هدف آمریکا رها کردن تسلیحات برای طالبان نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در ارتباط با خروج از افغانستان اعلام کرد که در آخرین مأموریت نیروهای این کشور حدود ۶ هزار آمریکایی از افغانستان خارج شدند.

ساکی همچنین درباره ادامه فعالیت فرودگاه کابل نیز اعلام کرد که آمریکا با شرکای خود در منطقه درباره ادامه فعالیت این فرودگاه رایزنی خواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفید درباره وضعیت افراد وابسته به آمریکا که در افغانستان باقی مانده اند نیز گفت: ما ارتباط با شهروندان آمریکایی را ادامه خواهیم داد و با وجود برنامه ریزی برای عدم حضور دیپلماتیک دائمی در افغانستان، اما ابزارهایی برای اعزام دیپلمات‌هایمان در راستای نظارت بر مأموریت‌های مورد نیاز در اختیار خواهیم داشت.

به گفته ساکی بیش از ۱۲۰ هزار نفر تا کنون از افغانستان خارج شده اند که این بدان معناست ۱۲۰ هزار زندگی را که شامل ۶ هزار آمریکایی و خانواده‌هایشان می‌شود نجات داده‌ایم و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در حال رایزنی با شرکای بین‌المللی درباره فراهم کردن گذرگاه‌های امن برای کسانی است که خواستار خروج از افغانستان پس از تاریخ ۳۱ آگوست (۹ شهریور) هستند.

درباره تسلیحات آمریکایی در دست طالبان نیز سخنگوی کاخ سفید گفت: هرگز اجازه رشد تهدیدات تروریستی در افغانستان را نخواهیم داد و هدف ما رها کردن تسلیحات برای طالبان نیست.

در بامداد سه شنبه، پنتاگون خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان و اتمام مأموریت آمریکا پس از دو دهه اشغالگری در این کشور را تأیید کرد.

شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز پس از خروج آخرین هواپیمای آمریکا از فرودگاه بین‌المللی کابل آن را «پایانی خون‌بار و پرآشوب» برای طولانی‌ترین جنگ آمریکا توصیف کرد.

با این حال خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان با انتقادات بسیاری روبرو شده است.

از جمله «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا در واکنش به خروج ناگهانی از افغانستان خطاب به جو بایدن گفت که آمریکا هیچ وقت تا این اندازه ضعیف نشده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا