وجود ۸۱ ماده معدنی در ایران/آغاز مطالعات ژئوفیزیک هوایی در دو بلوک استان یزد



رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه ایران ۸۱ ماده معدنی را در خود جای داده است، گفت: از آنجایی که ایران در کمربند فلزایی دنیا قرار دارد، دارای موقعیت خاص متالوژنی در دنیا است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، دکتر علیرضا شهیدی در هم‌اندیشی فعالان بخش معدن استان یزد، وظیفه اصلی این سازمان را پایش مخاطرات طبیعی از جمله زمین‌لرزه، فرونشست، گرد و غبار، سیل و غیره از طریق تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی ذکر کرد و گفت: این سازمان در بخش اکتشاف مواد معدنی، تولید اطلاعات پایه معدنی و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمی و اقتصادی را بر عهده دارد ولی شناخت ما نسبت به اکتشافات در کشور چندان دقیق نیست و بر همین اساس نتوانستیم در این زمینه تصمیمات درستی را اتخاذ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر معادن بزرگ کشور، معادن سطحی هستند و برای اینکه بتوانیم کشور خود را به یک کشور پیشرو در حوزه معدن تبدیل کنیم لازم است علاوه بر توجه به عناصر اصلی به سمت اکتشاف عناصر استراتژیک و های‌تک پیش برویم.

شهیدی با بیان اینکه عناصر نادر خاکی برای بهبود کیفیت زندگی بشر بسیار مهم هستند، گفت: در گذشته گفته می‌شد ۶۸ ماده معدنی در ایران وجود دارد که ما آن را به ۸۱ مورد اصلاح کردیم. همچنین مشاهده کردیم خاستگاه عناصر استراتژیک در ایران نیز وجود دارد؛ چرا که ایران دارای موقعیت خاص متالوژنی در دنیا است و در کمربند فلززایی دنیا قرار دارد و تنوع بسیار زیادی از مواد معدنی را در خود جای داده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور یکی از سیاست‌های سازمان زمین‌شناسی را تنوع بخشی به  مواد فلزی و غیرفلزی عنوان کرد و گفت: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر جایگزینی معادن به جای نفت باید به موضوع تنوع بخشیدن به مواد معدنی توجه کنیم.

وی با بیان اینکه از سال ۲۰۴۰ میلادی سوخت بیشتر ماشین‌آلات دنیا باتری خشک لیتیوم خواهد بود و لیتیوم جایگزین هیدروکربن‌های نفتی و بنزین خواهد شد، خاطرنشان کرد: همچنین نقش بسیاری از عناصر مثل مس در تولید موتورهای الکتریکی بسیار حائز اهمیت است که بر این اساس ما نیز باید به سمت این برویم. علاوه بر آن بایستی به ایجاد بانک معدنی بپردازیم تا بدانیم چه مواد معدنی در اختیار داریم و این مواد معدنی قادر به تامین نیازهای کشور است یا خیر؟ و اگر مواد معدنی مازاد نیز داشتیم با حفظ ارزش افزوده به صادرات آن نیز بپردازیم.

شهیدی از اجرای طرح تحول زمین‌شناسی به عنوان یک هدف عالی در این سازمان خبر داد و گفت:  این طرح از سال ۱۴۰۰ شروع شد و بسیاری از مناطق کشور را در برگرفته است. در این طرح ۴۲۰ نقشه یک پنجاه هزارم را تهیه خواهیم کرد که حدود ۳۴ مورد آن در استاد یزد قرار دارد که سه لایه زمین‌شناسی اقتصادی، زمین‌شناسی و ژئوشیمی تهیه خواهد شد.

وی با بیان اینکه انجام اکتشافات سطحی در دنیا در حال گذراندن مراحل پایانی است، تصریح کرد: ما در کشور نیازمند انجام اکتشافات پنهان هستیم که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی را به عنوان یکی از لایه‌های تولیدی انجام می‌دهد.

شهیدی با بیان اینکه در گذشته در پهنه “دهشیر” در استان یزد مطالعات ژئوفیزیک هوایی انجام شد، تاکید کرد: دو بلوک “یزد” و “بافق” با انجام حدود ۷۵ هزار کیلومتر خطی در مساحت حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع را آغاز خواهیم کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا