نگرانی‌ روسیه را درک می‌کنیم؛ ناتو روی آتش جنگ نفت می‌ریزد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، لیو شایه، سفیر چین در فرانسه باوجود تاکید بر بی‌طرفی این کشور در جنگ اوکراین، گفت که چین نگرانی‌های روسیه درباره گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شرق اروپا و همچنین نقشه این ائتلاف نظامی برای الحاق اوکراین را درک می‌کند؛ نقشه‌ای که زمینه‌ساز جنگ جار بوده است.

سفیر چین در پاسخ به پرسشی درباره دلایل جنگ جاری اوکراین گفت: ناتو دهه‌هاست که امنیت روسیه را تهدید می‌کند. پنج مرحله پیشروی و گسترش ناتو به سمت شرق (اروپا)، تهدیدی برای امنیت روسیه است. این همان چیزی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره آن حرف می‌زند؛ او به شدت با الحاق تعدادی از کشورهای همسایه به ناتو از جمله اوکراین، مخالف است.

وی در پاسخ به این ادعا با اشاره به اینکه این اتفاق در آینده رخ خواهد داد، افزود: شما باور می‌کنید که گسترش ناتو تهدیدی برای روسیه در بر ندارد اما وقتی نیکیتا خروشچف (رهبر شوروی) تصمیم به استفاده از سلاح اتمی در کوبا گرفت، واکنش جان کندی، رئیس جمهور آمریکا چه بود؟

او اضافه کرد: اگر ناتو مرزهای خود را به دروازه‌های مرزی روسیه گسترش دهد، موشک هم در این مناطق مستقر خواهد کرد.

دیپلمات چینی در ادامه با تاکید بر اینکه اقدامات غرب هیچ کمکی به پایان جنگ اوکراین نمی‌کند، تصریح کرد: چین همچنان در این بحران بی‌طرف می‌ماند ولی معتقدیم که تداوم جریان انتقال تسلیحات سنگین به یک طرف جنگ، هیچ کمکی به پایان فوری آن نمی‌کند. درست مثل ریختن نفت روی آتش است.

وی همچنین در واکنش به اتهامات میزبان برنامه تلویزیونی درباره ادعای کمک پکن به روسیه گفت که چین سلاح به مسکو نمی‌فرستد و «هیچ کاری خلاف توافق صلح در جنگ انجام نخواهد داد.»

وی تاکید کرد: چندین ماه پیش، کشورهای اروپایی از ارسال تانک به اوکراین خودداری کردند و حالا نظرشان عوض شده است. آنها امروز از ارسال جنگنده خودداری می‌کنند اما شاید تا چند ماه دیگر، این کار را هم بکنند. شاید یک روز، کشورهای عضو ناتو، تعجب کنند که به یک طرف جنگ تبدیل شده‌اند.



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا