لزوم بازنگری روسای دادگستری‌ها در پرونده زندانیان مهریه


ایسنا/کرمان معاون قوه قضائیه گفت: ریاست قوه بر مبنای آسیب شناسی روندهای موجود در بحث مهریه در صدد انجام اصلاحات قانونی است و ضرورت دارد پرونده های مددجویان مربوط به مهریه که در زندانها حضور دارند، در اسرع وقت از سوی روسای دادگستری ها مورد بازنگری قرار گیرد.

حجت الاسلام صادق رحیمی ۱۲ بهمن ماه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با بیان اینکه بر مبنای نگاه رهبر معظم انقلاب، رافت اسلامی برای متهمان و محکومان نادم در قالب عفو محقق خواهد شد، اظهار کرد: نگاه جدید برای کمک به آزادی متهمان و محکومان نادم، دریچه ای به سوی افرادی است که حضور آنها در جامعه مخل امنیت نخواهد بود و به دلیل آنکه فریب خوده بودند، اقداماتی را انجام داده اند که این افراد در هر مرحله ای که احساس ندامت کنند، باید به آنها کمک شود.

وی بیان کرد: تحقق رافت اسلامی برای متهمان و محکومان نادم در مبنای چارچوب های قانونی و مشخص شده، در دست پیگیری است که در صورت تحقق، در عرصه بین المللی دشمن را خلع سلاح خواهد کرد.

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که در حوزه مهریه نیز بر مبنای ساز و کارهای موجود می توان شرایط را به شکل بهتری مدیریت کرد تا از ورود افراد به زندان ها به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه جلوگیری شود.

معاون قوه قضائیه در ادامه با اشاره به این مطلب که بخشی از مشکلات موجود در حوزه مهریه نیاز به اصلاح قوانین دارد، اظهار کرد: ریاست قوه قضاییه بر مبنای آسیب شناسی روندهای موجود در صدد انجام اصلاحات قانونی است و البته در این زمینه تغییر فرهنگ و نگاه خانواده ها به موضوع مهریه نیز باید مد نظر قرار گیرد؛ همچنین لازم است که پرونده های مددجویان مربوط به مهریه که در زندانها حضور دارند، در اسرع وقت از سوی روسای دادگستری ها مورد بازنگری قرار گیرد.

وی در پاسخ به درخواست نماینده ولی فقیه در استان کرمان برای ساماندهی مسئله حاشیه نشینی گفت: حاشیه نشینی در بسیاری از جاها معلول عوامل مختلفی است که باید در مرحله نخست به این موارد توجه لازم صورت گیرد؛ بخشی از حاشیه نشینی به مشکلات اقتصادی بر می گردد و بخشی نیز ناشی از عدم اجرای تکالیف قانونی دستگاه ها از جمله شهرداری ها است.

رحیمی تاکید کرد: معتقدم در حوزه املاک و اراضی با قوانین موجود نیز می توان به شکل بهتری امور را مدیریت و ساماندهی کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کرمان معاون قضایی قوه قضاییه همچنین در سفر خود با همراهی رییس کل دادگستری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی و جمعی از مقامات قضائی از زندان مرکزی کرمان بازدید و بر استفاده از تاسیسات حقوقی و ارفاقات قانونی به منظور کاهش جمعیت کیفری زندان ها تاکید کرد.

وی بیان کرد: در زندان کرمان فضاهای مناسبی ایجاد شده و باید از این فضاها برای اصلاح مددجویان استفاده شود زیرا در صورتی که زمینه اصلاح یک نفر فراهم شود، براساس آیه قرآن کریم، مانند آن است که همه نجات یافته اند.

رحیمی بر اعمال نظارت دقیق دادستان مرکز استان بر پرونده های دادسراها به ویژه پرونده های مربوط به مواد مخدر تاکید کرد و افزود: عدم تناسب احکام صادره با جرایم متهمان باید در قالب نظارت های مستمر رفع شود.

وی افزود: افرادی که وارد زندان ها می شوند باید اصلاح شوند و هر زمان که اصلاح مددجو محرز شد؛ باید با استفاده از تاسیسات قانونی موجب زمینه آزادی وی را فراهم کرد و اگر بتوان یک مددجوی اصلاح شده را حتی یک روز زودتر آزاد کنیم، قطعا رضایت خداوند را نیز به دنبال خواهد داشت.

معاون قوه قضائیه ادامه داد: بر مبنای نگاه ریاست قوه قضاییه افرادی باید مشمول عفو شوند که نادم شده باشد، پس از آزادی مجددا مرتکب جرم نشوند و بدانیم پس از آزادی مخل امنیت جامعه نخواهد بود.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا