نظام تعلیم و تربیت باید پرورش‌دهنده سرمایه‌هایی مانند سردار سلیمانی باشد


وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی تصریح کرد: نظام تعلیم و تربیت باید منطبق بر مکتب سلیمانی و پرورش‌دهنده سرمایه‌هایی مانند سردار سلیمانی باشد.

به گزارش ایسنا، در متن پیام یوسف نوری آمده است: اسلام برای مسلمانان به مثابه مکتبی شامل جهان‌بینی و ایدئولوژی برای نوع بشر است که مجموعه‌ای از باید و نبایدها و نظامی از ارزش‌ها را برای زیستن ارائه می‌کند. زیستی که نعمت نفس کشیدن در حیات طیبه را ارزانی می‌دارد و انسان را در دنیا و آخرت به تعالی خواهد رساند.

در این مکتب بینش‌ها، نگرش‌ها، روش‌ها، مسیرها، اندیشمندان و شخصیت‌های بارزی وجود دارند که هر یک به سهم خود به سمت آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی رهنمون می‌شوند؛ در این میان شهید سردار قاسم سلیمانی شخصیتی بارز، اسوه و الهام‌بخش و خود یک مکتب در مسیر تحقق اهداف و ارزش‌های مکتب اسلام در راستای عینیت‌بخشی به کلام قرآن و سیره اهل‌بیت است. جای تأمل است که به‌واقع چه می‌شود که یک انسان به درجه‌ای می‌رسد که در او یک مکتب تجلی می‌کند و باور، رفتار و گفتار او نظامی از ارزش‌ها برای زیستن می‌شود.  

اگر بخواهیم برای کنشگری هویت ایرانی- اسلامی در راستای اعتلای ملیت ایرانی و امت اسلام در واقع عینیت‌بخشی به انقلاب اسلامی، یک مکتب انقلابی خاص و ناب مثال بزنیم آن «مکتب سلیمانی» است؛ این مکتب چه ویژگی‌های دارد؟ چه امتیازاتی دارد؟ شهید سلیمانی چه داشت که در شکل یک مکتب، قابل الهام‌بخشی و الگوگرفتن است؟.

صدق و اخلاص از بارزترین ویژگی‌های حاج قاسم بود؛ برای خدا کار کردن و صادق بودن در اهداف و اعمال، عامل برکت وجود او بود؛ او مضمون صادق آیات «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَیه» و هم «قُل اِنّی اُمِرتُ اَن اَعبُدَ اللهَ مُخلِصًا لَهُ الدّین» بود، به همین جهت حرکت، تلاش، اقدامات و خدمات او برای مردم منشأ برکات بود. صدق و اخلاص وقتی با ویژگی شهامت و جانفشانی آمیخته شود، نقشی زیبا از یک انسان الهی در قاب تاریخ ایران و انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت ترسیم می‌کند.

شهید سلیمانی به‌واقع فردی فداکار و نوع‌دوست بود؛ به مردم عشق می‌ورزید، برای او تنها عرصه نظامی مطرح نبود، هر جا محل خدمت به خلق خدا بود، حضور داشت. او مسلمانی ناب و یک ایرانی  اصیل بود، روحیه شجاعت و مقاومتی که در او موج می‌زد جزو خصلت‌های ایرانی است؛ او این خصلت را در مکتب خود به عاشقان وطن و رزمندگان اسلام آموزش داد؛ در واقع او و مکتبش نرم‌افزار مقاومت است که جهان اسلام و ایران در جهت تمدن اسلامی به آن نیاز دارد. مردی تیزهوش و با درایت که از یک روستای دورافتاده برمی‌خیزد، تلاش می‌کند، مجاهدت می‌کند، خودسازی می‌کند و منشأ حرکت و برکت به کشور، منطقه، جهان و به نوع انسانی می‌شود. این سیر یک الگو برای ما و نسل آینده ایران است.

اکنون تربیت ما باید منطبق بر مکتب سلیمانی و پرورش‌دهنده چنین سرمایه‌هایی باشد. چنین نسلی با این خصوصیات است که آینده ای روشن را نوید خواهد بخشید و ادامه‌دهنده راه و منتقم خونش خواهد شد. انتقامی واقعی و اصیل همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «سیلی سخت‌تر عبارت است از غلبه نرم‌افزاری بر هیمنه پوچ استکبار؛ این سیلی سخت به آمریکا است که باید زده بشود. بایستی جوانان انقلابی ما و نخبگان مؤمن ما [با] همّت، این هیمنه استکباری را بشکنند و این سیلی سخت را به آمریکا بزنند».

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا