نیازهای معنوی فرزندان مورد توجه والدین باشد


ایسنا/خوزستان مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان با بیان اینکه امروزه در امور معنوی و تربیتی کوتاهی می‌کنیم،‌ گفت: باید نیازهای روحی و معنوی فرزندان خود را مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی بلادیان، مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان، امروز ۱۶ بهمن در نخستین جلسه از سلسله جلسات یکشنبه‌های علوی که در سالن جلسات جهاددانشگاهی استان خوزستان برگزار شد گفت: در وضع هر قانونی، اغلب افراد در نظر گرفته می‌شود که در مراتب بالاتر مانند مجلس شورای اسلامی هم همین نکته دیده می‌شود. در تدوین کتب هم به این شکل است که سطح درک اکثریت دانش‌آموزان در انتخاب و تنظیم مطالب در نظر گرفته می‌شود،‌ این نکته در قانون‌های الهی هم صدق می‌کند.

وی توضیح داد: در نظام خلقت و آفرینش زن و مرد نیز تفاوت‌های جسمی و روحی وجود دارد، اما با وجود این تفاوت‌ها، تقسیم کار بر اساس توانایی‌ها انجام شده است که عدالت محقق شود. در موضوع مدیریت خانواده این تفاوت‌ها لحاظ شده است. نگاه ادیان الهی به خصوص اسلام به خانواده این است که افراد مکمل و متمم هم هستند: «هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ» (بقره، ۱۸۷).

بلادیان افزود: همان‌طور که مرد نواقص و نیازهایی دارد که زن او را تکمیل می‌کند، زن نیز احتیاجاتی دارد که مرد آنها را تأمین می‌کند. در هر جایگاه گروهی، نگاه عاطفی و روابط محبت‌آمیز در اسلام توصیه شده است. ثواب‌هایی که در اسلام در زمینه صله‌رحم، رفع نیازهای اطرافیان، همدلی و همراهی ذکر شده با ثواب نماز و روزه قابل قیاس نیست، چون اسلام به دنبال وحدت، انسجام، مرافقت و همدلی است تا این ویژگی‌ها را بین همه اقشار زیاد کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان افزود: در روایات داریم امام مجتبی(ع)، اعتکاف خود را برای ضامن شدن یک مرد مسلمان رها کردند. این برای آن است که ارتباط‌ها و همراهی‌های مؤمنین با یکدیگر وثیق‌تر شود. در کانون خانواده، خداوند نگاه ویژه‌تری داشته است؛ در حالی که خط‌کشی‌ها روشن است، اما همکاری و همراهی و افزایش صمیمیت بین خانواده و همپوشانی زوجین و فرزندان  بسیار مورد توصیه دین و قرآن است.

مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان با بیان اینکه تربیت یک بحث، ویژه و خاص است که نیاز به دقت‌های حقوقی و عاطفی دارد، گفت: این وظیفه در اصل به عهده زوجین است. نقش مادر، تفکر مادر، خورد و خوراک مادر، مطالعات مادر در تربیت تأثیرگذار است. روح و روان فرزند در اختیار مادر است. در زمان شیرخوارگی کودک، این تأثیر بیشتر است، اما پدر هم نقش حیاتی دارد. امروزه بسیاری اوقات تصور بر این است که تربیت برعهده مادر است. در اصل والدین هر دو باید نقش‌آفرین باشند، اما هر کدام تأثیرگذاری خاصی دارند.

وی با تصریح به اینکه امروزه در امور معنوی و تربیتی کم می‌گذاریم و نگاهمان به اکثریت و غالب افراد است، گفت: با این نگاه از خود سلب مسئولیت می‌کنیم، چراکه در تربیت و رشد فرزندان خود مسئول هستیم. باید نیازهای روحی و معنوی فرزندان خود را مورد توجه قرار دهیم. ما چه قدر برای نیازهای معنوی فرزندمان با همسرمان صحبت می‌کنیم؟ گاهی برخی از ارتباط‌ها موجب آسیب به تربیت معنوی فرزندان ما می‌شود. آیا زمانی را که برای جلسات اولیا و مربیان و امور تحصیلی فرزندمان می‌گذاریم برای دین و قرآن فرزندمان اختصاص می‌دهیم؟ وقت گذاشتن برای بچه‌ها شرط لازم است.

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: موجودات ناقصی هستیم، در جمع شدن عقول است که برکات وجود دارد. از طرفی دیگر، کار جز با توکل به سرانجام نمی‌رسد. تربیت کار مهمی است و باید با توکل عجین شود و گرنه ناقص می‌ماند. در ماه رجب توکل و توسل را در برنامه خود قرار دهیم، حتماً مورد عنایت قرار خواهیم گرفت و کار برای ما سهل می‌شود.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا