وجهه هنری هاشمی رفسنجانی و اعتراض به آب‌گیری سد چمشیر



مروری بر اخبار فرهنگ و هنر روز دوشنبه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش ایسنا، دوشنبه مصادف با ششمین سال در گذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، برخی از اخبار روز به او اختصاص داشت. در این زمینه، بازنشر گفت‌وگویی از بازیگری را داشتیم که برای اولین بار توانست نقش این سیاستمدار ایرانی را در قاب تلویزیون ایفا کند.

مرحوم هاشمی رفسنجانی در کنار فعالیت‌های سیاسی خود همواره در زمینه نگارش خاطرات و کتاب هم فعال بود و آثار مکتوب متعددی از خود به جا گذاشته که در این گزارش به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

مروری بر آن‌چه که دوشنبه بر فرهنگ و هنر ایران گذشت:

یکی از اخبار روز مهم و چالش‌های میراث‌فرهنگی به آب‌گیری از سد «چشمیر» مربوط بوده و به اختلافی میان فعالان و دوستداران میراث فرهنگی و محیط زیست و همچنین مقامات استانی کهگیلویه و بویراحمد و وزارت نیرو تبدیل شده است، روز دوشنبه گزارشی از آخرین وضعیت این سد با اظهار نظات متولیان آن داشتیم، بر این اساس  سد قرار است تا هفته آینده آبگیری شود. باستان‌شناسان پس از ۴۰ روز کاوش می‌گویند دو سکه مسی ایلخانی فاخرترین اثری بوده که یافته‌اند.

مصطفی رحمان‌دوست با حکم مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان دبیر جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان منصوب شد.

ناشران، مؤسسات فرهنگی، نهادها، انجمن‌ها، تشکل‌های نشر، آژانس‌های ادبی و دیگر فعالان فرهنگی حوزه بین‌الملل می‌توانند در بخش بین‌الملل «سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» ثبت‌نام کنند.

گفت‌وگویی با آرش امیری داشتیم که این روزها نمایش «خانه برناردا آلبا» را در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌برد، او از لزوم اجرای نمایشنامه‌های زنانه گفت و تاکید کرد که با احترام به همه استادان هنر تئاتر، دوست داشته امضای خودش پای این کار باشد.

در خبری اعلام شد که نمایش «موشمرگی» از بهمن ماه در سالن شماره ۳ تماشاخانه «شهرزاد» به صحنه می‌رود.

همچنین اعلام نامزدهای بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر، معرفی نمایش تازه تالار هنر، اعلام جزییات اختتامیه جشنواره سردار آسمانی و … از جمله خبرهای تئاتر در روز دوشنبه ۱۹ دی ماه است.

«سه جلد» اولین فیلم بلند سینمایی مهدی اسماعیلی به تهیه‌کنندگی محمد آفریده و با بازی باران کوثری پروانه نمایش گرفت. 

بهروز افخمی که چند ماه قبل گفته بود با کارگردانی در سینما خداحافظی کرده و برای فیلم «فرزند صبح» پروانه نمایش گرفته، برای ساخت فیلمی با نام «صبح اعدام» درخواست مجوز ساخت داده است. او در مکالمه‌ای کوتاه با ایسنا درباره خداحافظی‌اش با کارگردانی در سینما با خنده می‌گوید که این دیگر آخری است و توضیح می‌دهد که «صبح اعدام» درباره اعدام طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی است.

همچنین محمدمهدی طباطبایی‌نژاد برای ساخت اولین فیلم بلند سینمایی کارگردان مستند «آتلان» درخواست پروانه ساخت داده است و محمدحسین مهدویان قصد ساخت یک فیلم جدید با نام «مطرود» دارد.

در ادامه اعلام شد که از روز چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه فیلم مستند بلند «رنج زیر پوست» به کارگردانی محسن جعفری‌راد منتقد و فیلمساز فقید در گروه سینمایی هنر و تجربه به صورت آنلاین (برخط) اکران می‌شود.

گاه‌شمار جدید برگزاری یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران از سوی دبیرخانه این رویداد هنری اعلام شد. طبق گاه‌شمار جدید، زمان انتخاب اولیه آثار ۱۹ دی ماه، موعد اعلام نتایج اولیه ۲۴ دی ماه، تاریخ دریافت اصل آثار ۱۰ تا ۲۴ بهمن، زمان انتخاب نهایی آثار ۶ اسفند، هنگام آماده‌سازی نمایشگاه، چیدمان و نصب آثار ۳۰ بهمن تا ۱۱ اسفند و زمان اعلام نتایج نهایی راه‌یافتگان به نمایشگاه ۹ اسفند ماه ۱۴۰۱ خواهد بود.

همچنین معاون سیما خبر داد که زندگی ۳ شهید سریال می‌شود و در این باره اعلام کرد: در حال حاضر زندگی شهید نادر مهدوی در دفتر فیلمنامه سیما در مرحله بازنویسی و نیز فیلمنامه شهیدان حسن باقری و علی صیاد شیرازی در مرحله پژوهش است.

همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس روز دوشنبه برگزار شد که رییس ستادکل نیروهای مسلح در این همایش گفت: ملت ایران امروز درگیر یک جنگ ترکیبی است. قریب ۱۱۵ روزی که گذشت نشانگر این است که دشمنان انقلاب اسلامی تمام امکانات خود را علیه ملت ایران بسیج کردند. سابقه نداشته است که رهبران جهان اینگونه علیه ملت ایران محکومیت‌های پوچ و بی‌اساسی علیه ملتی به کار بگیرند.

اخبار فرهنگ و هنر در جهان

«راسل بنکس» که نگارش رمان‌هایی چون «رنج» و «آخرت شیرین» را در کارنامه داشت در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

فروش فیلم سینمایی  «آواتار: راه آب» در گیشه جهانی از مرز ۱.۷ میلیارد دلار عبور کرد و این فیلم را به رتبه هفتم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما رساند.

«مل گیبسون» قرار است سرانجام دنباله فیلم سینمایی جنجال برانگیز «مصائب مسیح» را در اواسط سال جدید میلادی مقابل دوربین ببرد.

در گزارشی مروری بر زندگی هنری لاورنس آلما ـ تادما، نقاش هنر آکادمیک اهل بریتانیا که  با عنوان «نقاش سنگ مرمر» شناخته می‌شود.

گزارشی هم از جواهراتی به قدمت چند هزار سال در مصر باستان داشتیم. 

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا