مشکل اساسی فروکش کردن سفر ایرانی‌ها به سوریه چیست ؟



شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با مرور دلایل فروکش کردن سفر زیارتی از ایران به سوریه، راهکارهای جدید برای افزایش این سفرها را بررسی کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت ـ با اشاره به آمار حضور زائران ایرانی در سوریه در سه مقطع فروکش کردن نآارامی ها و قبل و بعد از همه‌گیری ویروس کرونا، گفت: در شرایط کنونی زائران تحت نظارت سازمان حج و زیارت فقط از استان خراسان رضوی به دمشق اعزام می‌شوند.

او به افزایش حضور زائران از عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس در سوریه اشاره کرد و مشکل اساسی در اعزام زائران از تهران و دیگر استان‌ها را پرواز دانست و بیان کرد: امیدواریم مشکلات این سفر زیارتی حل و زائران ایرانی بیشتری به زیارت حرم حضرت زینب (س) و بارگاه حضرت رقیه (س) بروند.

حسین اکبری ـ کارشناس ارشد مسائل منطقه خاورمیانه و کشورهای عربی که سابقه معاونت عتبات سازمان حج و زیارت را داشته است ـ، زیارت را یک فرصت و امتیاز درارتباطات سیاسی، اقتصادی و معنوی دو کشور دانست و لزوم استفاده از ظرفیت‌های موجود برای افزایش سفر زائران ایرانی به دمشق را یادآور شد.

او تاکید کرد: باید تلاش شود دراین مسیر امکانات لازم فراهم شود تا هرچه بهتر به زائران خدمت‌رسانی شود و سازمان حج و زیارت نیز تعداد کاروان‌های بیشتری را به عتبات سوریه اعزام کند.

بیشتر بخوانید: سفرهای عراق و سوریه متاثر از افزایش نرخ ارز و ترس از تحریم

سید صادق حسینی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ در این نشست پیگیری‌های صورت گرفته برای اختصاص یک خط اعتباری با نرخ مصوب برای تأمین ارز دوره‌های سه ماهه عتبات عالیات را مثبت ارزیابی کرد و گفـت: تامین این مبلغ توسط بانک مرکزی در کاهش هزینه سفرها به عتبات تاثیر خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین صحبت‌الله رحمانی ـ معاون عتبات سازمان حج و زیارت ـ درباره پیگیری‌ها و اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات کاروان‌های اعزامی به عتبات عالیات عراق در حوزه‌های بهداشت و درمان، اسکان، حمل و نقل، تغذیه و انجام زیارت در نجف، کاظمین و سامرا، اظهار کرد: تلاش شده است حقوق زائران توسط شرکت‌های زیارتی رعایت شود.

اکبر رضایی ـ معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ نیز در این نشست هفتگی، از پیگیری برای اعزام تیم‌های اجرایی به عربستان و نهایی کردن توافق‌ها با شرکت هواپیمایی ایران‌ایر برای انتقال زائران به سرزمین وحی در حج آینده خبر داد.

سهمیه حج ایران حدود ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر اعلام شده است. ثبت‌نام در کاروان‌های حج ۱۴۰۲ هنوز اغاز نشده است.

سازمان حج و زیارت همچنین اعلام کرده دولت با پرداخت ارز ویژه حج با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان موافقت کرده است.

همچنین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که هزینه این سفر حدود ۱۵۰ میلیون تومان برای هر نفر تمام می‌شود اما سازمان حج و زیارت تاکنون این خبر را تایید و یا تکذیب نکرده است.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا