قدمت فلزکاری در تهران به ۷۰۰۰ سال رسید


پژوهشگران با بررسی شواهدی در دشت تهران دریافتند فلزکاری در این منطقه نزدیک به هفت‌ هزار سال قدمت دارد.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، بررسی محوطه‌هایی با شواهد فلزکاری در دشت تهران در قالب پروژه «بانک اطلاعاتی محوطه‌های فلزکاری در شمال فلات مرکزی» توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی انجام شده است که فرشته رحیمی، مجری تیم طرح درباره فاز اول آن که در استان تهران انجام شده است، گفت: این پژوهش به منظور تهیه نقشه و مکان‌یابی محوطه‌هایی با شواهد فلزکاری به تفکیک استانی، گردآوری اطلاعات باستان‌شناسی و انسان‌شناسی یافته‌های فرهنگی مرتبط، گردآوری اطلاعات مطالعات میان رشته‌ای صورت گرفته روی یافته‌های فلزکاری و وارد کردن اطلاعات بدست آمده در یک سیستم مدیریت پایگاه داده‌ها در محدوده شمال فلات مرکزی ایران انجام شده است.

او یادآور شد: شمال فلات مرکزی شامل استان‌های تهران، سمنان، البرز و قزوین است که در فاز اول این پروژه به استان تهران پرداخته شد.

این پژوهشگر اظهار کرد: وجود معادن فلزی متنوع در فلات مرکزی ایران در نحوه زندگی ساکنان منطقه تاثیر بسزایی داشته است و منطقه شمال فلات مرکزی ایران زمینه بسیار خوبی برای مطالعه یکی از شاخه‌های مهم باستان‌شناسی اقتصادی، یعنی فلزگری و معدن‌کاری کهن محسوب می‌شود.

به گفته رحیمی، شواهد نشان می‌دهد که منطقه شمال فلات مرکزی ایران در اواخر هزاره پنجم قبل از میلاد، مرحله مهم ذوب سنگ مس را پشت سر گذاشته و به مرحله تولید آلیاژ دست یافته است.

 مجری طرح بانک اطلاعاتی محوطه‌های فلزکاری در شمال فلات مرکزی (فاز اول: استان تهران)، اظهارکرد: بررسی محوطه‌هایی همچون چشمه‌علی، شغالین، سفالین، میمنت‌آباد، چالتاسیان و معمورین با شواهد فلزکاری در دشت تهران نشان می‌دهد که فعالیت‌های فلزکاری در دشت تهران از اواخر هزاره پنجم قبل از میلاد شروع شده است.

رحیمی با بیان‌ این‌که در واقع آغاز فلزکاری، وجود تخصص‌های تمام‌وقت و سازمان‌یافته فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی مهم‌ترین تحولات صورت گرفته در دشت تهران، در دوره مس‌سنگی قدیم (۴۷۰۰ ـ ۴۰۰۰ قبل از میلاد) رخ داد، گفت: مدارک و شواهد نشان می‌دهد که جوامعِ این مرحله از دوره مس سنگی از نظر اقتصادی و اجتماعی نسبت به دوره قبل پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا