چین خواستار بررسی جنایات جنگی آمریکا و ناتو در افغانستان شد

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری گفت که کشتار غیرنظامیان افغان توسط نظامیان آمریکایی و ناتو در 20 سال گذشته باید بطور کامل مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود که قاتلان غیرنظامیان افغان باید به دست عدالت سپرده شوند و باید از جان مردم افغانستان و حقوق آن‌ها دفاع شود.

ونبین ادامه داد که براساس آمارهای رسمی، از زمان حمله آمریکا به افغانستان در اکتبر سال 2001 تا آوریل سال 2020 چیزی حدود 47 هزار غیرنظامی در افغانستان به دلیل درگیری‌ها کشته شدند.

اطلاعات مربوط به تلفات گسترده غیرنظامیان در افغانستان در نتیجه اقدامات نظامیان آمریکایی و ناتو برای اولین بار در سال 2010 منتشر شد، زمانی که «ویکی لیکس» بیش از 91 هزار سند طبقه‌بندی شده را فاش کرد.

اسناد نشان داد که قتل غیرنظامیان در گزارش‌های آمریکا و ناتو در مورد اقدامات نظامی آنها در این کشور بدون ذکر نام باقی مانده است که موجی از نارضایتی عمومی را برانگیخت.

گفتنی است که تاکنون تلاش‌ها برای بررسی جنایات جنگی نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان با مداخله واشنگتن ناکام بوده است.

خاطرنشان می‌شود که تلاش دیوان کیفری بین‌المللی برای رسیدگی به جنایات جنگی آمریکا و ناتو در افغانستان نیز با لغو روادید دادستان پرونده افغانستان، هشدار برای بازداشت وی و دیگر کارکنان دادگاه و نیز توقیف و بلوکه کردن دارایی‌ها و اموال این دادگاه در آمریکا و اعمال تحریم علیه آن مواجه شده است.

انتهای پیام/.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا