نخبگان باید فراتر از حل مسئله، درگیر فرآیند تصمیم‌گیری باشند



معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از اقدامات مهم در فضای نخبگان این است که افراد، فراتر از فرآیند حل مسئله درگیر فرآیند تصمیم‌گیری نیز باشند.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالحسین کلانتری در نشست شورای فرهنگی‌ بنیاد ملی نخبگان گفت: اگر رصد و پایش دقیق از المان‌های هویتی نخبگان وجود داشته باشد، می‌توان تصویری شفاف‌تر از قشر نخبگان ترسیم کرد و در نتیجه برنامه‌های فرهنگی را با دقت بیشتر و متناسب با هر تیپ نخبگانی طراحی و اجرا کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: ادراک هویتی نخبگان از خویش امری بسیار مهم است. با توجه به اهمیت این موضوع در اثرپذیری ادراک نخبگان از غیر، این مهم می‌تواند نقش بسزایی در طراحی برنامه‌های فرهنگی در حوزه نخبگان داشته باشد.

دکتر کلانتری ادامه داد: عدم ‌تربیت همه‌جانبه نخبگان سبب می‌شود فرد تصویری درست از محیط پیرامون خود و همچنین افراد غیر نداشته باشد، در زندگی فردی و اجتماعی و حرفه‌ای با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود که حتی نخبگی او را تحت‌تأثیر قرار بدهد.

وی با بیان اینکه در سطح نخبگی، هویت‌بخشی امری بسیار ضروری است که باید دارای هویت کنشگری تمدنی باشد، تصریح کرد: نخبه باید بداند که در یک بزنگاه تاریخی قرار دارد و باید نقش تاریخی خود را ایفا کند. در واقع، وظیفه تاریخ‌سازی خود را انجام دهد و داعی تمدن نوین اسلامی و کنشگر تمدن باشد.

کلانتری با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات مهم در فضای نخبگان این است که افراد، فراتر از فرآیند حل مسئله درگیر فرآیند تصمیم‌گیری نیز باشند، خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های موجود در فضای نخبگانی، کم عمق بودن تحلیل‌های سیاسی و اجتماعی این افراد است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. این افراد باید بدانند که هیچ فردی در همۀ زمینه‌ها صاحب نظر و نخبه نیست و نیاز دارد در بسیاری از زمینه‌های سیاسی و اجتماعی و مهارت‌ها و دانش و توانمندی لازم را کسب کنند.

وی افزود: لازمه این مهم انعطاف‌پذیری و گشودن دریچه‌های یادگیری است. برای نیل به این مهم در گام اول باید برنامه‌ها جذاب و متناسب با فضای نخبگانی کشور باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، ناصر باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ سید احمد عبودتیان، دستیار رئیس جمهور در امور مردمی سازی دولت؛ دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا قاسمیان، رئیس کتابخانه، موزه و اسناد مجلس شورای اسلامی؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید کرمی، سرپرست دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بنیاد ملی نخبگان؛ عباس ابراهیمی، معاون نخبگان و سرآمدان؛ سید محمدصادق موحد، معاون آینده‌سازان و میثم شهبازی، معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان در نشست شورای فرهنگی بنیاد ملی نخبگان حضور داشتند.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا