چین: جنایات نظامیان آمریکایی در افغانستان نباید فراموش شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از ساوت چاینا مورنینگ پست، چین خواستار انجام تحقیقات از نظامیان تحت هدایت آمریکا در افغانستان برای کشتار غیرنظامیان طی دو دهه گذشته شد.

گنگ شوانگ، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل در جلسه روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل انتقادات به عملکرد واشنگتن پرداخت و به نوعی نشان داد که تنش میان دو رقیب کنونی باوجود عقب نشینی نظامیان آمریکایی از این کشور جنگ زده همچنان ادامه خواهد داشت.

روز دوشنبه 30 اوت، شورای امنیت سازمان ملل با 13 رای موافق، 2 رای ممتنع و بدون رای مخالف، پیش نویس قطعنامه‌ای را درباره مساله افغانستان به تصویب رساند که چین و روسیه به آن رای ممتنع دادند.

معاون نماینده چین در سازمان ملل در سخنرانی خود پس از رای گیری گفت: متشنج شدن اوضاع افغانستان در مدت اخیر با خروج عجولانه و بی نظم نیروهای خارجی ارتباط مستقیم دارد. وی ابراز امیدواری کرد که کشورهای مربوطه متوجه شوند که خروج به معنی خاتمه مسئولیت نیست، بلکه آغاز تامل و تصحیح اشتباهات است.

وی دراین باره گفت: اقدامات نیورهای خارجی در افغانستان طی 20 سال گذشته، ازجمله جنایات نیروهای آمریکایی و استرالیایی در کشتار غیرنظامیان نباید فراموش شود بلکه باید تحقیقات درباره آن ادامه یابد.

این مقام چینی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: حملات تلافی جویانه آمریکا علیه داعش باعث مرگ غیرنظامیان بی‌گناه شد. ما از آمریکا می خواهیم که بمباران نامشخص مناطق پرجمعیت غیرنظامی در افغانستان را متوقف کند.

انتقادات گنگ چندین ساعت پس از آن مطرح شد که ارتش آمریکا به طور کامل از افغانستان عقب نشینی کرد و به عملیات 20 ساله خود در این کشور پس از حملات 11 سپتامبر خاتمه داد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا