موزه‌ها باید تبدیل به تونلی تاریخی شوند


ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس میراث فرهنگی گفت: مخاطب در ورود به موزه باید به تونلی تاریخی وارد شود و در این زمینه می‌شود از فناوری‌های جدید استفاده کرد و این یعنی موزه‌ها از شیء محور بودن خارج و محتوا محور شدند.

محمدرضا پهلوان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص موزه‌های هوشمند اظهار کرد: موزه‌های کشورهای پیشرفته به سمت هوشمندسازی رفتند و این یعنی موزه‌ها از شی محور بودن خارج و محتوا محور شدند. در ایران هنوز این شرایط ایجاد نشده است. البته باید توجه داشت در بخش باستان‌شناسی نمی‌شود کاملا از شیء محور بودن خارج شد.

وی افزود: در گذشته به موزه‌داران توصیه می‌کردیم که با توجه به مخاطبشان قصه‌پردازی کنند. در نتیجه در ورود به موزه تونلی تاریخی ایجاد کنند و اشیاء موزه را بخشی از ساخته‌های هنرمندان دوره‌ای از تاریخ معرفی کنند. در این زمینه می‌شود از فناوری‌های جدید استفاده کرد؛ می‌شود با ورود به یک موزه وارد یک تونل تاریخی شویم.

این کارشناس میراث فرهنگی بیان کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته به موضوع موزه اهمیت می‌دهند و در موزه‌ها به صورت مفهومی کار می‌کنند. برای مثال یکی از نوآوری‌های ایجاد شده موزه سلفی است که در مشهد نیز نمونه‌ای از آن ایجاد شد اما متاسفانه موفق نبود.

وی ادامه داد: در این موزه‌ها شرایط به گونه‌‎ای ساخته می‌شود که بازدیدکننده با ورود به موزه وارد فضایی هنری شود که بازی و سرگرمی در دل خود دارد، در این فضا بتواند خاطره‌سازی کند و عکسی به یادگار ببرد. اگر بشود در کنار خلاقیت موزه‌ها به سمت هوشمندسازی بروند و اطلاعات تاریخی با شیوه‌های نوین به نمایش درآید بسیار عالی است.

پهلوان در خصوص بهره‌مندی از واقعیت مجازی در موزه‌ها عنوان کرد: این فناوری هنوز در ایران اجرایی نشده است، اما قابلیت زیادی در جذب مخاطبان دارد. مدرن و به‌روز بودن در موزه‌های مفهومی و محتوا محور و هوشمندسازی کار بسیار موثری است.

وی افزود: موزه‌های شیء محور نیز باید با کشف، مطالعه و نمایش آثار جدید در مناسبت‌های مختلف مخاطبان بیشتری جذب کنند.

پهلوان گفت: بزرگترین قابلیت و شاخصه ایران آثار ارزشمندش است، اما متاسفانه موزه‌های ایرانی برندسازی و معرفی نشده است. برای مثال گردشگرانی که به فرانسه سفر می‌کنند خود را ملزم می‌دادند به موزه لوور بروند و حتما از تابلوی مونالیزا دیدن کنند. اگر از این موزه و آثارش بازدید نکنند باور دارند سفرشان کامل نیست.

وی تصریح کرد: در موزه‌های ایران صدها نقاشی و اثر ارزشمند در حوزه‌های مختلف وجود دارد که به خوبی معرفی نشده است. باید آثار موزه به خوبی معرفی شود و برای مخاطب تشنگی ایجاد کند.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا