موتورخانه‌ خود را به خرج شرکت گاز سرویس کنید!



حدود دو سال است که طرح طرح رایگان اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها استارت خورده، طرحی که نه تنها موجب کاهش مصرف گاز بلکه کاهش هزینه مشترکان نیز می شود و می تواند سدی برای مصرف بدون وقفه مصرف گاز در کشور باشد.

به گزارش ایسنا، علی رغم آنکه ایران رتبه سوم بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی در جهان را دارد؛ اما با توجه به شروع افت فشار مخازن گازی میدان پارس جنوبی و ادامه روند افزایشی مصرف، چالش جدی برای تامین گاز طبیعی در آینده بسیار نزدیک وجود خواهد داشت.   این موضوع در سالهای اخیر به خصوص در فصول سرد سال با افزایش تقاضای بخش خانگی برای گرمایش تشدید شده است؛ به نحوی که تنها در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۲ میلیارد لیتر گازوئیل و نفت کوره با ارزش بیش از ۵ میلیارد دلار برای جبران کمبود گاز توسط نیروگاه ها سوزانده شده است.

افزایش مصرف گاز بخش خانگی و تجاری معادل ۲ فاز پارس جنوبی

آنطور که جواد اوجی، وزیر نفت به تازگی اعلام کرده مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری ۶۰ میلیون مترمکعب در روز، معادل ۲ فاز پارس جنوبی نسبت به پارسال افزایش یافته است، از همه مردم خواسته شده برای بهینه‌سازی مصرف تلاش کنند. اقدام‌های خوبی برای تشویق مشترکان هم در نظر گرفته شده و با هر یک درصد کاهش مصرف، شامل ۳ درصد تخفیف گازبها می‌شوند و اگر مشترکی نسبت به مصرف پارسال خود ۳۰ درصد صرفه‌جویی داشته باشد، گازبهای رایگان خواهد داشت، توصیه می شود مردم پوشیدن لباس‌های گرم و رعایت دمای رفاه ۱۸ – ۲۱ را مورد توجه قرار دهند.

به گفته وزیر نفت اکنون روزانه نزدیک به ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز(حدود ۷۰ درصد گاز کشور) از پالایشگاه‌ها و سکوهای پارس جنوبی برداشت می‌کنیم و آمادگی ۱۰۰ درصدی برای تامین گاز با تدابیر اندیشیده‌شده و انجام تعمیرات اساسی در خطوط لوله، سکوهای برداشت گاز، پالایشگاه‌ها و ایستگاه‌های تقلیل فشار وجود دارد.

راهی برای کاهش مصرف

وزارت نفت برای ایجاد بن بست مصرف گاز طرحی را تحت عنوان «طرح ملی و رایگان اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی و واحدهای گردشگری” را اجرایی کرد، این طرح  از ۲۲ مهرماه سال ۹۹ از طریق شرکت ملی گاز ایران به همه شرکت‌های گاز استانی ابلاغ شد، بهینه‌سازی موتورخانه‌ها شامل سه فعالیت عمده از جمله تنظیم مشعل، عایق‌کاری لوله‌ها و منبع‌ها و نصب دستگاه ضد رسوب می‌شود، که سرانجام با توجه به اقدام‌های انجام‌شده، بهینه‌سازی موتورخانه‌ها، کاهش مصرف گاز و کاهش هزینه گازبها مشترکانی که در این طرح ثبت نام می‌کنند، به دنبال دارد.

ثبت نام بیش از ۴۰۰۰ مشترک در تهران

آنطور که هدای‌پور مدیرعامل شرکت گاز استان تهران اعلام کرد: تا کنون بیش از ۴۰۰۰ مشترک  در فصل پاییز در این طرح ثبت‌نام کردند که این مقدار پذیرش مشترکان، طی یک بازه زمانی کوتاه به بیش از دو برابر افزایش یافته است. پس از ثبت‌نام مشترکان در سامانه، درخواست آنها ازسوی کارشناسان ما بررسی و نسبت به بهینه‌سازی موتورخانه‌ها  اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح یکی از طرح‌های تاثیرگذار در مصرف بهینه گاز  است، تصریح کرد: بهینه‌سازی موتورخانه‌ها سبب صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی شده تا آیندگان نیز بتوانند از این نعمت الهی بهره‌مند شوند.

باتوجه به شرایط پیش رو به نظر چاره ای جز اجرای سیاست های مدیریت مصرف وجود ندارد، از سویی دیگر باتوجه به اعمال سیاست های تنبیهی دولت و افزایش تعرفه قبوض مشترکان بدمصرف، اجرای این می تواند نتایج مثبتی را برای مشترکان به دنبال داشته باشد، افراد می‌توانند با مراجعه به تارنمای در این طرح ثبت نام کنند و در حفط بیشتر این نعمت خدادادی گام بردارند.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا