پاسخ چین به گروه۷: تحت پوشش حقوق بشر در امور داخلی ما دخالت نکنید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، وزارت امور خارجه چین با صدور بیانیه‌ای انتقادی از کشورهای گروه ۷ که در هیروشیمای ژاپن گردهم آمده‌اند خواست تا از انتقاد از چین به بهانه حقوق بشر دست بردارند و به سابقه تخلفات خود توجه کنند.

وزارت امور خارجه چین از کشورهای گروه ۷ خواست تا از دستورات حقوق بشری به چین دست بردارند و در امور داخلی این کشور مداخله کنند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای رسمی که در وب سایت رسمی خود منتشر کرد، تأکید کرد که امور هنگ کنگ، سین کیانگ و تبت مسائل داخلی چین است.

وزارت خارجه چین افزود که پکن قاطعانه با هرگونه مداخله نیروهای خارجی «تحت پوشش حقوق بشر» مخالف است.

چین خاطرنشان کرد که کشورهای گروه ۷ باید از سرزنش چین برای مسائل مربوط به هنگ کنگ، سین کیانگ و تبت دست بردارند و باید عمیقاً در مورد تاریخچه و نقض حقوق بشر خود فکر کنند.

سفارت چین در انگلیس به کشورهای گروه ۷ هشدار داد که هر حرف یا اقدامی که به منافع پکن آسیب برساند، با اقدامات متقابل قوی و قاطع روبرو خواهد شد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز شنبه گفته بود که تصمیمات اتخاذ شده در اجلاس سران گروه ۷ در هیروشیمای ژاپن، برای مهار روسیه و چین است.

لاوروف با اشاره به اینکه هدف از این تصمیمات به صورت علنی اعلام شده و آن شکست دادن روسیه در میدان نبرد است، تاکید کرد که اقدامات غرب علیه روسیه به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه غرب خواستار حذف روسیه به عنوان یک رقیب ژئوپلیتیکی است.

لاوروف خاطرنشان کرد که هر کشور دیگری که خواستار جایگاه مستقل در نظام جهانی باشد، از سوی غربی‌ها سرکوب خواهد شد.

انتقاد چین و روسیه از گروه هفت پس از آغاز نشست جاری سران این گروه در شهر هیروشیمای ژاپن صورت می‌گیرد. نشستی که از ۱۹ می شروع شده و تا روز یکشنبه ۲۱ می ادامه خواهد داشت.

همچنین «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفته است که گروه هفت کشور صنعتی بیانیه‌ای در رابطه با رویکرد مشترک در قبال چین صادر خواهند کرد که نشان می‌دهد اعضای این گروه مشتاقانه منتظر «از بین بردن خطرات ناشی از پکن» هستند.

این دور از اجلاس سران گروه هفت عمدتاً بر پرونده اوکراین، امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری‌های سبز، علاوه بر تحولات در اقیانوس هند و اقیانوس آرام متمرکز است.

رئیس جمهور اوکراین، «ولودیمیر زلنسکی» نیز در این اجلاس شرکت کرده است و علاوه بر آن، رهبران کشورهای هند، استرالیا، برزیل، کره جنوبی، ویتنام، اندونزی و کومور نیز در کنار سازمان‌هایی از جمله سازمان ملل متحد، بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی برای شرکت در این نشست دعوت شده‌اند.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا