پول ندهید، سقوط می‌کنیم! – ایسنا



آخرین روز کار هفته برای بسیاری از بازارها پرخبر و البته پرنوسان بود و در شرایطی که شاخص بورس سقوط کرد، بانک مرکزی توانست یک روز مثبت دیگر در مدیریت بازارها به ثبت برساند. مهم‌ترین چالش روز را اما دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مطرح کرده است

به گزارش ایسنا، از روز گذشته و همزمان با اطلاع رسانی رییس کل بانک مرکزی، شرایط در بازار سکه و ارز تغییر کرده است و پس از مدتی روند افزایشی، حالا قیمت‌ها پایین آمده‌اند. صرف نظر از نرخ نهایی، آنچه که فعلا مثبت به نظر می‌رسد تلاش برای کوتاه کردن دست دلال‌ها از این دو بازار است. در کنار آن همچنان ابهام بر سر عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس کالا ادامه دارد و در کنار آن اختلاف میان شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی نیز ادامه دارد.

عقب‌نشینی روز: بلیت هواپیما

پس از آنکه چند روز قبل خبری منتشر شد که نشان از آن داشت که تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی بی سر و صدا، نسبت به افزایش قیمت بلیت هواپیما اقدام کرده‌اند، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که این اقدام غیرقانونی بوده و تا نهایی نشدن ارزیابی‌ها، هیچ ایرلاینی‌ اجازه گران کردن قیمت بلیت را ندارد.

در شرایطی که روز گذشته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از قانونی بودن گران شدن بلیت گفته بود، این درحالی است که دادستانی با تاکید بر غیرقانونی بودن این اقدم، خواستار بازگشت وجه به حساب مشتریانی شده بود که بلیت را گران‌تر خریده بودند. اما دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی امروز اعلام کرده که قیمت‌ها به حالت قبل بازگشته و البته در تهدیدی ضمنی اعلام کرده است که در صورتی که ایرلاین‌ها با افزایش قیمت بلیت حمایت نشوند، امکان بروز سوانح هوایی بیشتر می‌شود! اظهاراتی که تاحدودی بوی گروکشی می‌دهد. اسعدی سامانی گفته: ما چند ماه است که منتظر ابلاغ ستاد تنظیم بازار هستیم و هنوز خبری نشده است؛ با وجود این در حال حاضر ایرلاین‌ها در شرایط سختی قرار دارند و اگر قیمت‌ها تغییر نکند، ایمنی پروازها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ضمن اینکه باعث زمین‌گیری بیشتر هواپیماهای کشور خواهد شد.

ایسنا همچنین در گزارشی با تیتر افزایش رسمی قیمت بلیت هواپیما از کی اجرا می‌شود؟ به بررسی ابعاد مختلف این موضوع و چگونگی تصمیم گیری درباره بلیت پرداخته است.

در خبری دیگر از وزارت راه و شهرسازی، آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن ارزیابی شده است. بر اساس آخرین آمار از ۳.۶ میلیون متقاضی واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن تا کنون ۸۰۵ هزار متقاضی در بانک مسکن افتتاح حساب کرده، حدود ۵۱۰ هزار واحد به مرحله‌ی تعریف پروژه رسیده و قرارداد پرداخت وام ۲۰۴ هزار واحد منعقد شده است.

سردرگم روز: بازار خودرو

پس از آنکه رییس شورای رقابت چند روز قبل در نامه‌ای درخواست توقف عرضه خودرو در بورس کالا را داد، به نظر می‌رسد چالش هنوز بر سر چگونگی تصمیم گیری درباره این بازار ادامه دارد. در این زمینه شورای عالی بورس روز گذشته تصمیم بر تداوم عرضه خودرو در بورس با شرایط فعلی گرفت. شورای رقابت این بار امروز در اطلاعیه‌ای رسمی به این موضوع پرداخته است.  در بخشی از این متن آمده: ساختار بازار خودرو کشور به دلیل محدودیت‌های طرف عرضه (تولید، واردات)، قوانین و مقررات غیرضروری و بعضاً مزاحم، شرایط تورمی مزمن در اقتصاد ایران، نوسانات ارزی و رویکرد سفته بازانه در بازار ها از جمله بازار خودرو و مؤلفه های دیگر مرتبط با این بازار، در حال حاضر هیچ راه حل بهینه‌ای نداشته و لذا شورای رقابت تلاش می‌کند بهترین نسخه را برای مدیریت بازار خودرو، در شرایط کنونی، در دو مقطع کوتاه مدت و بلند مدت برنامه‌ریزی و عملیاتی کند.

با وجود این متن، به نظر می‌رسد همچنان دولت و نمایندگان مجلس از عرضه خودرو در بورس حمایت می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها بیرون از بورس، ثبت نام در طرح‌های فروش خودروسازان است که امروز نیز مشکل ساز شد. در شرایطی که بنا بود فروش ویژه سایپا اجرا شود، سایت این شرکت بالا نیامد. در حالی که قرار بود، از ساعت ۱۴ روز گذشته (سه‌شنبه) طرح فروش فوق‌العاده دو محصول گروه خودروسازی سایپا آغاز شود اما سایت فروش سایپا از دسترس خارج و این شرکت از مردم خواست ثبت درخواست خود را به امروز (۵ بهمن ماه) موکول کنند؛ اما همچنان اختلال سایت سایپا رفع نشده و از این بابت این گروه خودروسازی از مردم عذرخواهی کرده است.  ایسنا موضوع را از گروه خودروسازی سایپا مورد پیگیری قرار داد و این شرکت اعلام کرد که قرار بوده است از ساعت ١٨ امروز (چهارشنبه) سایت در دسترس مشتریان قرار گیرد و امکان ثبت درخواست فراهم شود؛ اما همچنان پس از گذشت ٢٨ ساعت از اعلام زمان اولیه برای آغاز فرآیند، هنوز تا این لحظه (پس از عبور از ساعت ١٨) اختلال سایت سایپا رفع نشده است.  

در کنار آن، شرطی که اخیرا از سوی خودروسازان برای بلوکه کردن پول پیش از ثبت نام گذاشته شده نیز برای بسیاری از متقاضیان واقعی ابهام‌هایی را به وجود آورده است. ایسنا در گزارشی با عنوان اگر برنده نشویم، تکلیف چیست؟ بخشی از نگرانی‌های مردم را بررسی کرده است.

با وجود برخی مقاومت‌ها، با توجه به فاصله قابل توجهی که میان قیمت خودرو در بازار و بورس وجود دارد، احتمالا این روند ادامه خواهد داشت.

بازار روز: دلار

پس از ورود بانک مرکزی به بازار ارز، روند نزولی در این بازار ادامه دارد. فرزین ساعات پایانی دیشب نیز خبر جدیدی را در توییتر خود منتشر کرده بود. در این متن آمده: سلام. بانک مرکزی با حذف دلار توافقی به دنبال برچیدن رانت به وجود آمده بوده است. از این به بعد تمام صرافی‌ها بدون انجام ثبت نام، ارز خود را دریافت کنید؛ به نرخ تابلو، بدون صف.

به دنبال این موضوع، قیمت‌ها در بازار ارز کاهشی شد و بازار شرایط آرام‌تری به خود گرفت. قیمت خرید هر دلار آمریکا در صرافی‌های خیابان و میدان فردوسی حدود ۴۲ هزار تومان بود و نرخ فروش این ارز در تابلو صرافی‌ها حدود ۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان و با نوسان اندکی تعیین شده بود. این قیمت‌ها حدود هزار تومان نسبت به نرخ روز گذشته بازار ارز کمتر بود. البته در ساعات پایانی دیروز هم کاهش قیمت نرخ دلار بازار متشکل تا ۴۲ هزار و۵۰۰ تومان اتفاق افتاده بود.

بر خلاف ارز، بورس امروز شرایط خوبی نداشت. شاخص کل بورس بیش از ۳۴ هزار واحد کاهش یافت و شاخص کل فرابورس نیز به کانال ۲۰ هزار واحد عقب‌گرد کرد.

البته در خبری دیگر، رئیس سازمان خصوصی‌سازی جزئیات برگزاری مزایده واگذاری ۵۱ درصد سهام هر کدام از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

اختلال روز: اینترنت

صبح امروز در خبری که احتمالا بسیاری از مردم خود آن را تجربه کردند، دسترسی به اینترنت در کشور با اختلال مواجه شد. بررسی‌ها حاکی از آن است که اینترنت ثابت و همراه در بازه زمانی ۱۱:۴۴ تا ۱۱:۵۷ امروز،   کاملا قطع و دسترسی کاربران به اینترنت غیرممکن شد. هنوز دلیل این امر مشخص نیست اما پیگیری از برخی اپراتورها به این نتیجه رسید که ظاهرا مشکلی از سوی ارتباطات زیرساخت وجود داشته است.

پس از این اتفاق، شرکت ارتباطات زیرساخت توضیحاتی را منتشر کرد و توضیح داد: امروز از ساعت ۱۱:۴۳ به مدت ۱۰ دقیقه شاهد افت ترافیک بین الملل بودیم که به سرعت برطرف شد. شرکت ارتباطات زیرساخت به دلیل این اتفاق از مردم عزیز عذرخواهی می کند. لازم به ذکر است که تیم های فنی در حال بررسی علت بروز این حادثه هستند.

در کنار اینترنت، یکی دیگر از حوزه‌های اقتصادی که امروز بخشی از مشکلات آن منتشر شد، مرغداران بودند. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: دو ماهی می شود که با کاهش قیمت مرغ، مرغداران در ضرر و زیان بسیاری هستند.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا