لزوم انتصاب و انتخاب مدیران بر اساس اصل شایسته سالاری



مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش گفت: ارزیابی بدون شکل گیری نظام برنامه ریزی اثربخش نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، مجتبی هاشمی با اشاره به اینکه تعیین اولویت‌های کاری بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: اگر اولویت‌ها را خوب بشناسیم، دچار انحراف از معیار نخواهیم شد و برای برطرف کردن مسائل و دغدغه‌های آموزش و پرورش قدم‌های موثری برداشته می شود.

وی با اشاره به اهمیت نقش مدیران مدارس در راهبری و پیشبرد مناسب امور مدارس افزود: نقش مدیران در پیشرفت و تعالی مدارس و آموزش و پرورش بسیار حیاتی و مهم است و برنامه ریزی و نظارت بر عملکرد مدیران با نگرش حمایت، بهبود، راهنمایی و راهبری بسیار ضروری است و ارزیابی مدیران به عنوان رهبران آموزشی و تربیتی جهت تعیین میزان رشد مدارس با استفاده از شاخص‌های عملیاتی باید در دستور کار باشد.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با بیان اینکه اگر نظام برنامه ریزی به خوبی شکل نگیرد، ارزیابی اثربخشی لازم را نخواهد داشت، ادامه داد: کاربست مناسب نتایج ارزیابی مدیران مدارس و همچنین تحلیل نتایج و داده های خروجی به شناسایی مدیران ساعی و تلاشگر منجر شده و نشانگر آسیب های نظام آموزشی در بستر یک نگاه علمی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شناخت و آگاهی از آسیب ها می‌تواند مقدمه حل مساله و تقویت ارائه خدمات عمومی را به دنبال داشته باشد، اضافه کرد: سلامت اداری یکی از شعارهای دولت سیزدهم است که شامل فساد ستیزی، مردم‌داری و عدالت اجتماعی می باشد و یکی از مباحثی که در برنامه‌ریزی‌ها باید توجه کنیم مقابله با فساد است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش افزود: در سیاست‌های کلی نظام اداری، ۲۶ راهبرد وجود دارد که باید آنها را بشناسیم و به سیاست‌های اجرایی آموزش و پرورش تبدیل کنیم.

وی با بیان این مطلب که سطح انتظار مردم از دستگاه آموزش و پرورش بسیار بالا است، وظیفه دستگاه آموزش و پرورش را تعلیم و تربیت نسل های آینده دانست که با توجه به زیرساخت‌های آن، باید تلاش ویژه ای در تربیت نسل آینده بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شود.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: در اجرای سلامت اداری، با نگاه مشارکتی میسر است و با یک نگاه، یک جریان و یک دستگاه امکان پذیر نیست و برنامه‌های اجرایی حوزه سلامت اداری باید از حوزه کارشناسی استان‌ها شروع شود.

وی نیروی انسانی کارآمد را اساسی‌ترین عنصر تحول در هر سازمانی قلمداد کرد و با اشاره به انتصاب و انتخاب مدیران بر طبق شایسته سالاری، بر بازدیدهای دوره‌ای در تمام مدارس تاکید کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، هاشمی بر تکریم شان و جایگاه ذی نفعان و فرهنگیان تاکید و یادآور شد: یکی از امور بسیار مهم، گسترش روحیه جهادی و جریان سازی و خدمت بی منت به مخاطبان و ارباب رجوعان است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، ضمن توصیه بر داشتن نگاه پیشگیرانه و اینکه آموزش و تولید محتوا جنبه پیشگیرانه دارد، بیان کرد: یکی از مهمترین ابزارهای سازمانی برای ترویج ارزش ها، نظام مدیریت عملکرد و معیارها و شاخص‌هایی است که در این نظام مورد استفاده قرار می گیرد لذا کار تیمی شاکله اصلی این فرآیند است و با توجه به اسناد بالادستی، به ویژه سند تحول بنیادین، سند تحول دولت مردمی و سند انتظار که توسط دولت سیزدهم ابلاغ شده، باید با توجه ویژه و ثبت دقیق فعالیت ها، مستندسازی برنامه ها مد نظر باشد.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا