موزه حرم مطهر رضوی را به خوبی در دنیا معرفی نکردیم/ زیارت را به ثبت جهانی می‌رسانیم



ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: نتوانستیم موزه حرم مطهر رضوی را با توجه به اینکه عظیم، پویا، پایدار، زنده با نشاط است و حرفی برای گفتن دارد به دنیا معرفی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی، امروز ۲۸ اردیبهشت ماه، به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در مراسم رونمایی از اولین شماره دو فصلنامه مطالعات موزه‌ای «زرین فام» که در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که در آذرماه ۱۳۱۴ هجری شمسی سنگ بنای موزه حرم در بخش شرق مسجد گوهرشاد بنا شد، هیچ کس تصور نمی‌کرد در سال ۱۴۰۱ این موزه یکی از پر بازدیدترین موزه‌ها باشد.

وی با بیان اینکه تصور نمی‌کردیم که این موزه الگو شود، افزود: مقام معظم رهبری، حرم مطهر امام رضا(ع) را یک موزه عظیم بیان کردند و ما در این زمینه حتی یک درصد از موزه حرم را به عامه مردم معرفی نکردیم. در سال ۳۰ میلیون زائر به مشهد می‌آیند که تنها یک میلیون آن‌ها از موزه حرم بازدید می‌کنند و درصد بسیار پایینی است که به دلیل موزه حرم امام رضا(ع) به مشهد سفر کنند.

آثار موزه‌ای برای عبرت گرفتن و بیان تاریکی‌ها به وجود نیامده‌اند

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تصریح کرد: با توجه به اینکه موزه حرم مطهر امام رضا(ع) عظیم، پویا، پایدار، زنده، با نشاط است و حرف برای گفتن دارد، نتوانستیم آن را به دنیا معرفی کنیم. اعتقاد من این است که مطالعه آثار موزه‌ای برای عبرت گرفتن و کارنامه جنایات، تلخی‌ها و تاریکی‌ها نیست بلکه چگونه زندگی کردن را به ما یاد می‌دهد.

وی عنوان کرد: موزه حرم مطهر امام رضا(ع) یک میلیون بازدیدکننده دارد که بسیار پایین است. اقدام بزرگی در سال ۱۴۰۱ در بخش ثبت آثار میراث ناملموس زیارت افتاد. زیارت موضوع مختص شیعه نیست اهل تسنن نیز زیارت را به عنوان یک پروسه تربیتی قبول دارند. در سال ۹۹ بحث زیارت را با همکاری میراث فرهنگی به ثبت ملی رساندیم و اکنون به ثبت جهانی می‌رسد که بسیار اهمیت دارد.

حسینی با بیان اینکه حرم مطهر امام رضا(ع) زیارت را به ثبت جهانی می‌رساند، خاطرنشان کرد: در این زمینه می‌توان از آداب، سلوک، سبک، آیین، غباررویی‌ حرم مطهر، مناجات‌خوانی حرم، دربانی حرم مطهر، مهمانسرا، مرمت کاری، اسناد دیوانی و … سخن گفت که هر کدام قدمت‌های زیادی دارند و باید توجه کنیم که ما تا چه اندازه راه نرفته داریم. ما سال گذشته ۳۲ اثر را به ثبت رساندیم اما ۳۰۰۰ اثر دیگر باقی مانده که به این مرحله از ثبت برسد.

وی بیان کرد: در بخش‌هایی از دنیا که موزه‌ها بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند میزبان آثار ایرانی هستند. اکنون گودبرداری ۷۰ هزار متر مربع موزه بزرگ و جامع رضوی انجام شده که افتخار ایران است و امیدواریم که از پس این پروژه برآییم. اگر موزه در مرکز مطالعه نباشد آن را موزه مُرده می‌دانم، خروجی موزه بایستی علمی باشد و اکنون اولین نشریه تخصصی موزه که کار علمی فاخر است، انجام گرفت.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: در کره زمین ۵ میلیون نسخه خطی احصاء شده وجود دارد که حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ نسخه آرشیوبندی شده است و این خود نوعی مرجعیت علمی را به دنبال دارد. در سال گذشته حدود ۷۰ میلیارد تومان جذب آثار داشتیم و ۱۵ هزار اثر فرهنگی را جذب کردیم. ما ظرفیت‌های زیادی را برای جذب آثار داریم که باید به دنبال آن‌ها برویم.

حسینی ادامه داد: بنابراین با صحبت و مذاکره این اتفاق خواهد افتاد و ما باید برای اینکه آثار بیشتری را در موزه داشته باشیم به دنبال آن‌ها باشیم و صبر نکنیم که افراد خودشان به سمت ما بیایند، بلکه ما باید به سمت این دست از افراد برویم و آثار آن‌ها را که در حوزه‌های مختلف مانند فرش، نسخه‌های خطی و … است، دریافت کنیم.

لزوم پیوند میراث فرهنگی کشورها به عنوان بزرگترین دیپلماسی فرهنگی

سیدجواد موسوی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در ادامه این مراسم اظهار کرد: داشته‌هایی در حرم مطهر وجود دارد که در زمینه‌های مختلف مانند مرمت، اسناد و دیگر موارد دیده می‌شود که باید آن‌ها را حفظ و تقویت کنیم. وظیفه ما این است که این اسناد و میراث را برای آیندگان نگه داریم تا با کمک هم بتوانیم به تمام دنیا معرفی‌شان کنیم و امانت‌دار خوبی برای آیندگان باشیم.

موسوی خاطرنشان کرد: خوشبختانه یک سوم از موزه‌های کشور در مشهد قرار دارد، همچنین در استان بیش از ۱۰۰ موزه وجود دارد که می‌توانیم با کمک یکدیگر سطح آن‌ها را ارتقا دهیم و در مبادله اشیاء کمک کنیم. اخیرا موزه ملی ما با چین کار مشترکی انجام داده و با این فضایی که داریم باید با کشورهای همسایه و همجوار که فارسی زبان هستند این پیوند را نیز داشته باشیم.

وی ادامه داد: بنابراین امیدوارم که با کمک یکدیگر آثار فاخر را معرفی کنیم. بزرگترین دیپلماسی فرهنگی در میان کشورها، میراث فرهنگی است که باید آن‌ها را با هم پیوند دهیم.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا