وضعیت بازسازی تئاترشهر، نامزدهای جایزه جلال، زنگ خطر کرونا



مروری بر اخبار فرهنگی هنری روز یکشنبه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش ایسنا، روز یکشنبه آیت الله العظمی نوری همدانی در پیامی اهانت نشریه فرانسوی را به مقدسات مسلمانان محکوم کرد و از سازمان‌های بین‌المللی جهان اسلام خواست که موضوع را به طور جدی پیگیری کنند.

ادبیات و کتاب

نامزدهای جایزه ادبی«جلال‌آل احمد» در بخش‌های مختلف معرفی شدند. این دوره از ۲۲ تا ۲۴ دی‌ماه با حضور ۱۳ مدرس برگزار خواهد شد و ۱۲۰ نفر در این دوره در بخش‌های مختلف شرکت کرده‌اند. امسال به برگزیده‌های جایزه جلال ۲۵۰ میلیون تومان و به شایسته‌های تقدیر ۵۰ میلیون تومان اهداء می‌شود. 

همچنین احمد سمیعی گیلانی ـ مترجم، ویراستار و عضو ۱۰۲ساله فرهنگستان زبان و ادب فارسی ـ که در پی شکستگی لگن در بیمارستان بستری بود، از بیمارستان مرخص شد و برای دوران نقاهت به رشت رفت.

سینما و تئاتر

یکی از خبرهای مهم امروز، درباره آخرین وضعیت مجموعه تئاتر شهر بود که مدتی است در انتظار مرمت و بازسازی است. مدیر این مجموعه در گفت‌وگو با ایسنا، روند بازسازی این مجموعه را توضیح داد و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست توجه ویژه‌ای به تئاتر شهر داشته باشد تا در سایه این توجه، بودجه بیشتری به بازسازی آن اختصاص داده شود.

محسن جعغری راد، نویسنده و منتقد جوان سینما صبح یکشنبه درگذشت. 

اعلام شد که اجراهای جشنواره تئاتر سردار آسمانی به صورت خیابانی در برخی مدارس مشخص شده شهر تهران، ایوان انتظار و میدان امام حسین(ع) آغاز شده است. اطلاعات بیشتر را در این لینک می‌توانید مشاهده کنید. 

تجسمی و موسیقی/ رسانه 

به بهانه سالروز تولد محمد رضا لطفی (۱۷ دی ماه) مروری بر عکس‌ها، خاطرات و آرای این موسیقیدان برجسته ایرانی داشتیم. 

«مرگ دلقک گیتاریست»؛ اثری از پیکاسو، هنرمند نقاشِ مشهور است که در گنجینه موزه ملی ایران نگهداری می‌شود. درست زمانی که این تابلو برای نمایش عمومی میانِ هزاران اثر دیگر انتخاب شده بود، گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی اصالت این اثر، آن را نیمکت نشینِ مخزن موزه کرد. در همین راستا برخی کارشناسان هنری با آخرین بررسی‌هایی که درباره اصالت این اثر انجام داده‌اند، بیان می‌کنند که این تابلو هیچ ارزشی ندارد! از این رو گفت‌وگویی با بهرام کلهرنیا، هنرمند و کارشناس داشتیم که معتقد است «این کار یک اثر چاپی است که می‌توان گفت یک عتیقه‌ی به درد نخور است.»

میراث فرهنگی و گردشگری

در حالی تعیین حریم و عرصه آثار تاریخی همواره با چالش و اختلاف‌نظرهایی روبرو بوده، که وزرات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تازگی اختیاراتی را در این‌باره به اداره‌های کل میراث فرهنگی در استان‌ها تفویض کرده است، اما صدای واحدی از درستی و یا نادرستی این تصمیم به گوش نمی‌رسد. از این رو گزارشی از نظرات متولیان میراث‌فرهنگی در برخی استان‌ها داشتیم. 

همچنین رییس سازمان حج و زیارت در راس هیأتی یکشنبه به عربستان رفت؛ سفر سیدصادق حسینی به دعوت وزارت حج و عمره عربستان و برای مذاکرات حج تمتع ۱۴۰۲ انجام شده که احتمالا یک هفته طول خواهد کشید. رییس سازمان حج و زیارت پیش‌تر گفته بود در نتیجه این سفر و مذاکره، سهمیه حج ایران مشخص خواهد شد. پیش‌بینی سازمان حج و زیارت بر این است که پس از سه سال اعمال محدودیت در جمعیت حجاج به دلیل کرونا، سهمیه حج ایران به حالت قبل برگردد و احتمالا تا ۹۰ هزار نفر شود.

در ادامه معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز با اشاره به اینکه طبق برآوردهای صورت گرفته، حدود پنج میلیارد تومان برای مرمت پل خاتون کرج لازم است، گفت: نباید انتظار داشته باشیم که این کار در بازه زمانی کوتاهی به اتمام برسد و حداقل دوسال زمان می برد که این پل را به طور کامل مرمت کنیم. این اظهارات در حالی گفته شده است که این پل تاریخی در دو سال اخیر دوبار ریزش داشته است و شرایط مساعدی ندارد. 

فرهنگ و هنر در جهان 

با وجو این‌که در روزهای اخیر شاهد افزایش آمار مبتلایان کرونا بوده‌ایم و برخی کشور محدودیت‌هایی را بر گردشگران چینی در نظر گرفتند اما دولت چین تصمیم گرفت که مرزهای کشورش را بدون محدودیتی باز کند و با باز شدن مرزهای چین به هنگ کنگ، پایان قرنطینه برای بازدیدکنندگان و آغاز سفر میلیون‌ها نفر در تعطیلات سال نوی چینی، زنگ خطر برای افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به کرونا به صدا درآمده است.

گروهی از باستان‌شناسان «موزه تاریخ یوتلاند شمالی» بقایای یک تالار عظیم وایکینگی را در دانمارک کشف کردند. این تالار در مقایسه با سایر مکان‌های مشابهی که در یک دهه اخیر در این مکان کشف شده است، ‌ بزرگ‌ترین اکتشاف محسوب می‌شود.

«اوون رویزمن» فیلمبردار آمریکایی و تحسین‌شده فیلم‌هایی چون «جن‌گیر» و «ارتباط فرانسوی» و «شبکه» در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

فیلم «تار» ساخته «تاد فیلد» با کسب جایزه انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا، شانس خود را برای درخشش در جوایز اسکار پیش رو، افزایش داد.

گزارشی از هنرمندی به نام  «پاتریک کیکورو»‌ ساکن کنگو داشتیم که با استفاده از کوهی از بطری‌های پلاستیکی که در نزدیکی دریاچه کیوو انباشته شده‌اند،‌ برای خلق آثار هنری استفاده می‌کند، ماه گذشته،‌ پرتره‌هایی که این هنرمند خلق کرده است در یک مرکز فرهنگی واقع در «بوکوا»‌ به نمایش گذاشته شد.

انتهای پیام 



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا