مقام بهداشت سوری: آمریکا شرکت‌های دارویی طرف قرارداد با سوریه را مجازات می‌کند/ با حمایت متحدین محاصره را شکستیم

دکتر «احمد خلیفاوی»، معاون وزیر بهداشت سوریه در گفتگو با خبرنگار تسنیم در دمشق تاکید کرد که دروغ معافیت بخش‌های غذایی و دارویی از قانون موسوم به «قانون قیصر» آمریکا که تحریم‌های ظالمانه و یک جانبه‌ای علیه سوریه تحمیل می‌کند، دیگر کسی را فریب نمی‌دهد.

وی افزود: آمریکا مجازات‌های ظالمانه و سختش را علیه بانک مرکزی سوریه اعمال می‌کند، موضوعی که مانع تأمین ارز مورد نیاز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود.

خلیفاوی با اشاره به تحریم های آمریکا علیه بخش دارویی سوریه گفت: «واشنگتن شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی که با سوریه قرارداد می‌بندند را مجازات می‌کند، به همین ترتیب، مجازات‌هایی را علیه شرکت‌های حمل و نقلی که با دمشق معامله می‌کنند، اعمال می‌کند، همچنین هر شرکت بیمه‌ای که بیمه کالاها و محصولات مذکور را برعهده گیرد، مجازات می‌شود، این بدین معناست، بندی که در قانون قیصر بخش بهداشت و درمان را مستثنی می‌کند، جوهری روی کاغذ و فریبی بیش نیست».

وی فاش کرد که دولت سوریه توانست، راه‌هایی برای دور زدن اقدامات ناعادلانه آمریکا جهت وارد کردن و تأمین نیازهای بخش بهداشت و درمان به سوریه پیدا کند.

معاون وزیر بهداشت سوریه گفت که از ابتدای جنگ علیه سوریه، کشورهای متجاوز بر فروپاشی بخش بهداشت و درمان شرط بسته بودند، اما گزینه‌ی دولت سوریه به طور کلی و وزارت بهداشت و درمان به طور خاص، مقاومت و ایستادگی در برابر این نقشه غرب، هم اروپا و هم آمریکا و تلاش جهت مقابله با فروپاشی مجموعه بهداشت و درمان و ادامه روند ارائه خدمات کیفیت بالا به شهروندان بود.

دکتر خلیفاوی بخشی از گفتگوی خود با خبرگزاری تسنیم را به توضیح و تبیین مشکلاتی اختصاص داد که وزارت بهداشت و درمان در تأمین داروی بیماری‌های مزمن و داروهای سرطانی با آن مواجه بود و قبل از جنگ اغلب از کشورهای اروپایی وارد می‌شدند، اما محاصره و تحریم باعث توقف روند ورود این داروها به سوریه شد، موضوعی که سلامتی بیماران سرطانی و مبتلایان به بیماری‌های مزمن را در معرض خطر قرار گیرد.

وی توضیح داد که برای حل این مشکل، دمشق برای تأمین نیازهای سوریه به این داروها رو به شرق آورد و به متحدین به ویژه ایران و روسیه تکیه کرد که دارای تجربه‌ای پیشرو در ساخت و تولید این داروها هستند.

معاون وزیر بهداشت سوریه در مورد خسارت های وارده به بخش بهداشت و درمان این کشور در طول جنگ با افشای اینکه تروریست ها 331 مرکز درمانی را تخریب کردند، افزود: 52 بیمارستان در نتیجه حملات گروه های تروریستی از خدمت خارج شده و 330 دستگاه آمبولانس به آتش کشیده شدند.

خلیفاوی تصریح کرد که علی رغم همه این خسارات، سوریه امروز برخاسته و شروع به بازسازی مراکز بهداشتی و درمانی تخریب شده کرده، به گونه‌ای که بخش زیادی از آنها را به ارائه خدمت باز گردانده است.

وی تاکید کرد که تلاش وزارت بهداشت و درمان، بازگرداندن بخش بهداشت و درمان سوریه نه تنها به شکل سابق آن، در زمان قبل از جنگ، بلکه به شرایط بهتر از آن زمان است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا