چرخش محسوس در سیاست‌های اردوغان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: چرخش ریشه‌ای در سیاست‌های رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بعد از پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، به ویژه در قبال سوریه، مورد توجه روزنامه‌های جهان عرب قرار گرفته است. از سوی دیگر صنعا، ریاض را به وقت خریدن در خصوص پرونده تجاوز به یمن متهم و عربستان را تهدید کرد.

چرخش محسوس در سیاست‌های اردوغان

عبدالباری عطوان تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله خود در رأی الیوم نوشت: من امروزه ۲ تحول مهم که اردوغان نقش اصلی در آن ایفا می‌کند را دنبال می‌کنم؛ شکایت وجدی غنیم یکی از رهبران اخوان المسلمین از عدم اعطای تابعیت ترکی به وی و درخواست برای خروج از استانبول، سخنان ماهر دغیم یکی از رهبران سابق مخالفان سوری در خصوص لغو تابعیت ترکی وی و اخراجش از ترکیه. این ۲ اتفاق بعد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری ترکیه به وقوع پیوسته که بیانگر تغییرات ریشه‌ای در سیاست‌های اردوغان است. بهبود روابط اردوغان با رئیس جمهور مصر یک غافلگیری بزرگ بود که اردوغان به تازگی آن را نشان داده و چه بسا شاهد یک نشست مشترک با بشار اسد رئیس جمهور سوریه و تحویل دادن تعداد از معارضان سوری به دمشق مانند ماهر دغیم باشیم.

چرخش محسوس در سیاست‌های اردوغان

روزنامه لبنانی الاخبار با اشاره به تحولات سودان نوشت: دولت آمریکا در یک اقدام خطرناک برای دنبال کردن سیاست مجازات سودان و مسئولان این کشور، تحریم‌های مالی و محدودیت‌هایی برای سفر این مسئولان، وضع کرده است. این اقدام یک روز بعد از آن صورت گرفت که ارتش سودان اعلام کرد ناظران مذاکرات جده یعنی عربستان و آمریکا فشار لازم را بر شبه نظامیان پشتیبانی سریع اعمال نمی‌کنند. این حرکت عربستان و آمریکا به دلیل منافع اقتصادی و راهبرد گسترده در منطقه شاخ آفریقا و تقابل با نقش روسیه صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد این ۲ کشور به دنبال طولانی کردن مذاکرات بدون ارائه جدول زمانی مشخص و الزام آور هستند تا اوضاع کنونی در سودان همچنان ادامه پیدا کند.

چرخش محسوس در سیاست‌های اردوغان

روزنامه القدس العربی به تحولات فلسطین اشاره کرد و نوشت: مناطق مختلف کرانه باختری شاهد فعالیت‌های مردمی علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی و شهرک سازی ها بود که با حمله نظامیان صهیونیست به این اعتراضات، تعدادی از فلسطینی‌ها مجروح شدند. برخی از فعالان خارجی در استان الخلیل نیز توسط نظامیان صهیونیست بازداشت شدند.

چرخش محسوس در سیاست‌های اردوغان

روزنامه لبنانی البناء نوشت: رسانه‌های عبری زبان گزارش داده‌اند که مقامات رژیم صهیونیستی با شنیدن خبر احتمال توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا دچار جنون و حملات عصبی شده‌اند. باراک رافید یکی از تحلیلگران صهیونیست اعلام کرده بود که هنوز توافقی میان آمریکا و ایران حاصل نشده اما ممکن است این اتفاق بیافتد. یک منبع سیاسی صهیونیست اعلام کرده است که آمریکایی‌ها قصد دارند پرونده هسته‌ای ایران را از جدول کاری خود تا زمان انتخابات کنار بگذارند.

چرخش محسوس در سیاست‌های اردوغان

روزنامه الشرق الاوسط به اقدام ایران در آزاد کردن ۳ زندانی اشاره کرد و نوشت: نخست وزیر بلژیک اعلام کرد که هر ۳ نفر در مسیر خود از عمان به سمت بلژیک هستند. یکی از این افراد در نوامبر ۲۰۲۲ در حاشیه اعتراضات ایران و ۲ نفر دیگر در ژانویه ۲۰۱۶ و ژانویه ۲۰۱۹ بازداشت شده بودند.

لازم به ذکر است که هر ۳ این افراد به اتهامات امنیتی و جاسوسی از سوی دادگاه‌های ایران محکوم شده بودند.

چرخش محسوس در سیاست‌های اردوغان

روزنامه یمنی المسیره به نقل از جلال الرویشان معاون نخست وزیر یمن نوشت: طرح‌های اقتصادی عربستان در سایه تداوم تجاوز به یمن و محاصره این کشور در معرض خطر قرار دارد. دشمن می کوشد برای بهبود اوضاع خود وقت بخرد اما ما اجازه این کار را نخواهیم داد. صنعا قادر است با اقدام نظامی، کنترل بنادر عربستان را به دست بگیرد.

چرخش محسوس در سیاست‌های اردوغان

روزنامه سوری الثوره در خصوص اوکراین نوشت: اقدام اوکراین در حمله پهپادی به روسیه، یک حرکت نادرست برای کشاندن جنگ به مناطق غیر نظامی به شمار می‌رود. اقدامات رژیم این کشور، ممکن است باعث محو شدن اوکراین از نقشه جهان از طریق تجزیه این کشور بعد از پایان یافتن جنگ شود. خطر ازسرگیری درگیری‌ها در اروپا و جهان و گسترش آتش جنگ به عرصه جهانی نیز وجود دارد.

غرب که از اوکراین حمایت کرده، مسئول اول و آخر خلأ به وجود آمده در قوانین بین المللی و شعله ور شدن آتشی است که جهان را تهدید می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا