مرگ ملکه انگلیس؛ آیا میراث رسوایی‌های خاندان سلطنتی ادامه می‌یابد؟

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کاخ باکینگهام شامگاه پنجشنبه اعلام کرد الیزابت دوم، ملکه انگلیس در سن 96 سالگی در قلعه بالمورال مرده است. بعد از او پسر ارشدش، شاهزاده چالز در سن 73 سالگی پادشاه انگلیس می‌شود.

الیزابت دوم، از دوم ژوئیه سال جاری، رسماً مقام دوم طولانی‌ترین پادشاهی پس از لویی چهاردهم در فرانسه را کسب کرده بود. اگر او تا مه 2024 در قدرت باقی می‌ماند عنوان طولانی‌ترین سلطنت را به خود اختصاص می‌داد.

بریتانیا یکی از کشورهایی است که سلطنت در آن موروثی می‌باشد. سلطنت پادشاهی متحده که سلطنت بریتانیا نیز خوانده می‌شود، از نوع حکومت پادشاهی مشروطه بوده و ملکه الیزابت دوم از سال 1952 میلادی رئیس حکومت این کشور را در اختیار داشت. پادشاه بریتانیا و بستگان درجه یک او سمت‌های مختلف رسمی، تشریفاتی، دیپلماتیک و نمایندگی را برعهده دارند.

ملکه الیزابت در این سمت اختیارات گسترده‌ای از جمله تصمیم‌گیری درباره آغاز به کار یا تعطیلی جلسات پارلمان، عزل و نصب وزرا، تنفیذ نخست‌وزیر، عزل و نصب وزرا، صدور عفوهای سلطنتی، فرماندهی کل نیروهای مسلح و اعلان جنگ در اختیار داشت.

او همچنین یکی از ثروتمندترین افراد جهان بود که البته اموالش را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از شهروندان کشور خود و یا برخی از مردمان کشورهای جهان تصاحب کرده بود. «مکس کولچستر»، خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال چند ماه پیش درباره ثروت الیزابت دوم گفته بود: «ملکه ثروت زیادی دارد که برای وی نگهداری می‌شود. او علاوه بر این، سرمایه‌گذاری‌های شخصی خودش را دارد که در حساب‌های بانکی‌اش نگهداری می‌شوند. البته درباره آنها اطلاعات اندکی وجود دارند.»

در همین خصوص، روزنامه گاردین، سال گذشته گزارش داده بود ملکه الیزابت، با دولت انگلیس لابی کرده و متن قانونی را که می‌توانست میزان دارایی‌هایش را افشا کند تغییر داده بود. با این حال، برخی رسانه‌های بین‌المللی تخمین زده‌اند ملکه هر سال حداقل 20 میلیون دلار از املاک و مستغلات خصوصی‌اش درآمد داشت، ضمن آنکه سالانه 100 میلیون دلار هم از دولت بریتانیا دریافت می‌کرد. بسیاری از برآوردها حاکی از آن بودند که او صدها میلیون دلار ثروت دارد.

درآمد ملکه، البته هم از دارایی‌های خصوصی و هم از دارایی‌های دولتی او تأمین می‌شد. گفته می‌شود در دهه 1700، خاندان سلطنتی بخش‌هایی از مستغلات خود را به دولت واگذار کرد. از آن زمان به بعد، دولت هر سال، درصدی از سود حاصل از آن دارایی‌ها را به سلطنت پرداخت می‌کرد رقمی که سال 2021 تحت این عنوان به ملکه پرداخت شده بیش از 107 میلیون دلار بوده است.

این نوع ریخت و پاش‌های حکومتی البته جلوه خوبی در میان افکار عمومی ندارد. چنانکه در مراسم جشن هفتادمین سالگرد سلطنت ملکه انگلیس مردم این کشور واکنش منفی گسترده‌ای به  تحمیل 31 میلیون پوند به مالیات‌دهندگان نشان دادند. در آن زمان یک نظرسنجی نشان داد در میان جوانان بین 18 تا 24 سال تنها 31 درصد حامی استمرار نظام سلطنتی بوده‌اند.

سال 2014 هم هنگامی که کاهش هزینه‌های دولتی و افزایش مالیات‌ها باعث تظاهرات‌های فراوان در خیابان‌های انگلیس شده بود، گزارش‌هایی به بیرون درز پیدا کرد که نشان می‌دادند خانواده سلطنتی درست در بحبوحه سیاست‌های ریاضت اقتصادی برای برگزاری مراسم عروسی نوۀ  ملکه و همسرش بیش از 5 میلیارد پوند هزینه کرد و اتفاقاٌ این هزینه‌ای بود که مستقیماً از محل دریافت مالیات‌های مردمی به خزانۀ دربار انگلیس سرازیر و سالیانه 122 میلیون پوند برآورد می‌شد.

مرگ ملکه انگلیس اما به معنی اتمام ناملایمت‌های نظام سلطنتی برای مردم این کشور نخواهد بود. شاهزاده چارلز در شرایطی تاج و تخت را تحویل خواهد گرفت که از همین ابتدا به دلیل افشاگری‌هایی که درباره او صورت گرفته وارثی بدنام خواهد بود. 

ماه گذشته روزنامه تایمز گزارش داد  شاهزاده چارلز، 73 ساله سال 2014 یک اعانه به مبلغ بیش از یک میلیون پوند، برابر با 1،19 میلیون یورو را از برادران ناتنی بن لادن، رهبر پیشین شبکه تروریستی القاعده پذیرفته است.

این گزارش حاکی از آن بود که شاهزاده چارلز، کهن سالترین فرزند ملکه الیزابت دوم در اکتبر سال 2013، در اقامتگاه سلطنتی اش «کلارنس هاوس» در لندن با بکر بن لادن، مالک یک شرکت سعودی، دیدار کرده بود. دریافت این پول در حالی انجام شده بود که مشاوران متعدد از شاهزاده چارلز خواسته بودند که این پول را نپذیرد، اما او به این توصیه‌ها توجه نکرده است.

فساد اخلاقی شاهزاه چارلز نیز مدت‌ها یکی از موضوعات کانون توجه در رسانه‌های انگلیس بوده. در دهه 1990، یک مجله استرالیایی با انتشار یک فایل صوتی روابط خارج از چارچوب چارلز با زنی به نام کاملیا پارکز را فاش کرده و گزارش داد که او حین ازدواجش با پرنسس دایانا با کاملیا هم روابط فرازناشویی داشته است.

رسوایی‌های خاندان سلطنتی البته محدود به چارلز هم نیست و در سال‌های گذشته، فساد این خاندان همواره جنجال‌های فراوان آفریده است. همین سال گذشته رسانه‌ها گزارش داده بودند شاهزاده اندرو از سال 2001 تا 2011 به عنوان نماینده بازرگانی انگلیس خدمت می‌کرد. اما در نهایت به دلیل انتقادات شدید از برخی روابط شخصی از سمت خود کناره گیری کرد. او دوست نزدیک سرمایه دار آمریکایی و مجرم جنسی مجرم جفری اپستین بود.

شاهزاده اندرو در سال 2019 پس از مطرح شدن ادعا‌های جدید در مورد رابطه او با اپستین، در کل از وظایف سلطنتی خود کناره گرفت.

مجموع این افشاگری‌ها نشان می‌دهند که ملکه انگلیس امروز مرد اما میراث او احتمالاً تا سال‌ها بر مردم این کشور، آن هم در شرایطی که گزارش‌ها از احتمال وقوع رکود اقتصادی در این کشور حکایت دارند سنگینی خواهد کرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا