چگونه با پوشیدن ماسک با کودکان ارتباط برقرار کنیم؟

ایسنا/خراسان رضوی بسیاری از والدین و پرستاران کودکان نگران هستند که استفاده از ماسک تاثیر منفی بر رشد اجتماعی و عاطفی کودکان بگذارد اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که دیدن دهان برای رشد زبان ضروری نیست و کودکان می‌توانند بیشتر عبارات را از روی صورت ماسک‌دار بخوانند و والدین و پرستاران برای جبران هرگونه تاثیر منفی ماسک بر رشد می‌توانند با صدای بلند و واضح صحبت کنند.

به نقل از سایکولوژی نیوز، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) به تازگی توصیه‌ای ارائه کرده است که کودکان بالای دو سال و معلمان برای سال تحصیلی آینده ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ از ماسک استفاده کنند تا از انتقال بیماری کووید- ۱۹ جلوگیری شود. بااین‌حال، بسیاری از والدین و مراقبان از تاثیرات بلندمدت استفاده از ماسک بر زبان و رشد عاطفی اجتماعی کودک نگران هستند.

نوزادان در ماه‌های اول زندگی ناحیه دهان را مشاهده می‌کنند و برای یادگیری موثر زبان به نشانه‌های بصری دهان تکیه دارند. محققان دریافتند، نوزادانی که در حال صحبت بزرگسالان بیشتر به دهان آنان نگاه می‌کنند، دایره واژگان بیشتری در دوران نوپایی دارند البته نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مشاهده دهان برای رشد زبان ضروری نیست، زیرا کودکان با نقص شدید بینایی نیز قادر به توسعه زبان با سهولت نسبی هستند.

برخی از والدین و پرستاران ممکن است تا زمانی که بزرگسالان اطراف آنان از ماسک استفاده می‌کنند، در مورد میزان درک کودکان نگران باشند اما نتایج بررسی‌های اخیر نشان داده است که نوزادان و کودکان نوپا در درک کلمات آشنا از پشت ماسک نیز مشکلی نخواهند داشت اما درباره کلمات دیگر از پشت شیلدهای صورت هنوز نتایج قطعی ارائه نشده است.

محققان اظهار کردند: دیدن دهان برای رشد زبان مهم است اما ضروری نیست و فرزند شما به احتمال زیاد می‌تواند بیشتر گفتار را از طریق یک ماسک معمولی درک کند اما آیا استفاده از ماسک بر رشد عاطفی کودکان نیز تاثیر خواهد داشت؟ محققان پیشنهاد می‌کنند که شیلدهای صورت ممکن است باعث تحریف نشانه‌های بصری از صورت شوند و درک کلمه را دشوار کند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان سه ساله می‌توانند عبارات احساسی را تنها با دیدن چشم‌ها تعیین کنند. بااین‌حال، همان‌طور که انتظار می‌رود، کودکان در تعیین بیان احساسی از چشم‌ها به تنهایی در برابر کل صورت دقت کمتری خواهند داشت. همچنین بزرگسالان و کودکان در صورت عدم تشخیص احساسات به دهان تکیه می‌کنند.

جالب است که عدم مشاهده دهان، تشخیص احساسات مثبت را به طور نامتناسبی دشوارتر خواهد کرد و نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که پوشیدن ماسک باعث می‌شود عبارات مثبت، شادتر به نظر نرسند و این نشان می‌دهد که کودکان هنگام پوشیدن ماسک احساسات مثبت دیگران را کمتر درک خواهند کرد.

بزرگسالان و کودکان سه تا هشت سال در تشخیص احساسات هنگام پوشیدن ماسک توسط دیگران اختلال نشان می‌دهند. این تاثیر به ویژه در کودکان سه تا پنج سال مشاهده شد و مشکل در خواندن حالات چهره برای کودکان پیش دبستانی بسیار موثر است زیرا کودکان پیش‌دبستانی معمولا هنوز قادر به درنظر گرفتن موقعیت هنگام تفسیر احساسات همان‌طور که بزرگسالان و کودکان بزرگتر می‌توانند این کار را انجام دهند، نیستند.

کودکان نوپا و نوزادان به شدت تحت تاثیر احساسات والدین یا مراقب خود هستند و برای درک نحوه رفتار آنان در موقعیت‌های اجتماعی و بررسی احساسات والدین و مراقب خود از چیزی به نام «ارجاع اجتماعی» استفاده می‌کنند. وقتی بزرگسالان از ماسک استفاده می‌کنند، ارجاع اجتماعی بسیار مشکل است. ماسک‌ها همچنین ممکن است تقلید احساسی خودبه‌خودی را مختل کنند (پدیده‌ای که در آن فرد به طور خودکار از بیان احساسی دیگران تقلید می‌کند). تقلید چهره خودبه‌خودی برای تشخیص احساسات و ایجاد همدلی مهم است.

به‌طور خلاصه، کودکان به احتمال زیاد می‌توانند برخی از احساسات را از چهره‌هایی با ماسک بخوانند اما ممکن است این کار به ویژه برای کودکان خردسال دشوارتر باشد و پوشیدن ماسک ممکن است بر فرایندهای مهم رشد احساسی مانند ارجاع اجتماعی و تقلید احساسی تاثیر بگذارد پس والدین و مراقبان چگونه می‌توانند در این مدت زبان و رشد عاطفی کودکان را ارتقاء دهند؟ راهکارهای ذیل به والدین، سرپرستان و معلمان کمک می‌کنند تا هرگونه تاثیر منفی استفاده از ماسک بر زبان و رشد عاطفی را جبران کنند.

زمان بیشتری را با کودکان به صورت رودررو در خانه یا زمانی که می‌توانید با خیال راحت ماسک خود را بردارید داشته باشید و در این زمان بخوانید، بازی کنید و سعی کنید آنان را متوجه صورت خود کنید. برای کمک به کودکان در درک زبان یا احساسات هنگام استفاده از ماسک از نشانه‌های دیگر مانند استفاده از حرکات هنگام صحبت کردن، انجام حرکات چشمی که با گفتار شما هماهنگ است و همچنین از حرکات و انحرافات صوتی برای نشان‌دادن احساسات استفاده کنید. همین کار را به فرزندان خود بیاموزید. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که بزرگسالان و کودکان برای رمزگشایی احساسات به دهان تکیه می‌کنند و زمانی که احساسات مبهم است آن را بیشتر ارائه کنید.

از صدای بلند و واضح استفاده کنید تا کودکان بتوانند کلمات را از پشت ماسک درک کنند و هرگونه حواس‌پرتی یا سر و صدای پس زمینه را کاهش دهید و در حالی که ماسک ندارید انواع مختلف چهره را با کودکان تمرین کنید. در حالی که از ماسک استفاده می‌کنید، بازی حدس زدن کودک از روی چهره را انجام دهید و سعی کنید کودکان صدای شما را گوش دهند و به دستان شما توجه کنند تا حدس درست بزنند.

یادگیری نحوه تفسیر زبان و خواندن احساسات از چهره‌های ماسک‌دار ممکن است در نهایت رشد اجتماعی و عاطفی فرزند شما را تقویت کند زیرا یاد می‌گیرد که به نشانه‌های اجتماعی ظریف‌تری مانند لحن صدا و زبان بدن توجه کند. نتایج این تحقیق نشان نمی‌دهد که کودکان باید از پوشیدن ماسک صرف‌نظر کنند بلکه نشان می‌دهد که ما باید در این دوران علاوه بر سلامت جسمانی، رشد اجتماعی و عاطفی فرزندان خود را نیز در نظر بگیریم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا