پاسخ روسیه به نگرانی ناتو از مانور نظامی "غرب-2021": همکاری خیابانی دوطرفه است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، “لئونید اسلوتسکی” رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه در تفسیر درخواست “ینس استولتنبرگ” دبیرکل ناتو در خصوص لزوم افشای جزییات مانورهای نظامی مشترک روسیه و بلاروس، تحت عنوان “غرب-2021” تأکید کرد که طرف روسی با توجه به سطح بسیار پایین تماس‌ها بین مسکو و بروکسل که تقصیر آن بر عهده ناتو است، هیچ تعهدی در قبال پیمان آتلانتیک شمالی درباره برگزاری مانورهای نظامی خود نداشته و نیازی به توضیح اقدامات خویش ندارد.   

این مقام بلندپایه پارلمانی با یادآوری اینکه “همکاری یک خیابان دوطرفه است” و مقامات ناتو بطور یکجانبه و با اراده خود سطح روابط با روسیه را به پایین‌ترین سطح کاهش داده‌اند و این وضعیت انتخاب مسکو نبوده، ادامه داد: «فدراسیون روسیه با چنین لحنی هیچ تعهدی نزد هیچ کس ندارد، به‌خصوص با توجه به این واقعیت که سامانه‌های دفاع ضد موشکی آمریکایی در خاک لهستان مستقر شده و نیروهای نظامی آمریکایی نیز بطور دوره‌ای به کشورهایی که کمترین فاصله جغرافیایی با روسیه را دارند، منتقل می‌شوند. حال اگر وضعیت اوکراین و نگرانی‌های مسکو در این رابطه را هم نادیده بگیریم.»  

استولتنبرگ پیش از این مدعی شده بود که طرف روسی باید شفاف عمل کرده و با توجه به افزایش نگرانی‌های کشورهایی مانند لهستان، اوکراین و جمهوری‌های حوزه دریای بالتیک (استونی، لیتوانی و لتونی) از اهداف مسکو، اطلاعات دقیق مربوط به جزییات مانورهای نظامی غرب-2021 را اعلام کند.

در همین رابطه، شب گذشته سخنگوی رسمی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز اعلام کرد که این سازمان از روسیه و بلاروس انتظار دارد که اقدامات خود در رابطه با برگزاری مانورهای نظامی “غرب-2021” را شفاف کنند.

وی با اشاره به اینکه هر کشوری حق دارد تمریناتی برای نیروهای مسلح خود ترتیب دهد، افزود: «ولی در این راستا باید به تعهدات خویش در خصوص شفاف سازی اقداماتش نیز پایبند باشد. به همین دلیل از روسیه و بلاروس می‌خواهیم تا به تعهدات بین‌المللی خود در این رابطه عمل کنند. این مسئله برای کاهش خطرات احتمالی و جلوگیری از بروز حوادث ناخواسته نظامی بسیار اهمیت دارد.»

لازم به یادآوری است که مرحله عملی مانورهای راهبردی و مشترک روسیه-بلاروس “غرب-2021” قرار است از تاریخ 10 الی 16 سپتامبر (19 الی 25 شهریور ماه) در 9 منطقه از خاک روسیه و 5 منطقه از خاک بلاروس برگزار شود. در این تمرینات نظامی مشترک حدود 200 هزار نیروی نظامی، بیش از 80 فروند هواپیما و بالگرد و حدود 760 واحد تجهیزات و تسلیحات نظامی سنگین مشارکت خواهند داشت.

گفته می‌شود در سال جاری قرار است نیروهای نظامی از کشورهای چین، پاکستان، ازبکستان، ویتنام و میانمار نیز در این مانورها شرکت کنند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا