نگرانی صهیونیست‌ها از وقوع انتفاضه سوم در کرانه باختری

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی رای الیوم، «آوی یسخاروف» خاورشناس اسرائیلی که روابط نزدیکی با مقامات رژیم صهیونیستی دارد به بررسی تحولات اخیر در فلسطین اشغالی و کرانه باختری پرداخته و گفت، صحنه‌های میدانی کرانه باختری روزهای انتفاضه دوم را به یاد اسرائیلی‌ها می‌اندازد. در حالی که همه نگاه‌ها به نوار غزه معطوف شده برخی حوادث در کرانه باختری در جریان است که ممکن است از جنگ اخیر غزه الهام گرفته شود و همچنین به نظر می‌رسد که اوضاع کرانه باختری همانند سال‌های اخیر آرام نیست.

این خاورشناس صهیونیست در مقاله خود که در روزنامه اسرائیلی معاریو منتشر شد افزود، هر چند که ما اکنون در برابر یک انتفاضه مردمی قرار نداریم و هنوز گروه‌های فلسطینی به خیابانها سرازیر نشده‌اند؛ اما چشم انداز این اتفاق وجود دارد و این احساس (انتفاضه) در اردوگاه‌های آوارگان دیده می‌شود.

وی با استناد به منابع آگاه در تل آویو اعلام کرد که این روزها سلاح‌های منفجره در کرانه باختری رایج شده و می‌توانید ده‌ها فرد مسلح از گروه‌های مختلف فلسطینی را مشاهده کنید که با چهره‌ای باز و بدون نقاب در حال قدم زدن هستند. این صحنه‌ها یادآور روزهای انتفاضه دوم بوده و اردوگاه‌های فلسطینی از آن زمان مسلح شده‌اند و شاید اوضاع برای همیشه به این شکل باقی بماند.

خاورشناس مذکور اسرائیلی تاکید کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین حمل سلاح در اماکن عمومی را در آغاز دوره ریاست «محمود عباس» ممنوع کرد اما طی سال‌های اخیر حمل سلاح دوباره به یک پدیده رایج در میان فلسطینی‌ها تبدیل شده و اکثر حاملان آنها اعضای جنبش فتح هستند. البته این افراد هنوز عجله‌ای برای استفاده از این سلاح‌ها ضد اسرائیل ندارند؛ اما قبلاً جرات شلیک به سمت نیروهای ارتش اسرائیل و گاهی به عناصر تشکیلات خودگردان فلسطین را پیدا کرده‌اند و شاید این امر به دلیل تنزل جایگاه تشکیلات خودگردان فلسطین باشد.

وی تصریح کرد، علاوه بر مواردی که گفته شد این تحرکات فلسطینی‌ها همزمان با کاهش محسوس حمایت از تشکیلات خودگردان و تنزل جایگاه این تشکیلات در میان اهالی کرانه باختری است.

آوی یسخاروف ادامه داد که «نفتالی بنت» نخست وزیر اسرائیل ممکن است طی سفری که به آمریکا داشت در دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهوری ایالات متحده درباره ضرورت نجات تشکیلات خودگردان فلسطین از شکست صحبت کرده باشد؛ چراکه اختلافاتی نیز درباره جانشین محمود عباس در تشکیلات خودگردان وجود دارد و شروع جنگ یافتن جانشین برای ابومازن هم زمان با تنزل جایگاه وی صورت گرفته است.

وی در پایان گفت، ابومازن بسیار پیر است و به 86 سالگی رسیده و تنها دو مشاور دارد. این چیزی است که تشکیلات خودگردان فلسطین را تحت فشار قرار می‌دهد و سوالی که هنوز بسیاری از مقامات فلسطینی را درگیر خود کرده این است که اگر روزی این پیرمرد نباشد چه خواهد شد؟ در این حالت دهها و شاید صدها فلسطینی مسلح از کرانه باختری بدون تعهد به محافظت از آرامش در این منطقه به پا می‌خیزند و این یک چالش برای اسرائیل خواهد بود.

طی هفته‌های گذشته منابع خبری در کرانه باختری از اقدام رژیم صهیونیستی برای تعبیه دوربین‌های هوشمند در جنوب این منطقه برای رصد دقیق تحرکات فلسطینیان خبر دادند.

صهیونیست‌ها نام این دوربین‌ها را «مرزهای هوشمند و نابودگر» نهاده‌ و مدعی هستند که این تجهیزات قادر به رصد تحرکات دقیق فلسطینی‌ها و ممانعت از اجرای هرگونه عملیات تیراندازی یا حمله با چاقو هستند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا