موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله چگونه تبدیل به بزرگترین کابوس اسرائیل شد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری الخنادق، پروژه موشک‌های دقیق حزب الله از زمان اعلام آغاز اجرای آن از گذشته تاکنون بزرگترین کابوس رژیم صهیونیستی بوده و بر این اساس برخی کارشناسان معتقدند، آخرین جنگی که اسرائیل مقابل لبنان در آن شکست خورد جنگ جولای 2006 نبود؛ بلکه لحظه‌ای بود که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله اعلام کرد مقاومت لبنان موشک‌های نقطه‌زن و دقیقی دارد که تهدیدی خطرناک برای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و همچنین موجودیت این رژیم علی رغم تلاش‌های بی‌وقفه صهیونیست‌ها برای مقابله با این پروژه است.

پروژه «دقت» عنوانی است که رژیم اشغالگر صهیونیستی به تلاش‌های مقاومت اسلامی برای تولید و توسعه موشک‌های دقیق نسبت داده و در سالهای اخیر تبدیل به یک کانون درگیری میدانی و سیاسی میان حزب الله و رژیم صهیونیستی در مرزهای جنوبی لبنان و اراضی اشغالی شده است.

توازن قدرت میان مقاومت و ارتش رژیم صهیونیستی

واقعیت آن است که حزب الله برای مقابله با هر یک از استراتژی‌های ارتش رژیم صهیونیستی یک راه حل دارد که این موضوع در چندین مورد با پرداختن به توان نظامی ارتش اسرائیل مورد بررسی قرار می‌گیرد:

-مانور نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی با استفاده از سلاح‌های زرهی و پیشرفته که توان نفوذ به مناطقی که صهیونیست‌ها قصد اشغال آن را دارند، دارد.

برای مقابله با این استراتژی ارتش رژیم صهیونیستی مقاومت روی دو نکته تمرکز کرده است: اول دستیابی به موشک‌های ضد زره هدایت شونده که توانایی انهدام جدیدترین سلاح‌های زرهی که بارزترین آنها نسل چهارم تانک‌های مرکاوای اسرائیل هستند و تا مدت‌ها همانند سامانه گنبد آهنین افسانه و افتخار رژیم صهیونیستی محسوب می‌شد، را دارند. این توانایی حزب الله در منهدم کردن تانک مرکاوای ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ 2006 به وضوح دیده شد.

اما مورد دوم مبتنی بر حرفه‌ای شدن و تسلط بر تاکتیک‌های جنگ چریکی است که مقاومت تخصص بالایی در آن داشته و موجب می‌شود هرگونه تلاش دشمن برای سیطره بر یک منطقه دچار وضعیت فرسایشی شود. علاوه بر آن تجربه فوق‌العاده‌ای که رزمندگان حزب الله در جنگ سوریه در سال 2011 و در مقابله با گروه‌های تروریستی انجام دادند موجب افزایش توانایی مقاومت لبنان در این زمینه شده است.

– قدرت نیروی هوایی رژیم صهیونیستی و توانایی آن در مورد هدف قرار دادن مواضع مورد نظر.

حزب الله برای مقابله با این تهدید هوایی اقدام به افزایش قدرت دفاعی خود از طریق توسعه سامانه‌های پدافند هوایی و نیز قدرت موشکی خود کرده که می‌تواند عمق اراضی اشغالی را هدف قرار دهد. بدیهی است که این قابلیت موشکی حزب الله مسیر و نتیجه هر جنگی در آینده با رژیم صهیونیستی را تغییر خواهد داد.

اکنون رژیم صهیونیستی با یک خطر مضاعف مواجه است؛ چرا که خود را در برابر یک چالش موجودیتی به دلیل موشک‌های دقیق حزب الله می‌بیند. علاوه بر آن خطر موشک‌های غیر دقیق حزب الله برای اسرائیل که «اسحاق برک» افسر ذخیره در ارتش این رژیم آنها را نزدیک به 150 هزار موشک می‌دانند یک چالش دیگر برای صهیونیست ‌است. این موضوع همچنین نشان می‌دهد که ارتش رژیم صهیونیستی علی رغم همه تلاش‌های اطلاعاتی و عملیاتی و پیشگیرانه خود نتوانسته روند تولید و توسعه موشک‌های حزب الله را تحت تاثیر قرار دهد.

در سایه سردرگمی محافل نظامی رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته و با توجه به تدابیر اطلاعاتی شدید از جانب مقاومت درباره تعداد و نوع موشک‌هایی که در اختیار دارد، « تامیر هایمن» رئیس شعبه اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در این زمینه اظهار داشت، با توجه به پروژه دقت حزب الله این حزب در حال افزایش تعداد موشکهای دقیق خود است که این موضوع یک تهدید خطرناک برای امنیت داخلی اسرائیل تلقی می‌شود و اگر به همین روال ادامه پیدا کند بی‌ثباتی گسترده به وجود می‌آورد.

متخصصان و موسسات امنیتی رژیم صهیونیستی با دقت پروژه موشک‌های دقیق حزب‌الله را زیرنظر داشته و گزارش می‌دهند که این حزب تاکنون توانسته چند صد موشک دقیق میان برد و دوربرد تولید کند و تلاش‌های خود را در راستای تبدیل موشک‌های معمولی به موشکهای دقیق تقویت کرده است. همچنین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر حزب الله مواضع مختلفی دارد که در آنها مشغول تولید و توسعه موشک‌های دقیق است.

منابع ارشد در تل آویو و نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه افزایش دقت موشک‌های حزب الله ارزش بیشتری به این موشک‌ها می‌دهد اعلام کردند، این موشک‌ها قادر به مورد هدف قرار دادن تاسیسات حیاتی اسرائیل هستند.

بر اساس ارزیابی متخصصان صهیونیست 28 درصد از برق اراضی اشغالی که به حدود 18 هزار مگاوات می‌رسد تنها در دو کارخانه تولید می‌شود که اگر هر یک از موشک‌های دقیق حزب الله به این کارخانه‌ها برخورد کند و یا تاسیسات آبی و گازی اسرائیل را مورد هدف قرار دهد به معنای یک فاجعه اقتصادی و خدماتی برای اسرائیل خواهد بود؛ به ویژه اگر تاسیسات پتروشیمی و مواضع حیاتی در مناطقی مانند بندر حیفا و اسدود و عسقلان و فرودگاه بن گوریون نیز مورد هدف قرار بگیرند.

 

این نهادهای اسرائیلی در ادامه اشاره کردند، احتمال رسیدن این موشک‌ها به تاسیسات هسته‌ای موجود در دیمونا در جنوب اسرائیل نیز وجود دارد. این موشک‌ها همچنین می‌توانند با هدف قرار دادن پادگان‌های نظامی و مراکز تجمع نظامیان اسرائیلی و پایگاههای نیروی هوایی مستقیماً توانایی رزمی ارتش را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین احتمال ایجاد اختلال و فلج کردن سیستم‌های زیربنایی غیرنظامی اسرائیل برای مدت طولانی وجود دارد که خسارت آنها میلیاردها دلار برآورد شده است.

اعترافات صهیونیست‌ها نشان می‌دهد که موشک‌های دقیق حزب الله تبدیل به یک قدرت موازی در برابر برتری هوایی اسرائیل شده‌اند و مقاومت این توانایی را دارد که قدرت نیروی هوایی اسرائیل را مختل کرده و هر نقطه را در اراضی اشغالی مورد هدف قرار دهد. در واقع رژیم صهیونیستی که خود را یک نهاد پیشرفته می‌داند علیرغم داشتن زیرساخت‌های مدرن در سایه محدوده جغرافیایی کمی که دارد فاقد عمق امنیتی است. به این معنا که تعداد کمی از موشکهای دقیق مقاومت می‌تواند به لایه دفاعی اسرائیل نفوذ کرده و ضربه‌ای به تاسیسات آن وارد کند که صهیونیستها هرگز تجربه نکرده‌اند.

«ایتسیک تورگمان» رئیس شعبه عملیات در ارتش رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی درباره خطر موشک‌های دقیق حزب الله برای امنیت اسرائیل اظهار داشت که در تئوری نیز نمی‌توان فرضیه مورد هدف قرار گرفته شدن تاسیسات اسرائیل که با یک فاجعه بزرگ همراه خواهد بود را قبول کرد. در هر کشوری مواضع حیاتی وجود دارد، مانند منابع انرژی و مخازن سوخت و کارخانه‌های تولید سلاح و مراکز جمعیتی و …که نباید تحت تاثیر قرار بگیرند.

سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی

شکست سامانه گنبد آهنین در رهگیری موشک‌های مقاومت فلسطین در جنگ اخیر غزه و همچنین پیش از آن ناکامی سامانه دفاعی اسرائیل در رهگیری موشکی که چند ماه قبل از سوریه پرتاب شده و به نزدیک تاسیسات هسته‌ای دیمونا رسید، به مقامات سیاسی و امنیتی اسرائیل را در برابر پرسش‌های دلهره آوری قرار داد مبنی بر اینکه اگر این موشک واقعاً رآکتور هسته‌ای را مورد هدف قرار می‌داد چه می‌شد یا اگر موشک‌هایی از مناطق نزدیک‌تر و جبهه شمالی که تحت کنترل حزب الله است شلیک شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بر این اساس یک نظریه بزرگی که در میان مقامات رژیم صهیونیستی وجود دارد این است که موشکهای دقیق حزب الله موجب شده تا اهمیت امنیت مواضع غیرنظامی جبهه داخلی اسرائیل در اولویت بعدی قرار گرفته و همه تلاش صهیونیست‌ها متمرکز بر تاسیسات حیاتی که در تیررس موشک‌های مقاومت هستند، شود. به عبارت دیگر اکنون اولویت دفاعی اسرائیل حفاظت از تاسیسات نظامی که در جنگ احتمالی آینده مورد هدف موشک‌های حزب الله خواهد بود است و همین امر موجب بروز خشم شهرک نشینان صهیونیست از مقامات و وحشت آن‌ها از بروز هرگونه جنگی با حزب الله در آینده شده است.

قدرت موشکی حزب الله و وحشت صهیونیست‌ها

«آلون بن دیوید» تحلیلگر امور نظامی در شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی موضع این رژیم در برابر موشکهای دقیق حزب الله را با داستان قورباغه‌ای که به آرامی در یک دیگ آب داغ در حال جوشیدن است مقایسه کرده و گفت، وقتی آب به نقطه جوش برسد دیگر نمی‌توان دمای آن را تحمل کرد و باید به بیرون پرید.

وی ادامه داد، هیچ کس جنگ سوم با لبنان را نمی‌خواهد اما سوال اساسی این است که تقابل با حزب الله چه زمانی به اوج نگرانی برای اسرائیل می‌رسد؟ زمانی که حزب الله هزار موشک دقیق داشته باشد یا 2000 یا 10000 ؟

توانمندی اطلاعاتی که حزب‌الله طی سال های گذشته به دست آورده مانع از آن شده که رژیم اشغالگر صهیونیستی بتوانند اطلاعات دقیق درباره تعداد و نوع موشک‌های حزب الله به دست آورد و بر همین اساس سران اسرائیل مجبور به گمانه‌زنی درخصوص این اطلاعات می شوند.

مرکز مطالعات بین المللی استراتژیک رژیم صهیونیستی در گزارشی درباره تواناییهای حزب الله اعلام کرد که حزب‌الله به بزرگترین نیروی نظامی خارج از چهارچوب ارتش‌های منظم در جهان تبدیل شده که زرادخانه بزرگی از موشک‌های مختلف در اختیار دارد. حزب الله در سال 2006 دارای 15 هزار موشک و تعداد زیادی خودروهای نظامی کوچک حامل موشک‌ها بود. اما از آن زمان توان موشکی حزب الله به شکل قابل توجهی افزایش یافته و زرادخانه موشکی آن در حال حاضر شامل 130 هزار موشک مختلف است.

این در حالی است که حزب الله تا کنون هیچ یک از آمار و ارقامی که صهیونیست‌ها درباره موشک‌های آن می‌دهند را به طور رسمی تایید نکرده و همواره با مخفی نگه داشتن نوع و تعداد موشک‌های خود از این استراتژی به عنوان کارتی برای تحت فشار قرار دادن صهیونیست‌ها و سر در گم کردن آنها استفاده کرده است.

موشکهای دقیق حزب الله چگونه موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند؟

سید حسن نصرالله همواره از طریق سخنرانی‌های خود پیام های دفاعی مختلفی به دشمن اشغالگر می رساند. در همین راستا سید نصرالله در همایش فرماندهان شهید در سال 2017 خطاب به مقامات صهیونیست درباره تهدیدهای پیش روی تاسیسات هسته‌ای دیمونا گفت، «امروز به دشمن می‌گویم که نه تنها انبارهای آمونیاک در بندر حیفا را تخلیه کند بلکه به فکر برچیدن تاسیسات هسته‌ای دیمونا نیز باشد. ما می‌توانیم تهدید را تبدیل به فرصت کنیم و تاسیسات هسته‌ای اسرائیل تبدیل به تهدیدی برای خود این رژیم می‌شود.دشمن صهیونیستی نیز به توانایی و قدرت مقاومت لبنان واقف است و میداند مقاومت هر حرفی که بزند آن را اجرا می‌کند.»

سید حسن نصرالله همچنین خطاب به مقامات اسرائیل گفت: شما در جنگ جولای به گمان این که همه چیز را درباره مقاومت می‌دانید جنگ را آغاز کردید اما اطلاعات ما همواره مخفی است و شما از آنچه که ما پنهان کرده‌ایم غافلگیر خواهید شد و این موضوع مسیر هر جنگی را در آینده می‌تواند تغییر دهد.

در سپتامبر 2018 دبیرکل حزب الله لبنان رسما از در اختیار داشتن موشک‌های دقیق خبر داده و تاکید کرد مقاومت موشک‌های دقیق و غیر دقیقی در اختیار دارد که اگر اسرائیل قصد داشته باشد جنگ دیگری علیه لبنان تحمیل کند با واقعیتی مواجه خواهد شد که هرگز انتظارش را ندارد.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز خطر موشکهای دقیق حزب الله برای اسرائیل را اینگونه تعریف می‌کند: تهدید استراتژیک برای اسرائیل. حزب الله می‌تواند پایگاه نظامی تل آویو را مورد هدف قرار دهد و به قلب مقر عمومی ارتش اسرائیل نفوذ کند که در این صورت قطعاً همه مواضع استراتژیک ضروری اسرائیل تعطیل خواهند شد.

با این تفاسیر موشک‌های دقیق حزب الله معادله جدیدی در برابر ارتش رژیم صهیونیستی ترسیم می‌کند که با وجود همه تلاش‌های صهیونیست‌ها برای ادامه تجاوزات و اشغالگری در منطقه اما همچنان امنیت داخلی و موجودیت این رژیم در معرض خطر موشک‌های دقیق مقاومت قرار دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا