واکنش‌های جنجالی به «هفت»، شرط‌های وزیر ارشاد برای هنرمندان و نرسیدن یک فیلم به جشنواره



حواشی اکران نشدن «گل‌های باوارده»، واکنش‌ها به حواشی برنامه «هفت» و شرط‌های وزیر ارشاد برای خدمت به هنرمندان در حاشیه جشنواره فیلم فجر و نیز اظهارات ضرغامی درباره گردشگری ایران گزیده‌ای از اخبار فرهنگی هنری روز سه‌شنبه هجدهم بهمن بود.

به گزارش ایسنا، سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه در روز هفتم جشنواره قرار بود دو فیلم «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت در پردیس سینمایی ملت (سینمای رسانه) اکران شوند و در حالی که وزیر نفت به همراه جمعی از کارکنان این وزارتخانه به سینمای رسانه آمده بودند تا فیلم «گل های باوارده» را تماشا کنند، این فیلم به پردیس ملت نرسید.

در این زمینه بیشتر بخوانید: 

چرا فیلم «گل‌های باوارده» به «ملت» نرسید؟

کارگردان فیلم سینمایی «کاپیتان» هم در نشست مطبوعاتی این فیلم گفت: من فضای بیماری‌های سرطانی می شناسم چون پدرم را به خاطر این بیماری از دست دادم. اگر می‌خواستیم واقعیت نعل به نعل سرطان را در فیلم دنبال کنیم اساسا «کاپیتان» شگل نمی‌گرفت. بنابراین من قدری تخیل کردم و به جز در چند صحنه، در فیلم به بیماری نزدیک نمی‌شویم.

شرط وزیر برای خدمت به هنرمندان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز عصر  روز سه شنبه با حضور در پردیس سینمایی ملت و در جمع خبرنگاران درباره اینکه بعضی از هنرمندان سینما جشنواره امسال را تحریم کرده‌اند، گفت: جشنواره فیلم فجر، سازمان سینمایی و وزارت ارشاد به همه هنرمندان با هر سلیقه‌ای تعلق دارند. همه هنرمندان با هر سلیقه‌ای جزو این خانواده هستند و ما هم آماده شنیدن حرف‌های آنان هستیم و از همه آنها که این کار، هویت و عشق و علاقه شان است، می خواهیم با همین علاقه و همیت به کار خود ادامه بدهند. همه زیر چتر واحدی هستیم و ما هم در خدمت همه هنرمندان هستیم به این دو شرط که معتقد به نظام و قانون باشند.

همچنین محمدمهدی اسماعیلی در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره این‌که حال و هوای جشنواره فجر را چطور دیده است، اظهار کرد: ریل‌گذاری سینما تغییر کرده است.

در ادامه بازار جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با تاکید رییس سازمان سینمایی مبنی بر این‌که اهداف برنامه‌ریزی شده برای این بخش به نتیجه رسیده است به صورت رسمی در این روز و در برج میلاد افتتاح شد.

گفت‌وگویی هم با آهنگساز فیلم سینمایی «عطرآلود» که در جشنواره فیلم فجر اکران شد، داشتیم. او گفت که ساخت موسیقی برای سکانس‌هایی که معمولا مربوط به مسایل التهابی در فیلم می‌شد، سخت بود چراکه سبک هادی مقدم‌دوست سبک پُرتنشی در موسیقی نیست و بسیار روان و شیرین است.

حال و هوای جشنواره تجسمی فجر و افتتاح «آینه در آینه ۲» 

گذری هم داشتیم به پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر و از حال و هوای این نمایشگاه نوشتیم که مشروح آن را می‌توانید در این لینک بخوانید. 

همچنین نمایشگاه «آینه در آینه ۲» بعدازظهر سه شنبه در موزه هنرهای معاصر تهران با حضور وزیر ارشاد افتتاح شد. نمایشگاه عکس‌های منتخب مرحوم «قربان خلیلی» با عنوان «آینه در آینه۲» تا پایان روز ۲۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۲ پذیرای عموم علاقمندان به عکاسی مستند و تاریخ انقلاب اسلامی است.

واکنش‌ها به حواشی «هفت»

برنامه «هفت» در جدیدترین قسمت خود با حضور ابوالقاسم طالبی ـ کارگردان ـ روی آنتن شبکه نمایش رفت و بخشی از گفت‌وگوی بهروز افخمی (مجری) و مهمان برنامه، به موضوع زنان و حرکت‌های اعتراضی سلبریتی‌ها اختصاص داشت که در آن به کنایه این رفتارها به شرایط یائسگی خانم‌ها نسبت داده شد؛ گفتاری غیرمتعارف روی آنتن زنده یک شبکه سراسری!

 هیأت مدیره خانه سینما در بیانیه‌ای درباره اظهارات “خارج از عُرف” مطرح شده در برنامه “هفت” و همچنین اظهارات یکی از مدیران سازمان سینمایی، بیانیه‌ای را منتشر کرد و نسبیت به این دو مقوله انتقاد کرده و آنها را مُخرب دانسته است.

در ادامه تهیه‌کننده «هفت» درباره این اتفاقی توضیح داد: «موضوع برنامه در آن قسمت عِرق ملی بود اما حرف‌های مهمان از جایی به بعد با موضوعی که ما مد نظرمان بود، متفاوت شد و قاعدتا مسوولیت صحبت‌هایی که انجام دادند هم با خودشان است.»

همچنین رییس صداوسیما امروز در حاشیه مراسم گرامیداشت شهدای پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور جمعی از خانواده‌های این شهدا در سازمان صداوسیما برگزار شد، در جمع خبرنگاران رسانه‌ها حاضر شد و در پاسخ به پرسشی درباره‌ی اظهارات ابوالقاسم طالبی در برنامه زنده «هفت» گفت: در فضایی که به مقدس‌ترین مقدسات ما در طول ماه‌های گذشته توهین شده و پس از فتنه‌ای که پشت سر گذاشته‌ایم، طبیعی است که واکنش‌ها و عکس‌العمل‌هایی صورت بگیرد که البته بعضی از این نظرات با ادبیات بهتری می‌توانست بیان شود. شاید با ادبیات مناسبی بیان نشد اما واکنش به آن رفتارها و اظهارنظرهایی است که در طول این چند ماه بیان شده بود.

دشمن برنامه‌ریزی داشت که گردشگری ایران پا نگیرد

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران همزمان با نمایشگاه گردشگری سه شنبه کارش کرد. این نمایشگاه تا روز جمعه ۲۱ بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا است.

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی در جمع خبرنگاران درحالی که فقط به پرسش‌های رسانه‌های تصویری جواب داد، درباره ایران‌هراسی گفت: ایران‌هراسی یکی از شیوه‌های دشمنان با ظرفیت‌های گردشگری ایران بوده است. از قدیم نیز این بوده و از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی‌هایی وجود داشته که گردشگری پا نگیرد، این موضوع را دستگاه‌های اطلاعاتی نیز اعلام کرده‌اند.

هیأت گردشگری روسیه هم در سفر به ایران اعلام کرد، در تلاش برای افزایش شمار گردشگران ایرانی در روسیه است و انتظار دارد توافقنامۀ سفر بدون ویزا بین ایران و روسیه در آینده بسیار نزدیک اجرا شود.

دیدارهای وزیر ارشاد 

همچنین تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای ایران و روسیه در سفر هیات رسانه‌ای روسیه به ایران امضا شد؛ اتفاقی که وزیر فرهنگ و همچنین نماینده وزارت ارتباطات و رسانه‌های گروهی روسیه را به گسترش تعاملات رسانه‌ای میان دو کشور امیدوار کرده است. در جریان نشست‌های مشترک میان نمایندگان رسانه‌های ایران و روسیه همچنین بر افزایش سواد رسانه‌ای و مقابله با اخبار جعلی تاکید شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین دیداری با وزرای ارتباطات و صنایع زیمبابوه داشت و در این جلسه تاکید کرد: گسترش روابط با کشورهای دوست در قاره آفریقا از رویکردهای اصلی دولت مردمی است.

آسیب ارگ حلب در زلزله 

به دنبال زلزله شدید در جنوب ترکیه مقامات باستانی سوریه اعلام کردند که چندین مکان باستانی سوریه از جمله ارگ مشهور در شهر شمالی حلب در زلزله مرگبار روز دوشنبه آسیب دیده‌اند.

اظهار نظر شروین حاجی‌پور درباره دریافت جایزه گرمی

در ادامه شروین حاجی‌پور، خواننده جوان ایرانی در اظهارنظری به دریافت جایزه گرمی ۲۰۲۳ واکنش نشان داد.

و در آخر این‌که نخستین تصویر از سلمان رشدی نویسنده ۷۵ ساله هندی-بریتانیایی-آمریکایی پس از حمله به او در آگوست سال ۲۰۲۲ منتشر شد.

پیشنهادهایی برای خواندن: 

/نقد فیلم‌های جشنواره/ «هفت بهارنارنج»؛ عشق نصیریان به مثابه یک سوژه!

/نقد فیلم‌های جشنواره/ «روایت ناتمام سیما»؛ خیانت و فرصت‌طلبی

اجرای خاص ۱۱ بازیگر نابینا در تهران

هرم‌ها چه شکلی بودند؟

ماجرای خبرنگاری امیرکبیر و انتشار خبر جعلی مرگش

حاشیه‌های اکبر عبدی و رضا شفیعی جم با تلویزیون

انتهای پیام 



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا