پیروزی انقلاب، ماندگاری و استحکام آن همگی مرهون فرهنگ ایثار و فداکاری است

رییس جهاد دانشگاهی با بیان این‌که پیروزی انقلاب اسلامی، ماندگاری و استحکام آن همگی مرهون فرهنگ ایثار و فداکاری است، گفت: حفظ ارزش‌ها و باورهای دفاع مقدس ناشی از همین روحیه فداکاری و از خودگذشتگی است.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن مسلمی‌نائینی، رییس جهاد دانشگاهی در مراسم اختتامیه دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این‌که مقام معظم رهبری فرموده‌اند فداکاری برای آن است که انسان‌های اخلاق‌مند و فداکار شناسایی و معرفی شوند، گفت: برای ترویج فرهنگ فداکاری باید تبلیغ شود و در این راستا جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک نهاد انقلابی کار را آغاز کرد و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری گام برداشت.

وی با اعتقاد به این‌که اگر ایثار و فداکاری از صدر اسلام نبود، «لیله مبیت» هم نبود، افزود: اگر ایثار و فداکاری نبود، امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران باوفایش هم نبودند و اسلام و شیعه‌ای وجود نداشت. روحیه ایثار و فداکاری، ثمرات متعدد و متنوعی دارد؛ از آن جمله رشد علم و فرهنگ در جهان اسلام و ایران است. هم‌اکنون بسیاری از دانشمندان دنیا و ایران با روحیه فداکاری به قله‌های پیشرفت دست یافتند. از جمله این چهره‌های فداکار، دانشمند جهادگر مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی بود که با کار علمی فراوان و فداکاری، عمر خود را در این راه گذاشت.

پیروزی انقلاب، ماندگاری و استحکام آن همگی مرهون فرهنگ ایثار و فداکاری است

رییس جهاد دانشگاهی اظهار امیدواری کرد که روحیه فداکاری و ایستادگی همچنان در افراد زنده بماند و جهاد دانشگاهی در جهت برگزاری این آیین (اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران) در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی گام بردارد.

دکتر جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تهران نیز به سابقه برگزاری این رویداد اشاره کرد و آغازگر برگزاری این رویداد فرهنگی را امدادرسانی دانشجویان دانشگاه تهران در زلزله بم در ۵ دی‌ماه سال ۱۳۸۲ دانست و گفت: نخستین مراسم اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان ایران در سالگرد فاجعه بم در سال ۱۳۸۳ برگزار شد که تاکنون فراز و نشیب‌های فراوانی را طی کرده است. از دوره چهارم و پنجم به بعد به این فکر افتادیم تا در این مراسم به غیر از قشر دانشجو، از شخصیت‌های فداکار از قبیل پزشک، آموزگار، مرزبان و …. هم تقدیر شود.

دبیر دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان این‌که برای اعلام عمومی جهت ثبت‌نام دانشجویان فداکار، فراخوانی در دی‌ماه منتشر شد، افزود: البته اغلب دانشجویان فداکار مایل به معرفی و شناسایی نیستند، اما این‌که فردی لحظات ناب جوانی خود را صرف امدادرسانی به نیازمندان در سخت‌ترین شرایط می‌کند، ارزشمند است و جای تقدیر و تشکر دارد.

رحیمیان با بیان این‌که در این دوره ۲۵۴ پرونده به دبیرخانه ارسال و به محض تکمیل موارد در کمیته انتخاب دانشجویی مطرح شد، خاطر نشان کرد: از این تعداد ۴۲ مصداق فداکاری اعم از دانشجو و گروه دانشجویی و غیردانشجویی فداکار شناسایی شدند.

وی با بیان این‌که در میان آموزه‌های انسانی دعوت به ایثار و تشویق به فداکاری دارای ارزش بیشتری است، گفت: از وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران تقاضا دارم شهدای مظلوم مدافع سلامت را دریابند.

پیروزی انقلاب، ماندگاری و استحکام آن همگی مرهون فرهنگ ایثار و فداکاری است

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تهران از همکاری و مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های همکار از جمله  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر؛ سازمان نظام پزشکی؛ سازمان بهزیستی کشور؛ سازمان انتقال خون ایران؛ کمیته امداد امام خمینی (ره)؛ سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی؛ دانشگاه علم و فرهنگ و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران تقدیر و قدردانی کرد.

علی‌محمد قادری، رییس سازمان بهزیستی کشور هم طی سخنانی اظهار کرد: این آیین و موضوع فداکاری، مساله‌ای جدی است که برگرفته از شجاعت و آراستگی خانواده‌های ایرانیان است. ایران عزیز، فرزندانی را تربیت کرد که در کنار تحصیلات خود، کار خیر را به‌عنوان یک پیشرانه در نظر گرفته و مسیر زندگی خود را توام با این موضوع پیمایش می‌کنند.

وی افزود: این جریان، مسیر حرفه‌ای در کشور است که باید همه نهادهای که دستی در این موضوع دارند، کمک کنند که بتوانیم عرصه‌های خدمتگزاری و شناسایی افراد فداکار را در قالب استعدادیابی از جنس شهامت مرور کنیم. ممیزی این آثار کار سختی است. سازمان بهزیستی سازمانی جهادی است که ۲۴ساعته در مقابل موتور تولید فقر و معلولیت و آسیب اجتماعی در حال فعالیت است. همه دانشجویان باید با هم کمک کنند که در دوره گذار تحصیلی و در امتداد حکمت‌هایی که پدرانشان در مسیر خدمت ایجاد کردند، مسیر خدمت را طی کنند.

رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: سازمان بهزیستی سکوهای موضوعی دارد. در مورد افراد دارای معلولیت امیدوارم شما دانشجویان فداکار بتوانید به‌عنوان‌ جهادگر در مناطق روستایی و شهری کمک کنید و در کنار افراد معلول در حوزه‌های توانبخشی کار اساسی انجام دهید. یکی‌ از مسائل حساس کشور، آسیب‌های اجتماعی است که خیلی از عزیزان‌ دانشجو و جهادی امروز مشغول کمک به ارتقای زیرساخت‌های اجتماعی کشور هستند. امیدواریم بتوانیم در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز پیشرفت خوبی داشته باشیم.

پیروزی انقلاب، ماندگاری و استحکام آن همگی مرهون فرهنگ ایثار و فداکاری است

وی تصریح کرد: محروم نوع دوم کسی است که مطلع نیست که زیرساخت‌های قبلی او بر این اساس شکل‌ گرفته که می‌تواند به دیگران کمک کند. اگر شما عزیزان همت کرده و آن‌ها را آگاه کنید، زمینه خوبی برای توسعه فداکاری و حرکت‌های جهادی ایجاد می‌شود. امیدوارم در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز مرزبانی خوبی داشته باشیم که بتواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی تسهیل‌گری کند. دانشجویان فداکار و جهادی کمک کنند تا مأموریت‌های ذاتی سازمان بهزیستی بیش از پیش به خوبی پیش برود.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی، معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز با تقدیر از تلاش برخی مسئولان در ترویج فرهنگ ایثار فداکاری در سطح جامعه گفت: ایثار و فداکاری یک نماد متعالی است. معرفی فرهنگ ایثار و فداکاری و الگوگیری از ایثارگران و افراد فداکار باعث همبستگی اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود.

وی با بیان این‌که با ترویج فرهنگ فداکاری و از خودگذشتگی، افراد و خانواده‌هایشان می‌آموزند که برای جامعه و خانواده با وجود همه سختی‌ها فداکاری بکنند، افزود: فداکاری یعنی در شرایط سخت و دشوار و با همه محدودیت‌ها، خود را ندیدن و به دیگران و ارزش معنوی آن بیندیشند.

معاون رییس‌جمهور، فداکاری با اهدای جان و مال را تنها بخشی از فداکاری دانست و گفت: ایجاد حس اعتماد، نشاط و آسودگی خاطر، از دیگر فواید داشتن روحیه فداکاری است و این‌که افراد امیدوار می‌شوند زمانی که به کمک نیاز داشته باشند، کسی هست که به یاری‌شان بشتابد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان این‌که در دنیای غیربروکراتیک گذشته که از اورژانس و اورژانس اجتماعی و موضوع امداد و نجات نبود، افزود: ساختار اجتماعی ما صرفاً براساس قبایل و ایالات شکل می‌گرفت و همه اقدامات فداکاری در روند زندگی از فرزندآوری و حمایت از سالمندان و یا امدادرسانی در وقایع و بلایای طبیعی به‌صورت سنتی و بدون سازماندهی خاصی انجام می‌شد.

وی با بیان این‌که با گذشت زمان و شکل‌گیری نظام اجتماعی و ایجاد طبقه متوسط جامعه و گسترش شهرنشینی نقش دولت‌ها پررنگ شد، افزود: بدین ترتیب دولت مرکزی قدرتمندتر شد و سازمان‌های اداری و نهادهای حمایتی شکل گرفت و به فکر جایگزین کردن رفتارهای سنتی به رسمی و اداری افتادند.

پیروزی انقلاب، ماندگاری و استحکام آن همگی مرهون فرهنگ ایثار و فداکاری است

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان این‌که با این تغییر، کاری که مردم به‌صورت ذاتی به آن می‌پرداختند، ساختار اداری و رسمی به خود گرفت، تصریح کرد: سایر نقاط دنیا، درهم‌آمیختگی ایران را ندارد و این اشکالاتی را ایجاد کرده است که در این زمینه، وجود ازخودگذشتگی و ایثار جبران‌کننده این تناقضات است. البته این‌ مفهوم در جامعه دینی ما مفهومی الهی است. انسان امروز در جامعه دینی ما به این فکر می‌کند که این فداکاری را برای کسب رضایت الهی انجام می‌دهد و خریدار رفتار او خداوند است. اگرچه نوع فداکاری‌ها متفاوت است، اما همه جوامع انسانی چه جوامع مادی و چه جوامع الهی و معنوی به عنصر ایثار و فداکاری برای حفظ جامعه نیازمندند.

وی ادامه داد: در دوران کرونا مشکلات فراوانی برای جامعه ایجاد شد، اما از خودگذشتگی و فداکاری بسیاری از پزشکان و جهادگران و خدمتگزاران باعث شد تا به‌خوبی از این بحران عبور کنیم‌. نه تنها کادر سلامت ما میدان را خالی نکرد، بلکه شمار فراوانی از افراد جامعه نیز به ایشان پیوستند تا به بیماران و پزشکان خدمت و یاری کنند. یکی از عللی که باعث شد ما نسبت به کشورهای مدرن‌تر در حوزه دسترسی به خدمات سلامت و واکسن، آمار مرگ و میر کمتری داشته باشیم، سازوکار تفکر فداکارانه و ایثارگرایانه بود، چون روحیه ایثار و فداکاری در جوامع سنتی بیشتر از جوامع صنعتی بود.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه تصریح کرد: در کشور ما زمانی که زلزله رخ می‌دهد، این‌ حادثه به نمود حضور ملی آحاد مردم در حمایت از همنوع خود تبدیل می‌شود. روحیه فداکاری باعث می‌شود که همبستگی اجتماعی باقی بماند که در اوج این روحیه شهدا قرار دارند. زمانی که فردی جان خود را فدای وطن و هموطنان خود می‌کند، در اوج قله ایثار قرار دارد. مقام معظم رهبری می‌فرمایند که بررسی سبک زندگی شهدا برای جامعه الهام‌بخش بوده و به جامعه روحیه می‌دهد. 

رییس بنیاد شهید و امور ایثار گران گفت: مسأله ایثار و فداکاری مسأله جاری و ساری در جامعه است و یکی از قله‌های آن نیز ایثار اجتماعی است که این‌ آئین نیز به پاسداشت ایثار اجتماعی برگزار می‌شود. تا زمانی که قلب مردم ما نسبت به هم مهربان و فداکار است، این‌ جامعه رشد و نمو پیدا می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد که از همه ظرفیت‌ها برای گسترش این فرهنگ استفاده کنیم. باید موضوع ایثار و فداکاری در رسانه‌های مختلف بررسی و نسبت به آن‌ها تبلیغ شود. امروز باید انواع فداکاری شناسایی شده و به جامعه شناسانده شود.

پیروزی انقلاب، ماندگاری و استحکام آن همگی مرهون فرهنگ ایثار و فداکاری است

حجت‌الاسلام رستمی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هم طی سخنانی اظهار کرد: این آیین موجب نشان دادن الگوهایی است که برای رسیدن به مقصد، به آن نیاز داریم. شهدا و عزیزانی ‌که حماسه آفریدند، الگوهایی هستند که بدان‌ها نیازمندیم. یکی از وظایف ما نشان دادن حرکت و همت عمومی برای حل مسائل جامعه و بی‌تفاوت نبودن نسبت به آسیب‌ها است. در حوادث مختلف اجتماعی کشور و نیز بلایای طبیعی بسیاری از دانشجویان در صحنه حاضر بودند و حضور این‌ها گره‌گشای مشکلات بوده است. 

رستمی تصریح کرد: این جهاد و تلاش، محصول نگاه همراه با غیرت و مروتی است که در درون جامعه ما نهادینه شده است. فداکاری الگویی است که اسلام و قرآن به ما می‌آموزد؛ انسانی که در بند وظایف سازمانی نیست، بلکه این‌ها حداقل‌هایی است که او همگی را پشت سر گذاشته و مانند حاج قاسم سلیمانی در دوران پیری به فکر کودکان ستم‌دیده از داعش و … بود. 

وی‌ تصریح کرد: دانشجویانی که در مناطق محروم کشور و در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و … حضور دارند، برآمده از فرهنگ درونی ایثار و فداکاری در جامعه ایرانی هستند. برخلاف غرب که برگرفته ار تفکر لیبرالیسم است، مکتب ایرانی و اسلامی ما، به فداکاری ارزش داده و برای ایثار و ازخودگذشتگی احترام ویژه قائل است.

مراسم اختتامیه دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، عصر دوشنبه ۸ خردادماه ۱۴۰۲ در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و با حضور جمعی از دانشجویان، اساتید و مسئولان برگزار و از ۴۲ مصداق فداکاری شامل ۹ زن، ۲۶ مرد و ۷ گروه فداکار دانشجویی و غیردانشجویی تقدیر شد. همچنین از خانواده شهید غیرت «حمیدرضا الداغی» در این مراسم تجلیل شد.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا