واکنش ایران به ناآرامی‌های اخیر برزیل


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه شب در یک موضعگیری رسانه‌ای، به آشوب‌ها و ناآرامی‌های اخیر در برزیل واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا به نقل از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ،ناصر کنعانی نسبت به اقدامات خشونت آمیز، اغتشاش، تخریب اموال عمومی و تعرض به نهادهای دموکراتیک و حاکمیتی برزیل ابراز نگرانی کرد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط  افزود :جمهوری اسلامی ایران بر لزوم حفظ ثبات، امنیت و احترام بِه حاکمیت قانون در برزیل در سایه دولت برآمده از رأی و اراده مردم تاکید دارد.

بر اساس این گزارش ، حامیان« ژایر بولسونارو»، رئیس جمهور سابق راست افراطی برزیل، روز یکشنبه به دادگاه عالی و ساختمان کنگره حمله کردند و کاخ ریاست جمهوری در برازیلیا را محاصره کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، همانند آنچه که در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۱ برای ساختمان کنگره ایالات متحده روی داد و در آن حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده به ساختمان کنگره حمله کردند تا مانع تایید ریاست جمهوری جو بایدن شوند، روز یکشنبه نیز چندین هزار معترض به کنگره و دادگاه عالی برزیل حمله کردند و به اثاثیه داخل آنجا خسارت وارد کردند.

رسانه‌های محلی تخمین می‌زنند که حدود ۳۰۰۰ نفر در این تهاجم حضور داشتند. بسیاری از معترضان با نتیجه انتخابات ۳۰ اکتبر که در آن لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، چپگرا، بولسونارو را شکست داد، مخالفت می‌کنند و آن را قبول ندارند.

رئیس‌جمهور سابق بارها، بدون مدرک، اعتبار سیستم رأی‌گیری الکترونیکی کشورش را زیر سؤال برده و بسیاری از حامیان سرسخت او، حرف‌هایش را باور دارند. این در حالی است که بولسونارو ۴۸ ساعت قبل از پایان ماموریت خود، برزیل را به مقصد فلوریدا ترک کرد.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا