هدف از تحقق دانشگاه نسل چهارم، گسترش و دسترسی آسان به علم در جامعه است



رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست هیئت رئیسه این دانشگاه، هدف از تحقق دانشگاه نسل چهارم را تکثیر علم در جامعه بیان کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تبیین دو مفهوم Policy و politics گفت: سیاست، برنامه کلانی است که سطوح مختلف مانند قانون اساسی، اسناد بالادستی تا مصوبات هیئت دولت و دانشگاه دارد.  پولتیک نیز شیوه عمل و برنامه ریزی اجرای این سیاست‌ها است.

دکتر قناعتی شیوه اجرای سیاست را به اندازه سیاست و برنامه مهم دانست و گفت: اینکه بهترین برنامه را تدوین کنیم کافی نیست بلکه باید به روش اجرای برنامه افراد مجری روش اجرا زمان اجرا نیز توجه کنیم که بهترین نتیجه را بگیریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اهمیت سیاستگذاری حوزه سلامت گفت: کشورهای مختلف نگاه ویژه‌ای به سیاست گذاری سلامت دارند و آن را از امور دیگر جدا کرده‌اند که به دلیل اهمیت این عرصه است.

دکتر قناعتی با بیان اینکه انسان از بدو تولد تا هنگام مرگ با نظام سلامت در ارتباط است؛ انسان سالم را محور توسعه اقتصادی دانست و گفت: توجه به نظام سلامت از جنبه‌های مختلف اهمیت بسیاری دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد سردار سلیمانی بر  آشنایی بیشتر نسل دانشگاهی از جنبه‌های اخلاقی ایشان تاکید کرد و گفت: فرهنگ شهید سلیمانی می تواند برای جامعه امروز تاثیرگذار باشد. شهید سلیمانی نشانگر جهاد مداوم و ادای حق جهاد بود.

دکتر قناعتی در تکمیل این بخش از سخنان خود افزود: هدف ما از تحقق دانشگاه نسل چهارم تکثیر علم به جامعه است در این راستا می‌توان از الگوی سردار سلیمانی در انتقال علم دفاع و امنیت به جامعه استفاده کرد. عملکرد شهید سلیمانی محدود به عملیات جنگی نبود بلکه ایشان در دیپلماسی هم بسیار تاثیرگذار بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران پس از شنیدن دستور جلسه، بر شفافیت فرایندهای اداری تاکید کرد و از رئیس دبیرخانه هوشمند و میزخدمت، خواست در میز خدمت، زمان بندی فرایندها برای ارباب رجوع در همه مراکز دانشگاه مشخص شود.

دکتر قناعتی استفاده از ظرفیت فضای مجازی را ضروری دانست و گفت: با استفاده از فضای مجازی می‌توان اطلاعات درست مثلا اطلاعات دارویی را به جامعه منتقل کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میر مجید سید قریشی، مسئول نمایندگی نهاد رهبری دانشگاه، با بیان سخنانی از حضرت علی (ع)، قدم گذاشتن در راه خدا، عمل به کتاب خدا و احیای سنت پیامبر (ص) را سه وظیفه مهم  انسان در دوران حیاتش دانست.

گزارش پیشرفت برنامه چهارساله معاونت غذا و دارو

در ادامه، دکتر جلال غفارزاده معاون غذا و داروی دانشگاه گزارش پیشرفت برنامه چهارساله معاونت غذا و دارو را ارایه کرد و گفت: استفاده از ظرفیت بخش های داخلی دانشگاه به منظور تعامل و هم افزایی در افزایش کیفی و کمی خدمت رسانی از جمله برنامه ایی است که در دستور کار معاونت غذا و دارو قرار دارد و به منظور کاهش خطاهای پزشکی مرتبط با حوزه دارویی، کنترل عفونت بیمارستانی، تجویز و مصرف منطقی دارو و تولید اقلام سلامت با فن آوری های نوین همکاری های متعددی با واحدهای مربوطه شکل گرفته است.

دکتر غفارزاده، انجام طرح های پژوهشی به منظور ردیابی عوامل خطر مرتبط با فرآورده های سلامت، استفاده از ظرفیت بخش های خارج از دانشگاه، اجرای طرح داروسان،  توسعه آموزش های درون و برون سازمانی، توسعه ارتباط الکترونیک با ذی نفعان حوزه نظارت، بازنگری فرایندها و… را از دیگر برنامه های این معاونت برشمرد و گفت: یکی از اصلی ترین شاخص هایی که در هیئت رئیسه مورد تاکید قرار دارد کاهش زمان پاسخگویی به ارباب رجوع است و به این منظور زمان پاسخگویی فرآیند صدور و تمدید پروانه های بهداشتی در معاونت غذا و دارو کاهش یافته است.

دستورالعمل به کارگیری دانشجویان داروسازی

سپس دکتر محمود بیگلر رئیس مجموعه  داروخانه های دانشگاه، دستورالعمل و قرارداد به کارگیری دانشجویان رشته داروسازی در ارایه خدمات دارویی دانشگاه را تشریح کرد و گفت: کار دانشجویان  در داروخانه های دانشگاه، به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص و پاسخگو، کسب تجارب کاری، ارتقا مهارت برنامه ریزی زمان  ضروی است و در این راستا دستورالعمل بکارگیری دانشجویان تدوین شده است.  

 

دکتر بیگلر این دستورالعمل را شامل ۱۲ ماده بیان کرد و گفت: در این دستورالعمل شرایط بکارگیری دانشجویان، دانشجویان مشمول، شرایط همکاری دانشجویان، شرایط پایان فعالیت دانشجو و… مورد توجه قرار گرفته  و پیشنویس این دستورالعمل برای اعضای هیئت رئیسه ارسال شده که پس از دریافت نظرات مورد بازنگری و تصویب قرار گیرد.

ساخت سوسپانسیون های ترکیبی

در ادامه دکتر یلدا  حسین زاده اردکانی مدیر گروه فارماسیوتیکس، طرح ساخت سوسپانسیون های ترکیبی را تشریح کرد و گفت: این طرح برای نخستین بار در کشور انجام می شود و به این منظور از ۱۲ داروخانه بیمارستانی برای بهره مندی بخش های کودکان، NICUو بیماران با  اختلالات روانی  نیازسنجی شده و مطابق با این نیازسنجی، فرمولاسین بیش از ۶۰ قلم از داروهای مورد نیاز پایه سوسپانسیون تهیه شده و از این تعداد بروی ۴۰ قلم دارو ازمون های فیزیکوشیمایی و میکروبی انجام شده و آماده بهره برداری است.

دکتر حسین زاده با اشاره به پیشینه ساخت داروهای ترکیبی در جهان گفت: مرکز ساخت داروهای ترکیبی دانشکده داروسازی به منظور تهیه فرآورده های سوسپانسیون خوراکی برای بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه، تهیه دستورالعمل ساخت فرآورده های سوسپانسیون خوراکی به صورت کتاب، تولید صنعتی پایه های سوسپانسیون کننده برای توزیع در کشور فعالیت خود را آغاز کرده است. 

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا