قطع اینترنت در زمان کنکور راه‌حلی که کمک‌کننده نیست



براساس آخرین گفته‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور نمی‌تواند کمکی کند و فناوری‌هایی وجود دارند که بتوان حتی درصورت قطع اینترنت هم ارتباط را برقرار کند.

به گزارش ایسنا، طی سال‌های اخیر پدیده لو رفتن سؤالات و رواج تقلب در بین برخی داوطلبان کنکور همپای رشد شبکه‌های مجازی و وسایل الکترونیکی و ابزارهای هوشمند افزایش یافته است و این نگرانی را برای داوطلبان کنکور و حتی خانواده‌های آن ها که به نوعی سرنوشتشان به این امتحان گره خورده ایجاد کرد. اگرچه برای جلوگیری از تقلب و پخش سوالات هنگام برگزاری کنکور تدابیر گوناگونی از سوی سازمان سنجش درنظر گرفته شده اما گویا موثر بوده نبوده و اخیرا تنها روشی که می توانست امنیت این امتحان را تضمین کند، قطع اینترنت اعلام شده بود.

درنهایت نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه به دلیل جلوگیری از تقلب و حفظ حقوق داوطلبان، با قطع اینترنت آن هم به صورت نقطه‌ای برگزار شد و بررسی‌ها حاکی از آن بود که این روش تا حد زیادی موفق بوده و هیچ برگشت پاسخی به حوزه‌های امتحانی در کنکور امسال اتفاق رخ نداد.

با همه این تفاسیر با وجود اینکه اعلام شد اگر کاربران از محدوده‌های ذکر شده خارج شوند، به اینترنت دسترسی خواهند داشت، برخی از مردم از شرایط ایجاد شده ناشی از قطع اینترنت با مشکلاتی رو به رو و گلایه‌هایی در این زمینه ایجاد شد تا جایی که عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – اواخر سال گذشته از مردم بابت مشکلاتی که در محدوده  BTSهای حوزه‌های امتحانی پیش آمده بود، عذرخواهی و اعلام کرد این آخرین باری است که اینترنت به خاطر کنکور قطع می‌شود و سازمان سنجش حتما باید برای دور بعدی کنکور به فکر راهکاری جایگزین باشد.

بیشتر بخوانید

اینترنت برای هیچ آزمونی قطع نخواهد شد

مدتی بعد در ۲۴ اردیبهشت سال جاری، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش- در یک نشست خبری، از بررسی درخواستی برای قطع اینترنت هنگام برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان خبر داد. او در این زمینه گفت از آنجا که تخلفات و شبکه‌های سودجو در پیام رسان‌های خارجی فعالیت داشتند، درخواست قطع اینترنت بین الملل در یک مدت زمانی ۳۵ دقیقه‌ای تا ساعت ۸:۳۰ صبح را داشتیم که مصوب شد تا در کارگروهی بررسی شود و جلسات تخصصی داشتیم. دو موضوع تهیه اینترنت پایدار و پرسرعت برای حوزه‌های تصحیح و محدودسازی اینترنت در دستور کار بود و در حال بررسی کارشناسی هستیم.

اگرچه پس از انتشار این خبر وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قطعی اینترنت بین الملل در زمان برگزاری امتحانات نهایی و در اطراف این حوزه‌ها به صورت پیشنهاد بوده که مصوب نشده است؛ رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی درباره قطع اینترنت اظهار کرد: همانگونه که سال قبل هم اعلام شد، وزارت ارتباطات برای هیچ آزمونی حتی یک دقیقه هم اینترنت را قطع نخواهد کرد.

حال که قرار است دومین مرحله کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در تیرماه برگزار شود، همچنان موضوعاتی مبنی بر احتمال قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور مطرح می شود، در همین رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت، در مورد پیشنهاد قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور از سوی وزارت علوم گفت: قطع اینترنت نمی‌تواند کمکی کند و فناوری‌هایی وجود دارند که بتوان حتی در صورت قطع اینترنت هم ارتباط را برقرار کند.

طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی با اشاره به هم‌فکری با وزارت علوم برای پیدا کردن راهکاری برای جلوگیری از قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور، افزود: توصیه ما به همکاران سازمان سنجش این است که با استفاده از فناوری‌ها و روش‌های آشکارساز سیگنال، این امکان ایجاد شود تا هرگونه ارتباط ممنوعه‌ای که داوطلبان دارند، تشخیص داده و شناسایی شود چراکه با قطع اینترنت نیز ممکن است بتوان ارتباط ایجاد کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا