لاوروف از ریشه‌های تقابل غرب با روسیه گفت / غرب به دنبال “حل مساله” روسیه است


وزیر خارجه روسیه. جنگ اوکراین را یک جنگ نیابتی خواند که واشنگتن و متحدانش برای حفظ سلطه غرب به راه انداختند و غرب به دنبال آن است که روسیه را چنان شکست دهد که برای چندین دهه نتواند خود را بازیابی کند.

به گزارش ایسنا، سرگی لاوروف، وزیرامور خارجه روسیه در گفتگوی اختصاصی با روسیه ۲۴ و ریانووستی گفت: من طرفدار صلح هستم و از این فلسفه پیروی می‌کنم: «اگر صلح می‌خواهی، همیشه برای دفاع از خود آماده باش». با این حال هیچ کس سعی نمی‌کند کی‌یف را متقاعد کند به مذاکرات با مسکو بازگردد. همه ما خواهان پایان درگیری با اوکراین هستیم، اما عامل زمان، عامل اصلی نیست.

دیپلمات ارشد روسیه با ردخواست از مردم برای عمیق‌تر کردن تحلیل خود از تقابل غرب با روسیه، گفت: علت اصلی درگیری در اوکراین به اعتقاد واشنگتن مبنی بر استثنایی بودن آمریکا و این ادعا که ظاهراً این تسلط آن را توجیه می کند، مرتبط است. مقامات آمریکایی معتقدند که ایالات متحده “یک کشور استثنایی است، همتایی در هیچ کشور دیگری در جهان ندارد” و وظیفه دارد رهبری کند، زیرا در غیر این صورت “هرج و مرج به وجود خواهد آمد.”

لاوروف به نظر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور جو بایدن، که در سال ۲۰۱۹ در مجله آتلانتیک منتشر شد، استناد کرد. او در آن زمان نوشت: «هیچ دیدگاه استثناگرایی آمریکایی نمی‌تواند موفق شود، اگر ایالات متحده دیدگاه نوظهوری را که بر هویت قومی و فرهنگی تأکید دارد، شکست ندهد». 

لاوروف این اظهارات را “وحشتناک” خواند، زیرا مردمان دیگر را از “حق یادآوری تاریخ خود” محروم می‌کند چرا که دولت ایالات متحده این اصل را اکنون در سطح جهانی اعمال می کند.

وزیر خارجه روسیه گفت: همانطور که همه کسانی را که به آمریکا می‌آمدند در یک ظرف ذوب می‌کردند، اکنون می‌خواهند بقیه را ذوب کنند، تا آنها اساساً آمریکایی شوند. این استثناگرایی، این اعتقاد مطلق به برتری – دلیل اصلی مقابله ما با ملت‌هایی است که از طریق رژیم کی یف علیه ما جنگ نیابتی می کنند.

وی افزود: ادعاهایی مبنی بر اینکه روسیه از مذاکره با اوکراین امتناع می ورزد دروغ است و مسکو به رد آنها ادامه خواهد داد. دیپلماسی ما کارهایی که برای انجام دادن دارد – توضیح مداوم و روزانه آنچه در حال رخ دادن است، رد کردن دروغ ها، به ویژه دروغ هایی که اکنون درباره امتناع ما از مذاکره [با اوکراین] شنیده می شود.

وی گفت: تشدید درگیری در اوکراین از سوی غرب مشاهده می‌شود و فاقد هیچ چارچوبی نیست. هرچه بیشتر تسلیحات دوربرد از سوی غرب به رژیم کی‌یف ارسال شود، آن ها را باید از اراضی روسیه بیشتر دور کرد. غرب به دنبال آن است که روسیه را چنان شکست دهد که برای چندین دهه نتواند خود را بازیابی کند، اگر این تلاشی برای حل “مسئله روسیه” نیست، پس چیست؟ چرا برخی از دیدن ایدئولوژی نازیسم که اکنون در پایه رژیم کی‌یف قرار دارد، خودداری می‌کنند؟ اورزولا فون در لاین، که همچنین یکی از فعالان مشهور کمیسیون اروپا است، گفت که نتیجه جنگ باید شکستی برای روسیه باشد، شکست بزرگی که برای دهه‌ها، دهه‌های طولانی، نتواند اقتصاد خود را احیا کند. ویکتوریا نولاند، با ابراز خوشحالی از وقوع انفجارها در “نورد استریم” یک اعتراف کامل کرد، سخنان او گویای مشارکت مستقیم ایالات متحده در حمله است.

وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو به دنبال سوق دادن نیروهای اوکراینی به فاصله‌ای امن برای خاک روسیه است. ما اکنون در تلاش هستیم تا توپخانه نیروهای مسلح اوکراین را به مسافتی برسانیم که خطری برای سرزمین های ما ایجاد نکند، در این صورت هر چه برد تسلیحاتی که به رژیم کی یف عرضه می شود طولانی تر باشد، آنها باید بیشتر از  کشورمان دور شوند.

لاوروف تاکید کرد: ظاهراً تحویل تجهیزات مدرن از سوی غرب به کی‌یف همراه با خدمه جنگی خارجی انجام خواهد شد. به گفته کارشناسان، برای اوکراینی‌ها کار با همه انواع سلاح هایی که قبلاً منتقل شده‌اند غیرممکن است و باید، طی دوره های دو ماهه یا حتی سه ماهه آموزش ببینند. به گفته متخصصان، سیستم‌هایی وجود دارند که در آینده قابل پیش‌بینی قابل آموزش نیستند و اگر تامین شوند، به احتمال زیاد همراه با خدمه رزمی انجام می‌شود.

او در خصوص ارسال تسلیحات از آلمان به اوکراین گفت: شولتس که به توانایی در تغییر موقعیت مشهور است، قول داده بود به اوکراین هواپیما نفرستد. بسیاری از افراد شایسته در آلمان وجود دارند که اجازه احیای نازیسم را نمی‌دهند، اما کسانی نیز هستند که مایلند “مسئله روسیه” را حل کنند.

وزیرخارجه روسیه همچنین گفت: سرکوب اقتصادی اروپا از برنامه‌های آمریکا است که این روند در حال اجراست. روند سرکوب اقتصادی اروپا آغاز شده است و شکی نیست که این بخشی از برنامه‌های کسانی بود که با آگاهی از انحصار کشور خود و نیاز به حاکمیت و حفظ آن در سراسر جهان زندگی می کنند. تنها به تازگی ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و شولتس، صدراعظم آلمان علناً شروع به ابراز نگرانی در مورد قوانینی کردند که آمریکایی‌ها برای مبارزه با تورم اتخاذ کردند، که در واقع با هدف کشاندن تولیدات به خاک ایالات متحده هستند؛ چنین فرآیندی (سرکوب اقتصادی اروپا) در حال حاضر در جریان است. چین نیز شروع به کاهش وابستگی به مکانیزم های مالی غربی کرده است.

او تاکید کرد که مسکو برای درخواست کمک در رابطه با عملیات ویژه به شرکای خود در سازمان پیمان امنیت جمعی مراجعه نکرد، همه چیزهایی را که نیاز دارد، در اختیار دارد و بعید است در آینده از سازمان پیمان امنیت جمعی در عملیات ویژه کمک بخواهد، زیرا به لحاظ تجهیزات نیروها نیازی نمی‌بینید. ما می بینیم که دوستان ما در اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) درک می کنند و به وضوح می‌بینند که غرب در فضای مشترک ما چه اهدافی را دنبال می کند. آنها می خواهند سازوکارهای بیشتری را توسعه دهند. پیشنهاد روسیه برای استقرار ماموریت سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در ارمنستان همچنان مطرح است و اگر ایروان همچنان علاقه مند باشد، این ماموریت می تواند ظرف یک یا دو روز مستقر شود.

لاوروف پیشنهاد کی‌یف به مینسک برای انعقاد “معاهده عدم تعرض را خنده‌دار توصیف کرده و گفت: بلاروس چنین اظهاراتی را بی معنا و تحریک آمیز می بیند.

لاوروف در پاسخ به این سوال که کدام یک از کشورهای اطراف روسیه می توانند راه اوکراین را طی کنند، گفت: اکنون مولداوی برای این نقش مورد توجه است. وزیر افزود که ساندو تقریباً برای هر چیزی آماده است. اول از همه، به این دلیل که آنها توانستند با روش‌های کاملاً مشخص، رئیس‌جمهوری به دور از شیوه‌های دموکراتیک را در راس کشور قرار دهند، رئیس‌جمهوری که صرفاً مشتاق پیوستن به ناتو است، او تابعیت رومانیایی دارد و به طور کلی برای هر چیزی آماده است.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین تصریح کرد: تفلیس، علیرغم فشارهای خارجی، بر اساس منافع ملی هدایت می‌شود، اما غرب می‌خواهد گرجستان را به یک محرک برای روسیه تبدیل کند.

ادامه دارد


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا