نقرس چه زمانی رخ می‌دهد؟


ایسنا/لرستان یک متخصص روماتولوژی گفت: علائم نقرس با حملات ناگهانی و شدید درد، تورم، قرمزی و حساسیت به لمس مفاصل که اغلب مفصل قاعده انگشت شست پا را درگیر می‌کند، مشخص می‌شود.

حمزه علی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که نقرس یک نوع شایع و پیچیده از آرتروز است که می‌تواند هر فردی را درگیر کند، اظهار کرد: علائم نقرس با حملات ناگهانی و شدید درد، تورم، قرمزی و حساسیت به لمس مفاصل که اغلب مفصل قاعده انگشت شست پا را درگیر می‌کند، مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: حمله نقرس می‌تواند ناگهانی اتفاق بیفتد و اغلب اوقات فرد را در نیمه شب با این احساس که انگشت شست پا در حال سوختن است بیدار می‌کند.

علی‌نیا با اشاره به این‌که مفصل آسیب دیده گرم، متورم و چنان حساس است که حتی وزن لایه رویی آن نیز غیرقابل تحمل به نظر می‌رسد، عنوان کرد: علائم نقرس ممکن است بیایند و بروند، اما روش‌هایی برای کنترل علائم و جلوگیری از شدید شدن آن‌ها وجود دارد.

این متخصص روماتولوژی با اشاره به این‌که علائم و نشانه‌های نقرس تقریباً همیشه به طور ناگهانی و غالباً در شب اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: درد مفصلی شدید از جمله این نشانه‌هاست که معمولاً مفصل بزرگ انگشت شست پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما ممکن است در هر مفصلی ایجاد شود.

وی ادامه داد: مفاصل دیگری که معمولاً مبتلا می‌شوند شامل مچ پا، زانو، آرنج، مچ و انگشتان بوده و درد احتمالاً در چهار تا ۱۲ ساعت اول پس از شروع شدیدتر است.

علی‌نیا تصریح کرد: بعد از فروکش شدیدترین درد، ممکن است برخی از ناراحتی‌های مفصلی از چند روز تا چند هفته طول بکشد و حملات بعدی احتمالاً طولانی‌تر بوده و مفاصل بیشتری را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

این متخصص روماتولوژی با اشاره به این‌که مفصل یا مفاصل آسیب دیده متورم، نرم، گرم و قرمز می‌شوند، بیان کرد: با پیشرفت نقرس ممکن است نتوانید مفاصل خود را به طور عادی حرکت دهید.

وی عنوان کرد: در صورت عدم درمان، نقرس می‌تواند منجر به بدتر شدن درد و آسیب مفصلی شود، اگر تب و مفصل گرم و ملتهب دارید، بلافاصله باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید زیرا می‌تواند نشانه عفونت باشد.

علی‌نیا افزود: نقرس هنگامی رخ می‌دهد که بلورهای اورات در مفصل جمع شده و باعث التهاب و درد شدید حمله نقرس می‌شود، در صورت وجود مقادیر زیادی اسید اوریک در بدن بلورهای ادراری نیز تشکیل می‌شوند.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا