه با محوریت روش تحقیق و نقد در دانشگاه برگزار شود و در تابستان هرسال نیز، در یک سفر گروهی، مطالبی که مطرح شده است را جمع بندی کنیم.

وی به اقدامات معاونت پژوهشی برای ایجاد زمینه‌های لازم برای توسعه کرسی های نظریه پردازی اشاره کرد و گفت: برای رؤیت پذیری دیدگاه های صاحبان کرسی ترویجی، مجله ای با عنوان «نظریه و نقد در علوم انسانی» فعال شده که ایده ها و نقدهای انجام شده را حداکثر در سه صفحه به چاپ می‌رساند. همچنین افرادی که برای نوشتن ایده ها و نظریات خود، نیاز به پژوهش و کاهش ساعات موظفی آموزشی دارند، فرصت مطالعاتی ۶ ماه تا یک سال در نظر گرفته می شود.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با پیشنهاد چهار کرسی میان رشته ای با عناوین «علوم شناختی»، «علوم محاسباتی و هوشمند»، «علوم انسانی قرآن بنیان» و «حکمرانی و بخش عمومی»، از استادان درخواست کرد براساس علاقه و رشته خود به یکی از این کرسی های میان رشته ای بپردازند. همچنین ایده هایی که در ذهن دارند را در سه صفحه برای چاپ به مجله «نظریه و نقد در علوم انسانی» ارسال کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، چگونگی ارتقاء فرهنگ سازمانی دانشگاه به سطح نظریه پردازی در علوم انسانی و اجتماعی (پیش نیازهای فرهنگی نظریه پردازی)، الزامات ترویج و انتشار نظریه های علوم انسانی و اجتماعی و انعکاس رسانه ای آن، الزامات تغییر در ساختار و رویه ها (دانشگاه، دانشکده، گروه های آموزشی و پژوهشی) برای  توسعه نظریه پردازی، مکانیسم تقویت ارتباطات میان رشته ای اعضای هیئت علمی دانشگاه و چگونگی انسجام بخشی به نظریه های علوم انسانی و اجتماعی در قالب مکتب علامه برخی از مهمترین موضوعات مورد بحث در این مدرسه سه روزه بود.

انتهای پیام 



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا