فرهنگ فاخر ایرانی – اسلامی از فراخ‌ترین سراپرده‌های فرهنگی تاریخ تمدن بشر است



ایسنا/لرستان رئیس دانشگاه پیام نور لرستان گفت: فرهنگ فاخر ایرانی – اسلامی از فراخ‌ترین سراپرده‌های فرهنگی تاریخ تمدن بشر است.

عزت‌اله سپهوند با اشاره به سومین جشنواره سراسری «اقوام ایران‌زمین» که توسط جهاد دانشگاهی لرستان و با مشارکت دانشگاه لرستان برگزار می‌شود، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ایران آئینه تمام نمای “وحدت در عین کثرت” انسان‌هایی است که اگرچه از تیره‌ها و تبارهای متکثر گرد هم آمده‌اند اما هم در “توحید” به “وحدت” رسیده‌اند هم “کثرت” آنها با هدف الهی “معرفت” همراه بوده است.

وی ادامه داد: این نکته‌ای است که بهترین مبنای عقیدتی آن را می‌توان در کتاب آسمانی به ویژه در آیه ۱۳ سوره حجرات آن جا که پروردگار هستی در یک خطاب عام جهانی می فرماید: «یاایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم قبائل و شعوبا لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقاکم» بنابراین نفْسِ تنوع و تکثر، ذاتی خلقت است اما وقتی مبنا، نه خودمحوری، بلکه خدامحوری باشد این اختلاف نژادها و رنگ‌ها و زبان‌ها و… در ساحت توحید و وحدت رنگ می‌بازد.

رئیس دانشگاه پیام نور لرستان اضافه کرد: در این میان ایران ما که به قول حکیم نظامی؛ “همه عالم تن است و ایران دل” بر چنین اساس و استوانه اعتقادی‌خداباورانه‌ای یکی از زیباترین و زیبنده‌ترین آئینه‌های وحدت در عین کثرت در طول تاریخ تمدن بشر بوده و هست و خواهد بود.

وی افزود: فرهنگ فاخر ایرانی – اسلامی، یکی از فراخ‌ترین سراپرده‌های فرهنگی تاریخ تمدن بشر است.

سپهوند بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین ستون‌های اصلی این خیمه بزرگ،یکتاپرستی و نهایتاً دین مبین اسلام است و دیگری زبان و ادبیات فارسی است که میراث مشترک همه تیره‌های قوم بزرگ ایرانی است.

این مسئول بیان کرد: خرده فرهنگ‌های ایرانی و سایر گونه‌های زبانی و ادبی و…، طناب‌ها و تیرک‌های کناری این سراپرده فراخ و فراگیرند که به پایایی و مانایی این خیمه هماره برافراشته کمک کرده و می‌کنند و خواهند کرد.

وی گفت: بدون تردید غرب برای تلقین استیلای فرهنگی خود، بارها به چهره مبارک این “وحدت در عین کثرت ایرانیان” چنگ انداخته و هنوز هم به امید ایجاد تفرقه چنگ می‌اندازد؛ غافل از اینکه به قول مولوی؛ “جان گرگان و سگان از هم جداست متحد جان‌های خوبان خداست” برمبنای آنچه آمد؛ اساسا هویت ایرانی- اسلامی ما، بر مبنای چهار رکن “توحید”، “وحدت”، “کثرت” و “معرفت” قوام یافته و تکامل پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه پیام نور لرستان بیان کرد: در ذات این هویت ملی، تنوع و تکثر قومی و زبانی و… ایرانیان در قاب “توحید و وحدت” نشسته و به جامعه جهانی و تمدن بشری عرضه شده و همین راز بزرگ همزیستی و همگرایی همه ایرانیان در طول تاریخ بوده است.

سپهوند اضافه کرد: این نکته‌ای است که وقوف، اشراف و اعتراف به آن می‌تواند به عنوان مبنایی‌ترین فلسفه هرنوع کنشگری برای تقویت هویت ایرانی – اسلامی با وجود تنوع و تکثر خرده فرهنگ‌های ایرانی مطمح نظر و ملاک عمل قرار بگیرد.

انتهای پیام 



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا