پیش بینی مهیب تلفات ۱۸۰ هزار نفری زلزله ترکیه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه گمانه زنی‌ها درباره میزان تلفات زلزله بزرگ ترکیه، اکونومیست با «اوگون احمد ارجان»، کارشناس زلزله گفتگو کرده است و این کارشناس زمین شناسی تخمین زده است که شاید تا ۱۸۰ هزار نفر یا بیشتر در زیر آوار زلزله مهیب اخیر گیر کرده باشند که تقریباً همه آنها جان خود را از دست داده اند.

خبرگزاری مهر به طور مستقل نمی‌تواند این رقم را تأیید یا رد کند، اما سازمان ملل روز گذشته اعلام کرده بود که این نگرانی وجود دارد که تلفات زمین لرزه اخیر ترکیه به ۲۰ هزار نفر برسد که این رقم نیز بسیار زیاد است، اگرچه با رقم تخمین زده شده توسط کارشناس ترکیه‌ای فاصله زیادی دارد.

براساس گزارش‌ها، استان‌های ترکیه که تحت تأثیر زلزله قرار گرفته اند، محل زندگی ۱۳ میلیون نفر هستند.

برای مقایسه میزان تلفات زلزله اخیر می‌توان در نظر داشت که در زلزله و سونامی بزرگ اقیانوس هند در سال ۲۰۰۴، تقریباً ۲۳۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

همچنین در زلزله ۱۹۹۹ ترکیه نیز ۱۷ هزار نفر کشته شدند.

روز گذشته «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه در سخنانی اعلام کرده بود که دولت ترکیه با تمام امکانات خود در حالت آماده باش به سر می‌برد.

وزیر کشور ترکیه در این خصوص ادامه داد: اولویت ما در مرحله کنونی عملیات جستجو و امداد نجات است. زلزله‌ای که ترکیه را لرزاند بزرگ‌ترین فاجعه‌ای است که در تاریخ خود با آن روبرو شده ایم. تنها در کوهرامان ماراش ۹۴۱ ساختمان فروریخت و ساختمان‌های زیادی آسیب زیادی دیدند.

روز دوشنبه، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر همراه با چندین پس لرزه قوی و به دنبال آن زمین لرزه دیگری، بخش‌هایی از ترکیه و سوریه را لرزاند و هزاران خانه را واژگون کرد.

همچنین این زمین لرزه در کشورهای فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌هایی از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان به ثبت رسید.

همچنین آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) اعلام کرد که حداقل ۵۷ هزار پناهجوی فلسطینی تحت تأثیر زلزله ویرانگر ترکیه قرار گرفته اند. این نهاد وابسته به سازمان ملل همچنین درخواست ۲.۷ میلیون دلار کمک بشردوستانه برای کمک به فلسطینی‌هایی که تحت تأثیر زلزله قرار گرفته اند را مطرح کرد.

«تامارا الریفای»، مدیر روابط خارجی و ارتباطات آنروا در سوریه در بیانیه‌ای در این وب‌سایت گفت: «به عنوان یک درخواست فوری: آنروا برای حمایت از حدود ۵۷۰۰۰ پناهجوی فلسطینی آسیب دیده از زلزله در سوریه به ۲.۷ میلیون دلار آمریکا نیاز دارد.»



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا