چامسکی: چین همین حالا هم رهبر جهان است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، نوآم چامسکی، فیلسوف و اندیشمند برجسته آمریکایی بر این باور است که ورود چین به بازار تسلیحات خاورمیانه نشان می‌دهد که نظام حاکم بر این منطقه که ۸۰ سال تحت سلطه واشنگتن بود، حالا فرسوده شده و از بین رفته است.

چامسکی در پاسخ به این سوال که آیا چین به رهبر جهان بدل خواهد شد یا خیر، گفت: چین همین حالا هم رهبر جهان است.

وی توضیح داد که برنامه‌های مبتنی بر سازمان همکاری شانگهای، به طور چشمگیری به سراسر اوراسیا و همچنین ورای گسترش یافته است.

چامسکی تاکید کرد: در چند ماه اخیر، عربستان سعودی پس از دومین کشور پرنفوذ خاورمیانه یعنی امارات متحده عربی، به سازمان همکاری شانگهای پیوست؛ سازمانی که پیش‌تر به مرکز «راه ابریشم دریایی چین» بدل شده که از کلکته در شرق هندوستان تا دریای سرخ و سپس به اروپا امتداد یافته است.

وی با اشاره به ورود چین به بازار تسلیحات خاورمیانه تصریح کرد: تمام این‌ها از فرسودگی قابل توجه نظام حاکم بر خاورمیانه حکایت دارد؛ نظامی که آمریکا آن را از انگلیس به ارث برد و تقریبا ۸۰ سال بر آن سلطه داشته است.

جیم راجرز، سرمایه‌گذار مشهور انگلیسی در ماه مه به اسپوتنیک گفته بود که چین رفته رفته به بزرگ‎ترین و مهم‌ترین کشور جهان در قرن حاضر بدل خواهد شد.

شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین اکتبر پارسال گفته بود که نظام حاکم بر این کشور، تسریع روند تبدیل پکن به قدرت صعنتی پیشتاز جهان را ضروری می‌داند.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا