هشدار هواشناسی نسبت به بارش شدید باران و احتمال آبگرفتگی در برخی از استان‌ها


سازمان هواشناسی نسبت به بارش شدید، رعد و برق به همراه تگرگ، وزش باد شدید و احتمال آبگرفتگی در برخی از استان‌های کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از فعالیت سامانه با بارش‌های شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، احتمال تگرگ طی روز شنبه (۱۷ دی) در هرمزگان و جنوب کرمان خبر داد. 

در اثر این مخاطره جوی آبگرفتگی معابر عمومی، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال صاعقه، تاخیر و لغو پروازها و خسارت به صنعت کشاورزی  پیش‌بینی می‌شود. 

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌ها عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایرکوچ‌رو را توصیه می‌کند. 

همچنین در چنین شرایط جوی باید مدیریت در مصرف انرژی، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌ها، راهداری ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی در دستور کار قرار گیرد. 

این سازمان همچنین با صدور هشدار سطح زرد از بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت طی روز شنبه (۱۷ دی) در سیستان و بلوچستان و جنوب فارس خبر داد. 

در اثر این مخاطره جوی، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال جاری شدن روان آب و آبگرفتگی محلی و محدود در معابر، احتمال صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، احتمال تأخیر در پرواز دور از انتظار نیست. 

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت کوهنوردی، اجتناب از اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی را توصیه می‌کند. 

این سازمان همچنین در ادامه این هشدار از بارش باران و برف در نواحی مرتفع و سردسیر بارش برف، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما به‌ویژه در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل و رخداد مه از اواخر وقت شنبه تا یکشنبه (۱۷ تا۱۸ دی) در گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان خبر داد. 

در اثر این مخاطره جوی، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و احتمال آبگرفتگی محلی و محدود در معابر، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، احتمال اختلال در تردد، یخ زدگی، احتمال تاخیر در پروازها، احتمال تنش دمایی در باغات و مزارع، افت فشار گاز پیش‌بینی‌ می‌شود. 

به توصیه سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب و مخاطره، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی در هنگام مسافرت با خودرو، تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی، آمادگی شهرداری‌ و سازمان‌های امدادی برای مقابله با برف، یخبندان و مه در جاده‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف انرژی به‌ویژه گاز در دستور کار قرار گیرد. 

به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم برای مواجهه با پدیده‌ای جوی را داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند. 

انتهای پیام   


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا