کاخ سفید و کنگره آمریکا بر سر افزایش سقف بدهی‌ها به توافق رسیدند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، کاخ سفید و کنگره آمریکا بر سر افزایش سقف بدهی‌های دولت به توافق رسیدند.

رویترز به نقل از منابع خود اعلام کرده است که کاخ سفید و جمهوری خواهان مجلس به توافقی آزمایشی دست یافتند تا دولت از پرداخت بدهی‌های خود به صورت موقت رهایی یابد و به جای پرداخت بدهی، پول بیشتری قرض کند و در واقع سقف بدهی‌ها افزایش یابد. این توافق در واقع به دولت آمریکا مجوز بدهی بیشتر را می‌دهد.

کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز این توافق را تائید کرده و گفته است که توافقی آزمایشی و موقت با کاخ سفید در مورد افزایش سقف بدهی ایالات متحده حاصل شده است.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در عین حال افزوده است که توافق بر سر سقف بدهی شامل کاهش هزینه‌های دولت است.

مک کارتی در عین حال گفت که توافق سقف بدهی شامل هیچ گونه مالیات یا برنامه جدیدی نیستگک و پیش بینی می‌شود روز چهارشنبه لایحه افزایش سقف بدهی رأی گیری شود.

پیشتر «جانت یلن»، وزیر خزانه داری آمریکا نیز هشدار داده بود که اگر کنگره نتواند سقف بدهی را افزایش دهد یا تعلیق نکند، نقدینگی ایالات متحده تا اول ژوئن تمام خواهد شد.

یلن همچنین در ادامه هشدار داده است که اگر کشور با بدهی فدرال مواجه شود، این بدهی فاجعه اقتصادی در کشور به بار خواهد آورد و ممکن است باعث شوک بزرگ در اقتصاد جهانی شود، لذا به منظور جلوگیری از این امر، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و رهبران جمهوری خواه در کنگره توافق کردند که رایزنی کنند.

شایان ذکر است که رسیدن به سقف بدهی به این معنی است که دولت آمریکا قادر به استقراض بیشتر پول نیست و این وضعیت باعث اتمام نقدینگی دولت و سرانجام تعطیلی آن به دلیل عدم وجود نقدینگی و بودجه موردنیاز خواهد شد.

چند روز پیش، «دیوید مالپاس»، رئیس بانک جهانی هشدار داده بود که احتمال عدم پرداخت بدهی ایالات متحده و بن بست در مذاکرات میان کاخ سفید و نمایندگان کنگره مشکلات پیش روی اقتصاد جهانی را افزایش خواهد داد. در این زمینه همچنین مجله «اکونومیست» در گزارش خود گفته است: «نظام آمریکایی که مبتنی بر قوانین جهانی و بازارهای آزاد است، در حال کوچک شدن است.»



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا