نامزدی‌های که در اسکار لغو شدند


آکادمی اسکار در طول تاریخ پیش از ۹ دهه‌ برگزاری، در چند مورد تصمیم گرفت نامزدی فرد یا فیلمی را برای کسب جایزه به دلایل مختلف لغو کند.

به گزارش ایسنا، پس از حواشی پیرامون نامزدی پر حرف و حدیت «آندره‌آ ریسبرو» برای فیلم «برای لزلی» در شاخه بهترین بازیگر نقش اصلی زن که با اعتراضاتی همراه شد بود، آکادمی در نهایت برای بررسی شرایط لغو نامزدی و یا ادامه کار این هنرمند تشکیل جلسه داد و در نهایت او را برای ادامه حضور در جوایز اسکار ۲۰۲۳ رد صلاحیت نکرد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

ورود آکادمی اسکار به یک نامزدی مشکوک!

آکادمی اسکار درباره نامزدی مشکوک تصمیم گرفت

اگرچه «ریسبرو» در نهایت توانست نامزدی خود را در جوایز اسکار حفظ کند اما آکادمی طی سالیان گذشته در چند مورد اقدام به رد صلاحیت و لغو نامزدی افراد و فیلم‌های در این جوایز سینمایی کرده بود.

در اولین مراسم اسکار در سال ۱۹۲۹، «چارلی چاپلین» نامزد دریافت چهار جایزه بهترین بازیگر مرد، بهترین نویسنده، بهترین فیلم و کارگردانی برای فیلم «سیرک» شد، چرا که آکادمی اعتقاد داشت یا به شکل دقیق‌تر ترسیده بود که« چاپلین» هر چهار جایزه را کسب کند و به همین دلیل نامزدی‌های فردی او را لغو کرد و در عوض یک جایزه افتخاری ویژه برای نویسندگی، بازیگری، کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلم سیرک» به او اعطاء کرد.

نامزدی‌های که در اسکار لغو شدند
فیلم «سیرک»-۱۹۲۸

در سال ۱۹۵۴، وسترن «هوندو» ساخته «جان فارو» با بازی «جان وین» نامزد بهترین فیلمنامه شد، اما بعداً وقتی مشخص شد که فیلمنامه بر اساس داستانی کوتاه به نام «هدیه کوچیس» و نه یک اثر اصلی ساخته شده، فیلم رد صلاحیت و حذف شد.

در جوایز اسکار سال ۱۹۵۷، «ادوارد برندز» و «الوود اولمن» فیلمنامه‌نویسان برای کمدی موزیکال «قشر مرفه» با بازی «بینگ کرازبی» و «گریس کلی» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه شدند و تنها یک مشکل وجود داشت: این دو در واقع نویسندگان این فیلم نبودند اما در سال ۱۹۵۵ نویسندگی کمدی دیگری را با همین نام بر عهده داشتند و آکادمی این دو فیلم را با هم اشتباه گرفت و به اشتباه «برندز» و «اولمان» را نامزد کرد که آنها نیز با مهربانی نام خود را از رای‌گیری نهایی خارج کردند.

فیلم «آمریکایی‌های جوان» در سال ۱۹۶۹ برنده جایزه اسکار بهترین مستند شد. با این حال، یک ماه پس از دریافت جایزه اسکار، زمانی که مشخص شد فیلم در اکتبر ۱۹۶۷ در یک سینما نمایش داده شده، این جایزه پس گرفته شد چرا که فیلم دیگر واجد شرایط حضور در اسکار ۱۹۶۸ نبود. در عوض اسکار به فیلم دوم با بیشترین رای یعنی «سفری در خویش»اعطا شد. «جوانان آمریکایی» تنها فیلمی در تاریخ است که برنده اسکار شده و پس از پایان مراسم، جایزه از آن گرفته شده است.

در سال ۱۹۷۳، درام مافیایی و معروف «پدرخوانده» ساخته «فرانسیس فورد کاپولا» نامزد ۹ جایزه اسکار، از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد برای مارلون براندو شد.

البته مارلون براندو گرچه برنده این جایزه شد اما به دلیل رفتار امروزی صنعت فیلم با سرخپوستان آمریکایی این جایزه را رد کرد.

«نینو روتا» نیز نامزد بهترین موسیقی متن اصلی برای این فیلم شد اما بعداً وقتی آکادمی متوجه شد که این آهنگساز از موسیقی کمدی ایتالیایی فورتونلا در سال ۱۹۵۸ در فیلم استفاده کرده است، این نامزدی لغو شد. دو سال بعد، او برای موسیقی فیلم «پدرخوانده۲ » برنده جایزه اسکار شد.

نامزدی‌های که در اسکار لغو شدند
فیلم «پدرخوانده» ۱۹۷۲

اروگوئه فیلم «مکانی در جهان» را در سال ۱۹۹۳ به عنوان نماینده رسمی خود برای شصت و پنجمین دوره جوایز اسکار معرفی کرد. این فیلم به جمع پنج نامزد نهایی شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان راه یافت اما بعداً از رای گیری نهایی حذف شد زیرا در واقع این فیلم آرژانتینی بود و اروگوئه کنترل هنری کافی بر تولید آن نداشت. «آدولفو آریستاراین» کارگردان این فیلم ، خودش از کشور همسایه اروگوئه درخواست کرده بود که فیلم را از طرف او ارسال کند، زیرا تا حدی بودجه آن در اروگوئه تامین می شد (و چندین هنرمند اروگوئه ای در ساخت فیلم مشارکت داشتند). در نهایت «آریستارین» از آکادمی شکایت کرد.

«توبا آتلانتیک» یک فیلم کوتاه ۲۵ دقیقه‌ای نروژی درباره پیرمردی ۷۰ ساله است که تنها ۶ روز برای زندگی فرصت دارد و آن زمان را صرف آشتی با خانواده‌اش می کند. این فیلم در سال ۲۰۱۲ نامزد اسکار بهترین فیلم کوتاه شد، اما بعداً مشخص شد که این فیلم قبل از اکران در سینما از تلویزیون نروژ پخش شده است که برخلاف قوانین آکادمی است و این نامزدی لغو شد.

در سال ۲۰۱۴، موسیقی فیلم «تنها با این حال تنها نیست» نامزد بهترین موسیقی متن شد اما دو هفته بعد رد صلاحیت شد. آکادمی کشف کرد که «بروس بروتون» آهنگساز ترانه و یکی از اعضای کمیته اجرایی شاخه موسیقی آکادمی،  به برخی از ۲۳۹ دیگر اعضای این شاخه  ایمیل زده بود تا آنها را از ارسال اثر خود در طول دوره رای گیری نامزدها آگاه کند که این امر برخلاف قوانین آکادمی است.

«شریل بون آیزاکس» رئیس وقت آکادمی در این باره گفت: «مهم نیست که این ارتباط چقدر حسن نیت داشته باشد، استفاده از موقعیت یک فرد به عنوان عضو هیات مدیره سابق و عضو کمیته اجرایی فعلی برای تبلیغ اثرشخصی خود در اسکار، ظاهر یک امتیازناعادلانه را ایجاد می‌کند».

در سال ۲۰۱۷، فیلم اکشن «۱۳ ساعت»- با بازی «جان کرازینسکی» و کارگردانی «مایکل بِی» نامزد اسکار بهترین صدا برای تیم صدابرداران (گری سامرز، جفری جی هابوش، مک روث، گِرگ پی. راسل) شد اما در ۲۵ فوریه ۲۰۱۷ – درست یک روز قبل از مراسم – آکادمی اعلام کرد که نامزدی «راسل» (یکی از صدا برداران) به دلیل تلاش برای لابی تلفنی لغو شده است. این فیلم در نهایت موفق به کسب این جایزه نشد.

نامزدی‌های که در اسکار لغو شدند
فیلم «۱۳ ساعت»- ۲۰۱۶

منبع: منتال فلاس

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا