منطقه ویژه اقتصادی لامرد مزیت و فرصتی ارزشمند برای سرمایه‌گذاران


مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد ضمن اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای طرح‌های ویژه اقتصادی، تامین انرژی صنایع مستقر در منطقه را از اولویت‌های این مجموعه دانسته و تاکید کرد: ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری در این منطقه از استراتژی‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد و سازمان ایمیدرو خواهد بود.

به گزارش ایسنا، کورش فتاحی در نشست خبری خود در محل منطقه ویژه اقتصادی لامرد که پس از بازدید خبرنگاران از این منطقه اقتصادی و آشنایی با فعالیت‌ها و ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد برگزار شد، با بیان اینکه در سال ۱۳۸۴ تفکر اینکه یک منطقه ویژه اقتصادی در جنوب کشور شکل گیرد، در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به مطالعه گذاشته شد گفت:  در آن زمان با بلندای فکر خود به این موضوع نگریسته بودند که این منطقه، منطقه‌ای خاص برای رخداد صنعتی خواهد بود. به اعتقاد بنده ایمیدرو حداقل در دو منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس و منطقه ویژه اقتصادی لامرد و البته منطقه ویژه اقتصادی پارسیان بسیار تاثیرگذار عمل کرده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد ضمن اشاره به موقعیت ژئوپولتیک منطقه ویژه اقتصادی لامرد، خاطرنشان کرد: منطقه ویژه اقتصادی لامرد که در فاصله‌ای کمتر از ۵۰ کیلومتر از بندر پارسیان و در کرانگی از ساحل قرار گرفته که همین فاصله از ساحل، خصوصیاتی خاص به منطقه داده است؛ از شدت رطوبت کمتری نسبت به مناطق ساحلی برخوردار است و از همین روی به لحاظ فیزیکی از خوردگی‌های کمتری هم (برای صنایع مستقر در آن) برخوردار است. ضمن اینکه ساحل این منطقه نیز بسیار خاص است؛ چراکه در مجاورت کشورهای قطر، بحرین، کویت و حتی  عربستان و امارات قرار دارد، بنابراین ما را همسایه کشورها حوزه خلیج فارس کرده است که امتیازی ویژه به حساب می‌آید. ضمن اینکه سایت بزرگ پارس جنوبی عسلویه در چند کیلومتری این منطقه قرار دارد و پالایشگاه‌های گازی، پتروشیمی‌ها که می‌توانند مولد خوراک‌ها باشند به راحتی در دسترس ما قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین در این منطقه دارای میدان گازی هستیم که گاز شیرین است (گاز پارس جنوبی گاز ترش است) و امکانات خاصی را برای ما فراهم کرده است. از سوی دیگر با توجه به اینکه لامرد میان دو رشته کوه (با ارتفاع بیش از ۸۰۰ متر) قرار گرفته در ایجاد یک پدافند غیرعامل به ما کمک کرده و موقعیتی استراتژیک را برای این منطقه فراهم کرده است.ضمن اینکه قرار گرفتن در مرز سه‌گانه استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان سبب شده که از مزایای سه استان بهره‌مند باشیم.

 فعالیت منطقه ویژه اقتصادی لامرد در ۴ بُعد

فتاحی با بیان اینکه ما در حال حاضر در چهار بُعد در این منطقه کار می‌کنیم، گفت: از ابتدا که بنده وارد این حوزه شدم این چهار بُعد را شناسایی کردیم و طبق آن پیش می‌رویم. در وهله اول بعد تامین انرژی مدنظر است؛ هدف این است که صنایع انرژی‌بر نظیر آلومینیوم‌ها، صنایع بالادست و پایین دست آلومینوم‌ها، سیمان، پتروشیمی‌ها، اکسید منیزم و… در این منطقه مستقر شوند. این‌ها همه صنایع‌ انرژی‌بر هستند که نیاز مبرم به گاز، آب و برق در حجم‌های بالا دارند؛ لذا تهیه و تامین انرژی نخستین بحث ماست.

وی اعلام کرد: در زمینه آب، قراردادی با یک شرکت مهیا شده تا آب‌ شیرین‌کن‌هایی که از منطقه پارسیان در حال نصب است و با قرار دادن پمپاژها در مسیر جایگذاری می‌شود، آب تا شهرستان آباده و بالاتر منتقل شود. برآورد اولیه ۱۰۰ میلیون متر مکعب است. ما به‌عنوان اولین خریدار (اولین نقطه‌ای که می‌توانند آب را ارسال کنند، منطقه ویژه اقتصادی لامرد است) هستیم و بالغ بر ۱۰ میلیون متر مکعب آب را خواستار شده‌ایم. بنابراین پروژه بسیار مهمی است.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد تصریح کرد: موضوع دوم، بحث تامین برق است که خوشبختانه با حمایت وزارت نیرو و سازمان توانیر، فعلا برق مورد نیاز منطقه و صنایع از طریق دو خط برق سراسری تامین می‌شود؛ اما بازهم کافی نیست؛ فلذا یک نیروگاه برقی را به صورت سرمایه‌گذاری با یک شرکت در دست کار داریم که قرار است برق‌رسانی ۹۱۳ مگاوات در سال را در چهار فاز برای منطقه انجام دهد. اما بازهم این کافی نیست و با توجه به بررسی‌هایی که صورت می‌گیرد قرار است این صنایع در منطقه مستقر شوند، بسیار زود این خوراک برقی به اتمام می‌رسد و نیاز به سرمایه‌گذاری بعدی وجود دارد. در این زمینه برنامه مذاکره برای تامین دو نیروگاه دیگر در دست پیگیری است. 

فتاحی ادامه داد: بحث بعدی موضوع گاز است که خوشبختانه در این حوزه مشکلی وجود ندارد. علاوه براینکه دو-سه خط گاز سراسری که عسلویه به سمت شمال کشور می‌رود، از جوار منطقه ما عبور می‌کند و از خط ۴ و ۸ خطوط سراسری گاز را تامین می‌کنیم، پالایشگاه گازی پارسیان که متعلق به بند تابناک است، متعلق به خود ماست. فلذا در خصوص گاز و آب مشکلی نداریم و قابل حل است؛ تنها بحث برق مطرح است که آن هم در تعامل با سرمایه‌گذاران قابل تامین خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر بحث تامین انرژی، موضوع توزیع انرژی نیز مطرح است؛ در حال حاضر برای توزیع انرژی (طی قراردادهای پیمانکاری) تاکنون ۱۹۰۰ میلیارد تومان پروژه انجام شده و تا پایان سال این عدد را به بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان به جهت توزیع انرژی‌هایی که تامین شده‌اند، خواهد رسید. البته این عدد خیابان‌کشی‌ها، سیل‌بندها، فضای سبز و… را شامل می‌شود.

ایجاد جذابیت‌های جدید برای سرمایه‌گذاران

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد ضمن اشاره به اینکه، بُعد سوم فعالیت ما در جهت امر مهم ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران است، تصریح کرد: سرمایه‌گذار زمانیکه وارد منطقه می‌شود، انتظار مزیت رقابتی هم دارد. مواردی که اشاره شد، بخشی شامل مزیت رقابتی بود اما بخشی هم مزیت نسبی است؛ فلذا علاوه بر موارد فوق‌الذکر، موضوع ایجاد جذابیت‌های جدید برای سرمایه‌گذاران در دست پیگیری است.

فتاحی اعلام کرد: یکی از طرح‌ها، ایجاد ریل‌آهن از منطقه ویژه اقتصادی لامرد به بندر پارسیان است. برای صنایع سنگین همچون فولاد و آلومینوم هم برای دریافت مواداولیه و خوراک مورد نیاز و هم جابه‌جایی محصولات و شمش، وجود تریلی‌ها و کامیون‌ها که تعداشان کم هم نیست اما بازهم پاسخگوی حجم عظیم صنعتی نیست؛ بایستی از ریل آهن استفاده کنیم تا حمل‌ونقل راحت‌تر شود و حجم بیشتری نیز بتوان جابه‌جا کرد؛ فلذا احداث ریل‌اهن از جمله مواردی است در حال مذاکره برای آن هستیم و می‌خواهیم از سرمایه گذاران بهره بگیریم. طبق برآوردهای اولیه حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان نیاز است. 

وی ادامه داد: همچنین موضوع احداث بزرگراه نیز مطرح است. تفاهمی میان وزارت راه‌وشهرسازی و ایمیدرو صورت گرفته بود که نیاز به برآورد مجدد دارد. مسیر بدین صورت است که منطقه ویژه اقتصادی لامرد را از میانه کوه به بندر پارسیان متصل می‌کند و مسیر را ۳۰ کیلومتر تقلیل می‌دهد که مزیت بسیار بالایی برای ما ایجاد می‌کند و امکانات آن کاملا در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

استفاده از تحریم‌ها و ساخت فرصت‌ها

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد ضمن اشاره به اینکه همیشه گفته می‌شود که باید از تحریم‌ها، فرصت ساخت، گفت: مدام در زمینه نفت و فروش نفت ما را تحریم‌ می‌کنند. شاید خوب نباشد اما از جهتی برای فعالان داخلی می‌تواند فرصت باشد؛ به گونه‌ای که دیگر از خام‌فروشی جلوگیری می‌شود. این فرصت برای منطقه ویژه اقتصادی لامرد بدین صورت برنامه‌ریزی شده است که خط انتقال نفت را وارد منطقه کنیم. به محض آنکه خط انتقال نفت وارد منطقه ما شود، پتروشیمی‌هایی که می‌توانند نفت را به سطوح دیگر تبدیل کنند، به شدت سرازیر منطقه خواهند شد.

وی افزود: همچنین به دنبال ایجاد پارک‌های پتروشیمی نیز هستیم. وجود پارک‌ها که زنجیره ارزش افزوده پتروشیمی‌ها هستند، خود یک جذابیت فوق‌العاده برای منطقه ما ایجاد خواهد کرد. همه این‌ها ایجاد جذابیت‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران است اما بعُد چهارم برنامه‌ریزی شده برای فعالیت‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد، بُعد سرمایه‌گذاری است. تاکنون چهار سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی لامرد انجام شده است.

فتاحی در این رابطه، اظهار کرد: مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) واقع در منطقه اقتصادی لامرد که بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد دلار در زمان خود برای آن سرمایه‌گذاری شده و اکنون بالغ بر ۳۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم تولید می‌کند و بیش از ۲۵۰۰ نفر کارگر و مهندس بصورت مستقیم را به کار گرفته است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد یادآور شد: همچنین نیروگاه برق خورشیدی به مساحت ۲۰ هکتار که حدود ۱۰ مگاوات برق (اسمی) و حدود هشت مگاوات بصورت حقیقی تولید می‌کند در  منطقه ویژه اقتصادی لامرد قرار گرفته است. کارخانه آسفالت و کارخانه تولید قطعات بتنی نیز از دیگر واحدهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد محسوب می‌شود که این‌ها همگی در حال بهره‌برداری هستند. یک واحد پتروشیمی هرمز نیز در دو فاز تولید رزین و تولید هیدروکربن در آستانه افتتاح نیز داریم که روزهای ابتدایی خرداد ماه سال ۱۴۰۲ افتتاح خواهد شد. واحد آماده افتتاح است اما نیاز داریم که اطراف آن (جاده، محیط اطراف و…) هم آماده باشند، سپس افتتاح صورت گیرد.

امضای سه قراراد در حوزه پتروشیمی در هفته آتی

فتاحی خبر داد: هفته آینده سه قرارداد سرمایه‌گذاری امضا و سپس رونمایی خواهد شد. یکی از آن‌ها سرمایه‌گذاری یک کارخانه فولاد است که ۵۰ هکتار زمین جهت استقرار کارخانه به سرمایه‌گذار واگذار شده است. دیگری در حوزه‌ پتروشیمی‌ است که دو قرارداد هفته گذشته امضا و هفته آینده در نمایشگاه پتروشیمی رونمایی خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: در کنار این چهار بُعد، ابعادی دیگر هم وجود دارد که یکی از مهمترین‌های آن برای ما بحث مسئولیت اجتماعی است؛ عمل به مسئولیت اجتماعی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد از این حیث که صنایعی که در منطقه ویژه اقتصادی لامرد فعال می‌شوند، نبایست آلودگی و آلایندگی برای محیط زیست این منطقه ایجاد کنند. قرار نیست هزینه صنعتی شدن، اقتصادی شدن و ایجاد چرخه کسب و کار و اشتغال زایی، گریبانگیر مردم منطقه شود.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا