نیم نگاهی به داستان های خارجی در فیلم فجر


۱۱ فیلم منتخب و موفق در رویدادهای بین‌المللی در بخش جشنواره جشنواره‌ها میهمان چهل و یکمین دوره جشنواره فجر خواهند بود.

به گزارش ایسنا، فیلم «سنت عمر» ساخته «آلیس دیوپ» کارگردانی فرانسوی یکی از فیلم‌هایی است که امسال در جشنواره فجر به روی پرده خواهد رفت، این درام که به تازگی جایزه بهترین فیلم جشنواره پالم اسپرینگز را دریافت کرده، امسال نماینده سینمای فرانسه در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ بود و توانست در فهرست اولیه ۱۵ نامزد اولیه هم قرار بگیرد. 

 این فیلم که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده درباره رمان‌نویسی جوان است که دادگاه یک مادر سنگالی مهاجر متهم به قتل دخترش را پیگیری می‌کند. «کالیج کاکامه»، «گوسلاگی مالاندا»، «والری درویل» و «اوریلا پتی» بازیگران اصلی این فیلم هستند. 

«سنت عمر» نخستین نمایش جهانی خود را در بخش اصلی جشنواره ونیز سال گذشته تجربه کرد و توانست جایزه بزرگ هیات داوران و همچنین چند جایزه دیگر از جمله جایزه شیرآینده (جایزه لوئیجی دی لورنتیس) را برای بهترین فیلم اول یک کارگردان کسب کند. کسب جایزه هوگوی نقره‌ای بهترین فیلمنامه جشنواره شیکاگو، بهترین فیلم جشنواره خنت بلژیک و بهترین فیلم سال از نگاه ۲۰۲۲ از نگاه انجمن منتقدان فیلم تورنتو از دیگر جوایز این فیلم محسوب می‌شود. 

نیم نگاهی به داستان های خارجی در فیلم فجر
«سنت عمر»

فیلم «آر.ام.ان» ساخته «کریستین مونجیو» کارگردان سرشناس اهل رومانی نیز از آثار بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر امسال است. این فیلم نیز سال گذشته در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن رونمایی شد و در بخش سینمای جهان جشنواره تورنتو نیز نمایش داده شده ست. 

داستان  این فیلم درباره ماتیاس است که چند روز قبل از کریسمس به دهکده‌ی خود «ترانسیلوانیا» برمی‌گردد تا بیشتر مراقبت از پسرش، رودی که اکثرا پیش مادرش است؛ را برعهده بگیرد. او همچنین باید از پدر پیر و بیمار خود مراقبت کند و دیداری هم با عشق سابق،سیلا خود تازه می‌کند. سیلا مدیر یک کارخانه است و با استخدام چند کارگر تازه وارد، آرامش دهکده به هم می‌خورد.

«مارین گریگور»، «جودیت استیت»، «ماکرینا بارلادیانو»، «اورسولا مولدوان»، «آندری فینتی» و «مارک بلنیسی» بازیگران فیلم سینمایی «آر. ام. ان» هستند. 

«کریستین مونجیو» کارگردان شناخته شده در عرصه بین‌المللی در سال ۲۰۰۷ با فیلم «چهار ماه، سه هفته و دو روز» برنده نخل طلای کن شد و در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ نیز با فیلم‌های «آنسوی تپه‌ها» و «فارغ‌التحصیلی» به ترتیب موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه و کارگردانی کن شده است. 

نیم نگاهی به داستان های خارجی در فیلم فجر
«R.M.N»

عادل العربی و بلال فلاح فیلمسازان مسلمان بلژیکی-مراکشی در سال ۲۰۱۵ با فیلم «سیاه» مورد توجه قرار گرفتند که برنده جایزه دیسکاوری جشنواره تورنتو شد. آنها در سال ۲۰۲۰ فیلم «پسران بد برای زندگی» را با بازی lویل اسمیت و lمارتین لارنس کارگردانی کردند که در گیشه جهانی بیش از ۴۲۶ میلیون دلار فروخت. جدیدترین فیلم‌ آنها «شورشی» نام دارد که «ابوبکر بنسایحی»، «لوبنا عزبال» و «تارا عبود» در آن نقش آفرینی کرده اند. 

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: تصویری از خانواده ای که به خاطر آینده یک پسر کوچک مسلمان از هم پاشیده شده است.

«شورشی» برنده جایزه بهترین فیلم داستانی جشنواره فیلادلفیا شده و در جشنواره تسالونیکی یونان نیز نمایش داده شده است. 

نیم نگاهی به داستان های خارجی در فیلم فجر
«شورشی»

«کامیلا اندینی» فیلمساز اهل کشور اندونزی فیلم «قبل، اکنون و بعد» را به جشنواره فجر آورده است. این فیلم که سال گذشته در هفتاد و دومین جشنواره برلین رونمایی شد و جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن را کسب کرد، پرتره‌ای از زنی ارائه می‌دهد که با آسیب‌های جنگ مبارزه می‌کند و می‌جنگد تا خود را از دیکته‌های اجتماعی مردسالارانه دوران خود رها کند.

«لورا باسوکی»، «آرسوندی بنینگ سوارا»، «ریکه دیا»، «ایبنو جمیل»، «آراویندا کیرانا»، «شامپا پوتری» و «سالما شاد» بازیگران این فیلم هستند. 

«قبل، اکنون و بعد» که چهارمین ساخته بلند «کامیلا اندینی» محسوب می‌شود، پیش از این جایزه بهترین فیلم از جوایز آسیا پاسیفیک و همچنین پنج جایزه از جوایز فیلم اندونزی (از جمله بهترین فیلم) را در کارنامه دارد. 

«زندگی عاشقانه» یک فیلم درام ژاپنی-فرانسوی محصول سال ۲۰۲۲ به نویسندگی و کارگردانی «کوجی فوکادا» است. این فیلم در نخستین نمایش جهانی خود در بخش مسابقه اصلی هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش گذاشته شد. 

«زندگی عاشقانه» درباره زنی متأهل به نام تائکو است که با همسرش جیرو به خوبی زندگی می‌کند. او تصمیم می‌گیرد از پارک، پدر پسرش کیتا، مراقبت کند که ناشنوا، بیمار و بی‌خانمان است. 

«فومینو کیمورا»، «کنتو ناگایاما»، «اَتم سونادا»، «هیرونا یامازاکی» و «میسوزو کانو» از بازیگران این فیلم هستند. 

نیم نگاهی به داستان های خارجی در فیلم فجر
«زندگی عاشقانه»

«برای کشورم» به کارگرانی «راشید حامی» سینماگر الجزایری است که تاکنون در چندین جشنواره بین‌المللی از جمله ونیز و استکهلم به روی پرده رفته است. 

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: آیسا، افسر جوان الجزایری الاصل، به طور غم انگیزی جان خود را در طی یک مراسم تشریفاتی در آکادمی نظامی معتبر فرانسه در سنت سیر از دست می دهد. در حالی که مرگ وی خانواده‌اش را درگیر می کند، وقتی ارتش از پذیرفتن مسئولیت امتناع می کند، بحث و جدل بر سر برنامه های تشییع جنازه آیسا به وجود می‌آید.

«کریم لکلو»، «شاین بومدین»، «لوبنا عزبال»، «سمیر گوسمی»، «لوران لافیت»، «ویویان سانگ»، «سلمان دازی»، «سوهاده تمیمی»، «آلیشیا هاوا» و «الیس آگوئیسف» بازیگران «برای کشورم» هستند. 

نیم نگاهی به داستان های خارجی در فیلم فجر
«برای کشورم»

«ژان پیر داردن» و «لوک دادن» کارگردان مطرح بلژیکی که ساخت فیلم‌های موفقی چون «بچه»، «پسر»، «رزتا»، «دو روز یک شب» را در کارنامه‌اشان دارند در فیلم جدیدشان «توری و لویکتا»t داستان دوستی بین دو جوان آفریقایی را روایت کرده اند که خود را درگیر شرایط بی رحمانه زندگی خود در بلژیک می‌بینند.

«توری و لوکیتا» سال در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن ۲۰۲۲، نخستین نمایش جهانی خود را تجربه کرد و جایزه ویژه هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص داد. 

«پابلو شیلز»، «جولی امبوندو»، «آلبان اوکاج»، «تیمن گوارتس»، «شارلوت دی بروین»، «نادژ اودراگو» و «مارک زینگا» بازیگران این فیلم سینمایی هستند. 

نیم نگاهی به داستان های خارجی در فیلم فجر
«توری و لوکیتا»

«دفاع شخصی» ساخته «آندریا براگا» سینماگر متولد ایتالیاست که پیش از این در جشنواره فیلم ماردا پلاتای آرژانیتن و جشنواره فیلم گوآ نمایش داده شده است. 

این فیلم اسپانیایی زبان روایتگر داستان یک دادستان است که به زادگاهش بازمی گردد تا یک سری قتل های مرتبط با گذشته اش را حل کند و در آن «آلفونسو تورت»«خاویر درولاس»و «ویولتا اورتیزبرا» ایفای نقش‌های اصلی را بر عهده داشته‌اند. 

نیم نگاهی به داستان های خارجی در فیلم فجر
«دفاع شخصی»

سه فیلم بعدی حاضر در بخش «جشنواره جشنواره‌های» چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به سینماگران ایرانی اختصاص دارد. 

احمد بهرامی پس از موفقیت فیلم «دشت خاموش»، فیلم سینمایی «شهر خاموش» را ساخته است که موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره تالین در کشور استونی شده است. 

در فیلم «شهر خاموش» بازیگرانی چون باران کوثری، بابک کریمی، علی باقری، بهزاد دورانی، محسن مهری دروی، کریم و حبیب شراهی نقش‌آفرینی کرده‌اند و مسعود امینی‌تیرانی نیز به عنوان فیلمبردار و مصطفی وزیری نیز تدوین این فیلم سینمایی را بر عهده دارد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: بمانی به جرم قتل شوهرش ده سال را در زندان سپری کرده است و فرزندش را به خانواده شوهرش دادند. او که به طور موقت آزاد می شود، بلافاصله به دنبال پسرش می گردد اما متوجه می‌شود فرزندش را به خانواده‌ای ثروتمند فروخته‌اند. 

نیم نگاهی به داستان های خارجی در فیلم فجر
«شهر خاموش»

تورج اصلانی فیلمبردار شناخته شده ایرانی پس از ساخت اولین فیلم بلندش با عنوان «حمال طلا» در دومین تجربه کارگردانی خود فیلم «بی سرزمین» را به عنوان محصول مشترک عراق و سوریه مقابل دوربین برده است. 

داستان این فیلم در مورد زندگی، جنگ، موسیقی، پناهجویی و تولد است. این اثر، اتفاقات بعد از جنگ با داعش را برای مخاطب خود بازگو می‌کند. مردم زیادی برای نجات جان خود و همچنین به دلیل ویرانی و عواقب جنگ، مجبورند که خانه، کاشانه، شهر و دیار خود را ترک کنند و در واقع به دنبال سرزمین جدیدی می‌گردند تا در آنجا با آرامش و آسایش، بقیه زندگی خود را سپری کنند.

در این فیلم ترکیبی از بازیگران سرشناس کشورهای ترکیه، سوریه، عراق و اقلیم کردستان به ایفای نقش‌ پرداخته‌اند که شامل «شوان عطوف»، «جاهیت شاهین یالچین»، «بولت کاسِر»، «ریکیش شهباز»، «بنگین علی»، «به‌روژ ئاکره‌یی»، «نارین محمدی»، «فرمیسک رحیم‌زاده»، «هاکار عبدالقادر محمد»، «طاها عبدالکرم ابوبکر»، «روال نافگوندی» و« ئاسو رفیق» می‌شود. 

«بی سرزمین » تاکنون در چندین رویداد بین‌المللی از جمله جشنواره فیلم دهوک و همچنین جشنواره سینه کوئست آمریکا به نمایش گذاشته شده است. 

نیم نگاهی به داستان های خارجی در فیلم فجر
«بی‌سرزمین»

فیلم «زندگی و زندگی» ساخته علی قوی‌تن نیز دیگر فیلم ایرانی حاضر در این بخش از جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ است. 

این فیلم که پیش از این در جشنواره فیلم بوسان کره جنوبی نمایش دادشده است به زندگی آدم‌هایی می‌پردازد که در دوران کرونا با شرایط سردرگمی که به وجود آمده باز هم زندگی می‌کنند و به دنبال اهداف و آرمان‌ها و انسانیت‌ خودشان هستند و زندگی را فراموش نکرده‌اند. 

در این فیلم بازیگرانی جدید حضور داشته‌اند و هدی مقدم منش، مهربان درویش‌زاده، امیرعلی رحمانی و صدرا خرم آبادی از جمله بازیگران اصلی هستند. 

نیم نگاهی به داستان های خارجی در فیلم فجر
«زندگی زندگی»

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا