ماکرون: پوتین آدم بدی نیست/ می‌خواهد امپراتوری روسیه را احیا کند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه معتقد است که گرچه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه «آدم بدی» نیست اما به ادعای وی، آدم بدی نبودن، جنگ به‌راه انداختن با اوکراین را توجیه نمی‌کند.

ماکرون در جمع خبرنگاران درباره طیف وسیعی از موضوعات حرف و زد اظهار داشت: وقتی با او ملاقات می‌کنید، در نگاه اول آدم بدی نیست و تناقض همین‌جاست. هیچ چیزی شروع جنگ را توجیه نمی‌کند.

رئیس جمهور فرانسه همچنین نظرات خود درباره ریشه‌های جنگ بین مسکو و کی‌یف را ابراز کرد و مدعی شد که هدف اصلی پوتین احیای «امپراتوری روسیه» است. با این حال، ماکرون توضیح نداد که درگیری‌های جاری چگونه می‌تواند به پوتین در رسیدن به این هدف کمک کند.

ماکرون مدعی شد: اساسا او این جنگ را به‌راه انداخت تا قلمروهای(روسیه) را بازیابی کرده و مرزهای روسیه را به امپراتوری که روزگاری وجود داشت، گسترش دهد. او بار بسیار سنگینی را هم به دوش خودش، هم مردمش و هم مشخصا به دوش مردم اوکراین و تمام ما، گذاشته است. از نظر من شرایط و اوضاع اینطور است.

ماکرون همچنین اضافه کرد این تصور که نیروهای روسیه در آستانه شکست در اوکراین هستند، سوءتفاهم بوده و نسبت به پذیرش این تصور غلط هشدار داد. وی تاکید کرد که گرچه نیروهای روسیه متحمل تلفات مشخصی شده‌اند اما نیروهای کی‌یف حتی نزدیک پیروزی در میدان نبرد هم نیستند چه برسد که پیروز شده باشند.

رئیس جمهور فرانسه در ادامه موضعی مبهم درباره مسیر جنگ جاری اتخاذ کرد. او به دفعات بر لزوم مشارکت در مذاکرات با روسیه تاکید کرده و در عین حال، پاریس با اتخاذ موضع ضدروسیِ غرب، همواره در ارسال تسلیحات به کی‌یف فعال بوده و هفته گذشته نیز اعلام کرد که برای ارتش اوکراین، تانک‌های چرخ‌دار ارسال خواهد کرد.

پوتین ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰) نیروهای روسیه را به کی‌یف گسیل داد و دلیل این اقدام خود را، ناکامی کی‌یف در اجرای توافق‌های مینسک و تداوم درخواست‌ جمهوری‌های دونباس برای رهایی از ظلم رژیم اوکراین، اعلام کرد. توافق مینسک برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ با میانجی‌گری آلمان و فرانسه میان طرفین امضا شد. پترو پروشنکو، رئیس جمهور وقت اوکراین از آن زمان به بعد اذعان کرد که دلیل اصلی کی‌یف از امضای این توافق، این بوده که برای خودش زمان خریده و «نیروهای مسلح خود را تقویت کند.»



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا