ماجرای سفیری که بعد از انقلاب، نفت ایران را به دنیا رساند!

اولین محموله صادراتی نفت ایران پس از انقلاب توسط یک کشتی با ظرفیت ۲۱۲ هزار تن در اسفندماه ۱۳۵۷ در جزیره خارگ بارگیری و صادر شد.

به گزارش ایسنا، نام این کشتی «ورلد امبسادور» بود که ترجمه فارسی آن “سفیر جهانی” است.

اولین محموله صادراتی نفت ایران پس از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی توسط کشتی ژاپنی با ظرفیت ۲۱۲ هزار تن در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ در جزیره خارگ بارگیری و صادر شد. تصاویر تاریخی مربوط به این رویداد، چند سال پیش برای نخستین بار توسط وزارت نفت در فضای مجازی منتشر شد.

ماجرای اولین محموله صادراتی نفت ایران پس از انقلاب
در تاریخ ۱۴ اسفند ۵۷ یک کشتی به نام “ورلد امبسادور” با ظرفیت ۲۱۲ هزار تن برای بارگیری به خارگ رسید.  

ماجرای اولین محموله صادراتی نفت ایران پس از انقلاب
‌صدور اولین محموله صادراتی نفتی پس از انقلاب در حالی صورت گرفت

که ۷۰ روز از اعتصاب کامل کارکنان و قطع صادرات نفت ایران می گذشت.  

ماجرای اولین محموله صادراتی نفت ایران پس از انقلاب
در آن روز حسن نزیه، اولین مدیرعامل شرکت ملی نفت بعد از انقلاب، در منطقه حضور یافت

و خبرنگارانی از رسانه‌های سرتاسر جهان از این رویداد خبر و گزارش تهیه کردند.   

ماجرای اولین محموله صادراتی نفت ایران پس از انقلاب
حسن نزیه، اولین مدیرعامل شرکت ملی نفت بعد انقلاب

ماجرای اولین محموله صادراتی نفت ایران پس از انقلاب
اولین محموله صادراتی نفت ایران توسط کشتی به نام «ورلد امبسادور»

با ظرفیت ۲۱۲ هزار تن در جزیره خارگ بارگیری و صادر شد.

خبر آغاز صدور نفت ایران به خارج از کشور همچنین در در صفحه اول این جراید کثیرالانتشار آن زمان منتشر شد.  

ماجرای اولین محموله صادراتی نفت ایران پس از انقلاب

متن این خبربه نقل از صفحه دوم روزنامه اطلاعات در تاریخ دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۵۷، بدین شرح است: «پس از ۷۰ روز قطع نفت، از امروز صدور نفت ایران به خارج آغاز شد. اولین کشتی که حامل نفت ایران به خارج بود کشتی ورلد امباسادور ژاپنی است که ۲۳۰ هزار تن نفت سبک و سنگین متعلق به حوزه‌های نفتی آغاجاری، گچساران و مارون اهواز را از جزیره خارک بارگیری کرده بود. حسن نزیه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران که صبح امروز وارد جزیره خارک شده بود در جمع کارگران شرکت ملی نفت حضور یافت و پیام مهندس بازرگان را به‌مناسبت آغاز صدور نفت قرائت کرد. نزیه آنگاه گفت با موافقت هیات وزیران درآمد اولین سری محموله صادراتی نفت که بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال می‌شود به صندوق تعاون مسکن کارگران صنعت نفت واریز می‌شود.  

نزیه همچنین افزود: این هدیه ناچیزی است و علاوه بر آن پیشنهاد شده بطور کلی سهمی از درآمد نفت در هر ماه که ممکن است یک روز باشد به مصرف نوسازی استان‌ها با رعایت اولویت برسد که از استان خوزستان شروع می‌شود.  وی در ادامه گفت جزیره خارک زمانی تبعیدگاه آزادگان از جمله شادروان شمشیری بود و ملت ایران بپاخاسته و از هر قطره خون خود دفاع می‌کند. منابع سرشار نفت ما دیگر متعلق به یک نفر نخواهد بود. وی سپس به یادبود دکتر مصدق یک دقیقه سکوت اعلام کرد.  

لازم به ذکر است تولید روزانه نفت ایران در حال حاضر یک میلیون و هفتصد هزار بشکه نفت است که یک میلیون بشکه آن صادر می‌شود و بقیه به مصرف داخلی می‌رسد. خبرنگار ما در اهواز کسب اطلاع کرد که در حال حاضر چهار کشتی در اسکله‌های جزیره خارک برای بارگیری نفت متوقف شده است. این خبرنگار افزود؛ دومین کشتی که نفت ایران را به خارج حمل خواهد کرد کشتی هلندی مرست با ظرفیت ۲۲۰ هزار تن دومین محموله نفت ایران را به روتردام خواهد برد. گفته می‌شود ایران نفت خود را هر بشکه ۱۸ تا ۲۰ دلار به فروش می‌رساند در حالیکه قبلا بهای نفت حدود ۱۲ دلار بود.  

لازم به ذکر است حسن نزیه مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران نیز پیامی به حضور امام خمینی بدین مضمون فرستاد:

بسمه تعالی – حضور مبارک قائد اعظم حضرت آیت‌الله العظمی خمینی- قم 

تجدید فعالیت صادراتی شرکت ملی نفت ایران را که مظاهر توفیق عظیم انقلاب اسلامی و ملی ایران است برای تجدید تشکرات قلبی خویش و کارکنان صنعت نفت ایران با آرزوی سلامت و طول عمر رهبر عظیم‌الشان انقلاب مغتنم می‌شمارم.  

حسن نزیه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران.»

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا