وعده اردوغان برای بازگرداندن ۵۰۰ هزار پناهجویان سوریه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی اعلام کرد که ترکیه روند بازگرداندن پناهجویان سوری را آغاز کرده است و در نظر دارد طی ماه‌های آینده ۵۰۰ هزار پناهجوی سوری را به کشور خودشان بازگرداند.

اردوغان که در جریان حضور در رقابت‌های انتخاباتی در منطقه ماماک آنکارا مشغول سخنرانی بود، همچنین گفت: «از هم اکنون، ما شروع به فرستادن پناهجویان سوری به خانه‌های خود در شمال سوریه کرده‌ایم.»

رئیس جمهور ترکیه همچنین به اسکان مجدد پناهجویان سوری در شمال سوریه اشاره کرد و گفت: «پروژه اسکان مجدد پناهجویان سوری محصول همکاری ترکیه و قطر است و در نهایت محل در نظر گرفته شده در شمال سوریه یک میلیون پناهنده را در خود جای خواهد داد.»

اردوغان همچنین خاطرنشان کرد که آنکارا در سیاست مهاجرتی خود از تخصص و تجربه ایالات متحده، فرانسه و آلمان استفاده می‌کند. او گفت: «ما نمی‌توانیم آلمان، فرانسه، آمریکا را نادیده بگیریم. همانطور که آنها در مورد پناهجویان تحت یک برنامه خاص اقدامات خود را انجام می‌دهند، ما نیز همین کار را انجام می‌دهیم.»

روز سه شنبه، کمال قلیچداراوغلو، رهبر مخالفان، رقیب اصلی اردوغان در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری، گفته بود که او کشور را به کسانی که قصد واردات ۱۰ میلیون مهاجر غیرقانونی (به ترکیه) را دارند، نمی‌سپارند. وی افزوده بود: «فردا این رقم می‌تواند ۳۰ میلیون نفر باشد که موجودیت ما را تهدید می‌کند.» او در جریان مبارزات انتخاباتی خود قبل از دور اول انتخابات وعده داده بود که همه مهاجران سوری و افغان را از ترکیه خارج کند.

آژانس مهاجرت ترکیه در ژانویه گزارش داد که در این ماه ۵۹ هزار پناهجوی سوری به کشور خود بازگشته‌اند و ۳.۵ میلیون نفر همچنان در ترکیه هستند. انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه در ۱۴ مه برگزار شد. در دور اول انتخابات ریاست جمهوری، اردوغان ۴۹.۲۴ درصد و کیلیچداراوغلو ۴۵.۰۷ درصد آرا را به دست آوردند.

دو روز پیش نیز، رجب طیب اردوغان از آمادگی آنکارا برای بازگرداندن پناهجویان سوری به کشورشان خبر داده بود. اردوغان درباره این موضوع گفته بود: «نقشه راه و برنامه بازگشت پناهجویان، به‌زودی طراحی خواهد شد. همچنین اینکه بازگشت آنها با چه سرعتی انجام می‌شود نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. برای بازگرداندن یک میلیون پناهجوی دیگر به آنجا (سوریه) برنامه داریم.»

موضوع پناهجویان سوری همواره یکی از سوژه‌های داغ سیاست ترکیه بوده و اهمیت آن در کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری سال جاری نیز بار دیگر برجسته شد به ویژه در کارزار انتخاباتی کمال قلیچدار اوغلو، نامزد حزب اپوزیسیون که گفته است در صورت پیروزی در انتخابات، ترکیه ظرف دو سال با تمام پناهجویان «خداحافظی» خواهد کرد.

قلیچدار اوغلو پیشنهاد عادی‌سازی روابط دیپلماتیک آنکارا با دولت سوریه را مطرح کرده است. این طرح، توافق مشترک با دمشق به منظور حصول اطمینان از بازگشت پناهجویان سوری و اقدامات مشترک در راستای بازسازی سوریه از طریق شرکت‌های ترکیه‌ای و با استفاده بودجه سازمان ملل و اتحادیه اروپا را شامل می‌شود. براساس داده‌های آماری، در ماه ژانویه حدود ۳.۵ میلیون پناهجوی سوری در ترکیه حضور داشتند.



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا