مدودف: پاسخ مسکو به حمله به کریمه، سریع، سخت و کوبنده خواهد بود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه با هشدار به کی‌یف، تاکید کرد که حملات اوکراین به شبه‌جزیره کریمه یا هر منطقه دیگر در خاک روسیه، با پاسخ سخت و بسیار سهمگین مسکو مواجه خواهد شد.

مدودف دراین‌باره گفت: پاسخ ما می‌تواند از هر نوعی باشد و رئیس جمهور روسیه این موضوع را کاملاً آشکارا بیان کرده است.

وی در ادامه توضیح داد که روسیه برای خود هیچ محدودیتی قائل نشده و بسته به ماهیت تهدیدها، می‌تواند از همه نوع تسلیحات «مطابق با اصول دکترین روسیه از جمله اصول بنیادین بازدارندگی هسته‌ای» استفاده کند.

وی افزود: به شما اطمینان می‌دهم که پاسخ ما سریع، سخت و کوبنده خواهد بود.

بر اساس دکترین هسته‌ای روسیه، در صورتی که علیه این کشور یا متحدانش از سلاح هسته‌ای یا سایر تسلیحات تخریب جمعی استفاده شود، یا مسکو اطلاعاتی موثق درباره آغاز حمله موشکی بالستیک علیه خود یا متحدانش دریافت کند، یا اینکه از نفوذ دشمن در تاسیسات حیاتی‌اش برای واکنش هسته‌ای آگاه شده و یا حمله با سلاح متعارف به این کشور صورت گرفته و موجودیت روسیه به خطر بیفتد، می‌تواند از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

این هشدارها در حالی مطرح شده که یکی از مشاوران ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به‌تازگی از کشورهای غربی خواسته بود تا برای بمباران کریمه، موشک و جنگنده در اختیار کی‌یف بگذارند. شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ و پس از برگزاری همه‌پرسی به خاک روسیه الحاق شد.

اواسط مهرماه سال جاری، رسانه‌های روسی و اوکراینی از وقوع انفجاری مهیب در پل شبه‌جزیره کریمه خبر دادند؛ این پل که به «کرچ» معروف است، کریمه را به دیگر مناطق روسیه متصل می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از این حادثه گفت که انفجار پل کریمه یک حمله تروریستی با هدف از بین بردن زیرساخت‌های حیاتی روسیه بوده و تاکید کرد که سرویس‌های ویژه اوکراین دستور حمله به پل کریمه را داده و این عملیات را اجرا کردند.

ولودیمیر هاوریلوف، معاون وزیر دفاع اوکراین چندی پیش با اشاره به نظریه «قوی سیاه» که به وقوع اتفاقی غیرمنتظره و برهم‌زننده محاسبات قبلی دلالت دارد، مدعی شد که ممکن است روسیه با چنین اتفاقی روبه‌رو و این اتفاق در نهایت به موفقیت اوکراین در کریمه منجر شود!

هاوریلوف در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر وی اینکه اوکراین بتواند تا ماه ژانویه، شبه جزیره کریمه را پس بگیرد، «واقع‌بینانه» است یا خیر؟، به نظریه «قوی سیاه» استناد کرد و مدعی شد: فکر می‌کنم روسیه در داخل این کشور با یک «قوی سیاه» روبه‌رو می‌شود و این اتفاق می‌تواند به موفقیت ما در موضوع کریمه کمک کند. به عنوان مثال می‌توانیم تا پایان دسامبر، وارد کریمه شویم. اقدامی که امکان‌پذیر بوده و منتفی نیست.

وی همچنین در واکنش به پیش‌بینی‌اش از «آن اتفاق غیرمنتظره»، ادعا کرد: به عنوان مثال، (ولادیمیر) پوتین، به دلیلی، ناپدید شود؛ حال یا سیاسی یا فیزیکی! یا این اتفاق برای کسی از حلقه نزدیکان او رخ دهد؛ بهرحال اتفاقی رخ می‌دهد.

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰) آمریکا و غرب در حمایت از اوکراین، برای این کشور کمک نظامی و تسلیحاتی فراهم آورده‌اند.



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا