مسکو و کیف در حال مذاکره برای تبادل اسرای جنگی هستند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ابراهیم کالین»، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که روسیه و اوکراین در حال مذاکره در مورد ایجاد یک کریدور جدید برای تبادل اسرای جنگی دو طرف هستند.

کالین در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد کریدور جدید بشردوستانه برای تبادل اسرا بین مسکو و کیف گفت: «این موضوع در دستور کار است و تماس‌ها در سطوح مختلف در حال انجام است. ابتکاراتی در این راستا تحت رهبری رئیس جمهور (ترکیه) (رجب طیب) اردوغان انجام می‌شود؛ ما امیدواریم به نتایجی دست یابیم.»

پیش از این اردوغان در اوایل ژانویه گفته بود که آنکارا طرفدار گشایش کریدور بشردوستانه بین روسیه و اوکراین برای کمک به زنان و کودکان و همچنین زخمی‌ها و آسیب‌دیدگان بحران اوکراین است.

در ژانویه امسال نیز، «تاتیانا موسکالکووا»، کمیسر حقوق بشر روسیه چندین دور گفتگو با همتای اوکراینی خود، «دیمیترو لوبینتس»، و کمیسر حقوق بشر ترکیه، «سرف مالکوک» در آنکارا پایتخت ترکیه و از طریق کنفرانس تلفنی برگزار کرد تا درباره تبادل اسرا به توافق دست یابند.

کمتر از یک ماه پیش، «آندری یرماک» رئیس دفتر نخست وزیر اوکراین در پیامی در حساب کاربری خود در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد که در روند تبادل اسرا با روسیه، ۵۰ نظامی اوکراین آزاد شدند. در آن زمان وزارت دفاع روسیه نیز در این زمینه از آزادی ۵۰ نظامی روس در این تبادل خبر داد.

تبادل قبلی اسرا بین روسیه و اوکراین در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ صورت گرفته بود و در جریان آن بیش از ۱۰۰ اسیر از طرفین آزاد شدند.

در آبان ماه سال جاری نیز، «دنیس پوشیلین» (Denis Pushilin) رئیس منطقه دونتسک در پیامی تلگرامی اعلام کرد: «مسکو و کی یف هر یک ۱۰۷ اسیر را در جدیدترین دُور از تبادل اسرا میان دو طرف، مبادله خواهند کرد.» رئیس دونتسک در این خصوص نوشت: «امروز به ۱۰۷ جنگجوی آزاد شده از زندان‌های اوکراین خوشامد می‌گوئیم. همین تعداد اسیر را که اکثراً پرسنل نظامی هستند، به اوکراین بازمی گردانیم. در گروه اسرای جنگی ما که قرار است آزاد شوند، ۶۵ نفر از جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک هستند.»



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا