پوشک هوشمندی که زمان تعویض را اطلاع می‌دهد


دانشمندان آمریکایی، نوعی پوشک هوشمند ابداع کرده‌اند که می‌تواند والدین را از زمان تعویض و میزان رطوبت آن آگاه کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، چه از طریق حس لامسه باشد و چه از طریق بوییدن، تمام والدین جدید، روش خاص خود را برای بررسی این موضوع دارند که آیا پوشک باید عوض شود یا خیر اما به لطف یک اختراع جدید، همه این کارها به زودی به روش‌هایی در گذشته تبدیل خواهند شد.

دانشمندان «دانشگاه پنسیلوانیا»(Penn State)، یک پوشک هوشمند ابداع کرده‌اند که به یک حسگر داخلی مجهز است. حسگر می‌تواند در صورت خیس شدن، هشداری را به تلفن همراه والدین ارسال کند.

این دستگاه کوچک از کاغذی تشکیل شده است که از پیش با کلرید سدیم آغشته شده است و طرح کلی یک برد مدار روی آن قرار دارد. صفحه مدار با یک مداد ردیابی می‌شود و گرافیت را به سطح منتقل می‌کند و سپس، یک باتری لیتیومی کوچک به دستگاه متصل می‌شود. هنگامی که کاغذ خیس می‌شود، به عنوان مثال زمانی که کودک نیاز به تعویض پوشک خود دارد، گرافیت با مایع و کلرید سدیم واکنش نشان می‌دهد. همان طور که مولکول‌های آب توسط کاغذ جذب می‌شوند، الکترون‌ها به سوی گرافیت حرکت می‌کنند و یک حسگر را به کار می‌اندازند که پیامی را به تلفن همراه می‌فرستد.

این فناوری حتی می‌تواند نشان دهد که پوشک چقدر مرطوب است تا والدین بدانند که آیا نیاز به تعویض فوری دارد یا خیر. دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا، چهار حسگر را بین لایه‌های جاذب یک پوشک تعبیه کردند تا یک پوشک هوشمند ابداع کنند که قادر به تشخیص دادن رطوبت است.

پوشک هوشمندی که زمان تعویض را اطلاع می‌دهد

دکتر «هوانیو چنگ»(Huanyu Cheng)، پژوهشگر ارشد این پروژه که دو فرزند خردسال دارد، گفت: این برنامه در واقع از تجربه شخصی متولد شده است. هیچ راه آسانی برای دانستن میزان خیس بودن پوشک وجود ندارد و این اطلاعات می‌توانند برای والدین بسیار ارزشمند باشند. این حسگر می‌تواند داده‌هایی را در کوتاه‌مدت برای هشدار در مورد تغییر پوشک و در بلندمدت برای نشان دادن الگوهایی ارائه دهد که والدین را در مورد سلامت کلی فرزندشان آگاه می‌کنند.

دانشمندان گفتند که حسگر آنها می‌تواند در بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان یا حتی برای پیش‌بینی نگرانی‌های عمده سلامتی مانند ایست قلبی و ذات‌الریه مورد استفاده قرار بگیرد.

آنها دستگاه خود را در یک ماسک صورت آزمایش کردند و دریافتند که می‌تواند سه حالت تنفس متفاوت عمیق، منظم و سریع را طبقه‌بندی کند. دانشمندان می‌گویند که این داده‌ها می‌توانند برای تشخیص دادن آغاز حمله قلبی یا توقف تنفس مورد استفاده قرار بگیرند.

همچنین، این حسگر می‌تواند تغییرات رطوبت را بدون لمس حسگر با انگشت احساس کند. چنگ گفت: وقتی به همه‌گیری کووید-۱۹ و نیاز به محدود کردن تماس بدن با سطوح مشترک فکر می‌کنیم، می‌بینیم که حسگری از این دست می‌تواند دستگاه مهمی برای جلوگیری از آلودگی احتمالی باشد.

این حسگر و اپلیکیشن تلفن همراه هنوز در مرحله توسعه هستند اما پژوهشگران گفتند که امیدوارند در آینده در دسترس عموم قرار بگیرد.

این پژوهش، در مجله «Nano Letters» به چاپ رسید.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا