وقوع رگبار در شمال و جنوب کشور/ خیزش گرد و خاک در ۹ استان

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در هفت استان و خیزش گرد و خاک در مناطق مستعد ۹ استان هشدار دارد.

به گزارش ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی امروز (۱۳ شهریورماه) برای شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، غرب هرمزگان و جنوب فارس و فردا (۱۴ شهریورماه) برای شرق اردبیل، گیلان، غرب مازندران، غرب هرمزگان و جنوب شرق فارس پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی موقت، وزش تند باد موقت، خیزش گرد و خاک وجود دارد و سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تقویت سازه‌های موقتی، احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع و احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار آماده است: از بعدازظهر امروز (۱۳ شهریورماه) تا اواخر وقت دوشنبه (۱۵ شهریورماه) وزش باد و در مناطق مستعد همراه با خیزش گرد و خاک در جنوب سمنان و تهران، قم، مرکزی، شرق خراسان رضوی و خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، غرب خوزستان و جنوب ایلام دور از انتظار نیست.

از اثرات حاکمیت این شرایط جوی به کاهش دید و کیفیت هوا، وزش باد شدید و احتمال شکستن درختان فرسوده و احتمال خسارت به سازه‌های موقت می‌توان اشاره کرد بنابراین نسبت به محکم کردن سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی و احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان های نیمه‌کاره توصیه می‌شود.

به گزارش ایسنا هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا